• Anonym (Avundsjuk)

Hormoner - sambon har inget överseende alls!

Hej! Jag skulle vilja veta om någon har några synpunkter eller råd att ge mig..

Min sambo och jag väntar barn, och är lyckliga trots att det inte var planerat. Sen jag blev gravid har jag börjat hänga lite här på familjeliv och bara läst andras trådar fram tills för en vecka sen eller så. Jag har under den här tiden sett två olika trådar om raseriutbrott och gråtattacker från gravida kvinnor, och funnit dessa mycket roliga Glad

Men till mitt problem... Jag är inte alls så "tokig" som i dessa trådar, lite känsligare än vanligt och kan väl emellanåt blossa upp över småsaker, men har vart mycket lugn i jämförelse med de kvinnor som skrivit i trådarna. Så min sambo borde känna sig ganska "tursam", eller?
    Men det är så att när jag uppför mig det minsta udda eller illa, pga hormoner har min sambo inget överseende alls! Jag förstår att dessa "hormonella och tokiga" kvinnors män inte heller tycker att utbrotten är speciellt kul i stunden, men jag minns att jag läst i flera av inläggen något i stil med "sen frågade min man "är du inte lite hormonell nu, älsklig?Flört" och hjälper kvinnan med vad som nu gjorde henne upprörd. Jag blir så avundsjuk på er tjejer med dessa supergulliga män! Gråter

Min sambo orkar inte med mig alls Gråter Jag vill väl inte att han bara ska "ta massa skit" från mig, men lite förståelse och överseende är väl inte för mycket begärt?

Han förstår inte heller att jag har jätte ont i ryggen och ibland i fötterna, och vill ha hjälp med saker ibland. Men han säger ofta att han inte orkar/"Jajaja, jag skaaa" (vilket betyder att det inte kommer hända något på minst två timmar, kan gälla att jag behöver hjälp att handla mat när vi har helt slut hemma och jag är vrålhungrig) eller att han också har ont i ryggen eller liknande.

Jag ber honom inte ofta heller, kanske ett par gånger i månaden.

Vad tycker ni? Är han lite "trög" som inte fattar hur det är att vara gravid eller är han bara lat och lite självisk?

PS. Han är duktig med många saker, som städning till exempel! Han är inte helt oduglig i hemmet. Just därför jag bara ber om hjälp när jag verkligen inte kan/orkar. Ville bara poängtera det! 

• Svar på tråden Hormoner - sambon har inget överseende alls!
  • Anonym (Avundsjuk)

Ja, det är första barnet. Är männen alltid oförstående första gången? :(

• Maximusen

Nej det är de inte! Din man behöver kanske läsa lite om vad som händer med en kvinnas kropp under graviditet? Min man och jag läste om utvecklingen vecka för vecka i boken man får på mvc och på nätet. jag gick in i ny vecka på måbdagar så söndagskvällen blev alltid lässtund för oss, och där beskrivs både vad som händer med bebisen och mamman varje vecka.

Om han är delaktig i graviditeten borde han förstå.

• Anonym (Avundsjuk)
    Maximusen skrev 2012-10-19 23:41:49 följande:
    Nej det är de inte! Din man behöver kanske läsa lite om vad som händer med en kvinnas kropp under graviditet? Min man och jag läste om utvecklingen vecka för vecka i boken man får på mvc och på nätet. jag gick in i ny vecka på måbdagar så söndagskvällen blev alltid lässtund för oss, och där beskrivs både vad som händer med bebisen och mamman varje vecka.
    Om han är delaktig i graviditeten borde han förstå.
    Tack för svar, jag ska försöka föreslå det nu i helgen och se om han är villig. Han kan ibland tycka att jag "tramsar" och förstorar upp saker, även innan jag blev gravid. Så jag är lite rädd att han ska strunta i det efter en kort tid eller säga ifrån helt och hållet.
    Inget man vill höra från barnets pappa direkt Gråter

