• Anonym (Osäker på vad)

Kiosk säljer energidricka åt minderåriga...

Idag så hoppade jag in på lokala kiosken och köpte mig en energidryck. Gick sedan och satte mig vid busshållsplatsen för att vänta på bussen. Där sitter två pojkar, som är ca 10 år gamla.

Den ena pojken börjar prata med mig
     -Vi dricker också *****
    - Jaha, ojdå...        
     Tittar och ja, de dricker energidryck, Tänkte lite på det, men säger ingenting. De skämtar lite och jag ler vänligt tillbaka.
    Pojken igen
    - Jaa, du vet ****skolan där borta.. Det är känt där att man kan köpa energidryck utan leg på ****.
    - Hmm okej, ja det var ju inte så bra.
    Där hoppar pojkarna på en av bussarna som kommer..

Ja, vad hade ni gjort?
    Jag funderar på att ta mig en sväng förbi där på måndag och be om att få prata med chefen. Eller ska jag ringa polisen? Har lite svårt att bestämma mig. Visst det är ju inte cigaretter, men det har ju satts en åldersgräns av en anledning tänker jag.

• Svar på tråden Kiosk säljer energidricka åt minderåriga...
  • Mio

Om jag inte helt missminner mig så gäller fortfarande att butiken själv sätter sin åldersgräns på energidryck då det inte finns någon lag för detta. En del kedjor väljer att sätta 18, andra 15 och en del väljer att inte sätta någon åldersgräns alls. Det har dock kommit upp som förslag att sätta en allmän åldersgräns men ännu har det inte skett. Det som sker i butiken är alltså inte olagligt och inget polisen eller du kan göra något åt, tyvärr.

• Meowth

Åldersgränsen är mer en rekommendation än lag.
    Energidrycker i för stor mängd är inte särskilt bra så det är ju fint om säljaren är restriktiv, men det är inte straffbart.
    Butikskoncernen jag arbetar inom säger 15, medan sunt förnuft får råda. 

It takes backbone to lead the life you want
  • Rebecca Rydberg

Ovanstående har rätt. Det är en REKOMMENDERAD ålder på 16 år men inte alla butiker väljer att ha det, speciellt inte mindre kiosker som skulle tappa försäljning... jag tycker det är förjävligt. Tycker absolut att det ska vara lag på 16år. Jag jobbar på en lite större kedja som inte har gräns och även fast jag pratat mycket om det med chef och så vidare så får vi inte neka. Svider i magen varenda gång små-grabbarna på cirka 10 bast kommer in och köper. USCH.  det enda jag diskret kan göra är att ge en allvarligare blick när dom lägger upp det på bandet i hopp om att dom kanske ska ana att dom inte borde :S för det funkar ju.... not

• Anonym

Hade ni hysteriska kvinnor reagerat likadant om de satt o drack varsin 1,5L cocacola??

• Mio
    Anonym skrev 2012-10-20 01:07:54 följande:
    Hade ni hysteriska kvinnor reagerat likadant om de satt o drack varsin 1,5L cocacola??
    Ja?
  • Rebecca Rydberg

Unga och energidrycker

Barn och tonåringar har generellt lägre kroppsvikt än vuxna och reagerar därför på mindre mängder koffein. Många vuxna har genom att dricka kaffe regelbundet utvecklat en viss tolerans för en del av koffeinets effekter, vilket mer sällan gäller för barn och tonåringar. Detta gör att många barn lättare än vuxna känner negativa effekter av att få i sig koffein, till exempel hjärtklappning och huvudvärk.

Rekommendationer

Energidrycker innehåller en relativt hög halt koffein, som är vätskedrivande. Det innebär att de inte är lämpliga som vätskeersättning vid fysisk ansträngning eller som törstsläckare.

Ungarna dricker detta som saft... alltså.... i farliga mängder. köper flak med skiten och häver i sig... inte alla men skrämmande många

• Tjenixen

Nu finns det ju ingen lag (om det inte gått igenom en nu) på att dom inte får sälja så vad ska du anmäla?

• Anonym (Osäker på vad)

Tack för svaren :) jag var hundra på att det faktiskt gått igenom någon slags lag! Men då vet jag.
    Det är för trist egentligen för jag tycker inte barn ska kunna köpa varken cola, kaffe eller energidryck förns dom är 13-14.
    Jag kanske iallafall går in och pratar med ägaren till kiosken, bara för att visa mitt missnöje.

Svar på tråden Kiosk säljer energidricka åt minderåriga...