Anonym skrev 2012-10-19 18:44:19 följande:
Om du är/skulle bli separerad och ha barn med den du separerar från, hur är tanken att relationen med barnet skulle vara då från din sida?
Svar: Jag tänkte då barnen var små att jag ville separera, men jag kunde inte vara ifrån dom. Så det blev aldrig något och vi är superlyckliga idag. Växt tillsammans, och gräset är ALDRIG grönare på andra sidan om man inte blir misshandlad osv.
Skulle du absolut vilja ha varannan vecka om det funkade eller tror du det är bättre för barnen/dig/den andra föräldern om barnet bara bodde på ett ställe och den andra hade umgänge i form av varannan helg eller t ex bara kom och hälsade på fast ganska ofta?
Svar: Barnen har lika stor rätt att se sina föräldrar lika mkt, även om jag inte hade velat det (lämna bort dem) så är det deras rätt.
Skulle du kunna strunta i att höra hur det går för barnet om dagarna t ex i skolan under den veckan du inte hade barnet, eller om du hade varannan helg, skulle du då invänta din helg för att höra ava dig till barnet/fråga hur barnet mår/hara det?
Svar: Självklart är det viktigt med daglig kontakt, men aldrig för att lägga sig i vad de gör på den andras tid. Men för att fråga hur dagen varit, och för att säga godnatt.
Skulle du kunna ge upp ditt barn om ditt x visade sig försöka hindra dig?
Svar: Nej det hade jag inte, Men där är det svårt för hade jag tex varit "dålig" för barnen tex sjuk så hoppas jag att de ser till att jag får vård.
Skulle du ge upp barnet om du själv behövde leta information om barnets vardag/skola mm?
Svar: Man har som boendeförälder skyldighet att informera den andra ang skolan, föräldramöte osv, man kan även samtala med skolan att de skickar ut samma info till den andra föräldern.
Skulle du ge upp barnet om det blev krångligt med kommunikationen med den andra föräldern?
Svar: Man har ett ansvar som förälder, då får man lösa det problemet med samarbetsamtal, eller lappar, eller överlämningar vid ex fritids.
Man valde en gång att skaffa barn med sin kärlek, när man tagit det steget så får man som en vuxen individ ta ansvar för barnets skull. Barnet ska inte behöva må dåligt eller känna skuld över ngt.
Både du som ÄR separerad och står i just denna sits och du som bara tänker dig in i situationen, hur tänker DU? Gärna både män och kvinnor som svarar!
Hur mycket är du beredd att offra i tid, pengar och engagemang för att få vara med ditt barn?
Skulle du kunna tänka dig att byta till ett annat jobb, kanske ett du trivs sämre med för att kunna ha ditt barn oftare?
Skulle du kunna flytta till en annan stad för att kunna vara med ditt barn oftare eller tvärtom, skulle du kunna tänka dig flytta IFRÅN ditt barn om det va så att du t ex träffade någon ny i en annan stad?
Många frågor o det finns fler, men skulle vilja veta lite hur ni tänker gällande hur mkt ert barnt är värt att kämpa för, hur mkt den "nära kontakten" betyder för dig eller om det är ok att ha lite mer "helgkontakt"?
Jag fortsätter att svara även här (även svar i texten).
Nej jag skulle aldrig flytta, eller lämna bort, eller skita i mina barn. Skulle pappan göra det, så skulle jag kämpa för att få honom att förstå hur viktigt det här är för barnet.
Jag skulle heller aldrig skaffa barn med ngn och sen bo på annnan ort.
Jag skulle aldrig i mitt liv göra ngt som kan fördärva kontakten som mina barn behöver med sin pappa.
Mina barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar, de ska kunna ta sig emellan hemmet på egen hand då de är större.