Han är delaktig, följer med till barnmorskan och sånt om han har möjlighet, och det uppskattar jag mycket! Men han verkar ha svårt att förstå att jag har problem med saker i förhållandet ibland. Om han inte ser ett problem själv och tycker allt är ganska bra, så vill han liksom inte göra något åt det.
    Det finner jag mycket konstigt, för skulle han se ett problem jag inte ser vill jag naturligtvis ställa det till rätta så vi båda blir nöjda och glada! Tyvärr verkar det vara lite vanligare hos män att tänka så än kvinnor... 
  • Mummamalin

Köp hem ett lass med mat som bara är till dig. Fyll frysen :)
    På så vis slipper du de tillspetsade situationerna när du inte är dig själv för att du är vrålhungrig där hemma. Försök sedan få din kille delaktig i graviditeten, det är inte något som bara du går igenom utan ni båda två. Kanske kan du få honom att följa en gravidapp så att han vet vad som händer med både dig och ert framtida barn?
    Om du kan, få honom att ta en liten stund varje kväll för lite tid med magen. Förklara hur viktigt det är att ert barn redan nu börjar vänja sig vid era röster, så att även han kan lugna barnet med sin röst senare. Kanske kan du få honom att smörja in magen för att undvika bristningar medans han pratar?
    Om du kan få honom delaktig och arr förstå vad som händer i graviditeten med både dig och barnet så kanske det blir lättare.

• Anonym (Avundsjuk)
    Mummamalin skrev 2012-10-20 00:54:11 följande:
    Köp hem ett lass med mat som bara är till dig. Fyll frysen :)
    På så vis slipper du de tillspetsade situationerna när du inte är dig själv för att du är vrålhungrig där hemma. Försök sedan få din kille delaktig i graviditeten, det är inte något som bara du går igenom utan ni båda två. Kanske kan du få honom att följa en gravidapp så att han vet vad som händer med både dig och ert framtida barn?
    Om du kan, få honom att ta en liten stund varje kväll för lite tid med magen. Förklara hur viktigt det är att ert barn redan nu börjar vänja sig vid era röster, så att även han kan lugna barnet med sin röst senare. Kanske kan du få honom att smörja in magen för att undvika bristningar medans han pratar?
    Om du kan få honom delaktig och arr förstå vad som händer i graviditeten med både dig och barnet så kanske det blir lättare.
    Haha, jo det kan jag nog fixa!
    Jag har två olika gravidappar som jag läser högt från, men jag vet ärligt talat inte hur mycket han lyssnar. Kan vara så att han lyssnar men glömmer bort det sen också.
    Bebisen är han mycket involverad i, han myser med magen, pratar, vill veta hur stor den är nu osv. Men vad som händer med mig verkar han inte lika intresserad av :( 
  • Maximusen

Det är ju jättebra att han följer med till bm osv, hon skulle ju också kunns förklara för din man vad den gravida kvinnan går igenom känslomässigt och om hur hormonerna spelar oss ett spratt.

Om han verkligen är intressersd av barnets utveckling så borde han ju lyssna med intresse. kanske bättre att han läser själv annars. gör det till nåt kul och mysigt så blir det bättre.

Sen måste vi tjejer lägga lite band på oss själva också, även om vi har mycket som pågår inuti oss så får vi inte bete oss hur som helst och sen skylla på hormoner. det tror jag inte att du gör heller såklart, vi ska givrtvis kunna prata öppet i vårt förhållande om nåt är fel eller om vi stör oss. Men ibland överdriver vi pga det känslomässiga kaos som utspelsr sig i våra kroppar och jag tror att många onödiga gräl går stt undvika om vi anstränger oss lite.

• Anonym

Har en man som är likadan, och det är ändå vår tredje graviditet. Försöker förklara för honom att jag inte alltid kan styra över mitt humör och att jag inte heller tycker att det är så roligt att vara småirriterad mest hela tiden, men det tycks inte gå in. Han blir bara arg, och fräser att han är less på mitt dåliga humör. Så nej, alla män är inte gulliga och förstående.

Svar på tråden Hormoner - sambon har inget överseende alls!