• Anonym (Slösare)

Fattig student som ej får ihopa det hjälp!!!

Kan någon hjälpa mig att få ordning g på min ekonomi . Tycker jag snålar med allt uteslutet fika , handla kläder ja allt lyx men ändå har jag Inge pengar!! Allt jag handlar är mat!!!det är så dyrt handlar dagligen för jag äter mycket färska varor!!

Hjälp snälla nån

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-27 18:36
    puttar o puttar upp tråden

• Svar på tråden Fattig student som ej får ihopa det hjälp!!!
  • Frontline

Tycker du svarade bra själv på hur du kanske ska lösa det.
    Handla inte dagligen och skippa färska varor så sparar du säkert mycket pengar...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LaceyLoo

Jag månadshandlar. Så den 25 åker jag å handlar på Willys, handlar då allt som kan tänkas behövas. Tvål, tvättmedel, diskmedel, kyckling, fisk, potatis pasta ris kryddor, ja allt verkligen. Även frukt och grönsaker. Sen har jag gjort en veckoplanering vad gäller maten, ja äter samma sak varje tisdag i en månad, sen görs planeringen om. De gör att de är lätt att handla. Sen handlar jag laktosfria mjölkprodukter då de håller längre. Frukt köper jag sånt som dela håller kort, typ banan, och sen typ äpplen som håller längre. Jag har skippat att köpa färsk mat, så kyckling, fisk kött åker in i frysen. Sen brukar jag få stödhandla 1gång typ frukt och grönsaker å smör och mjölk. Jag har alltid matlåda till skola och jobb. Lägger MAX 1500 på mat, de även inräknat apotek och mat till hunden och bakspåsar och ben till henne :)

• Astarte

Det bästa är att föra kassabok, då ser man precis var pengarna tar vägen. Skriv upp allt under ett par månader så får du ett snitt och kan jämföra med konsumentverket. Är det matkostnaden som drar iväg så får du fråga dig om det är värt det, annars får du ändra matvanorna.

• Topcom

Gör en veckomatsedel och storhandla allting på en gång, en till två ggr i månaden, då slipper du småhandla under veckorna där oriset ofta drar iväg i annat kraffs som man egentligen inte behöver!

• Anonym (Samma här)
    LaceyLoo skrev 2012-10-20 09:29:43 följande:
    Jag månadshandlar. Så den 25 åker jag å handlar på Willys, handlar då allt som kan tänkas behövas. Tvål, tvättmedel, diskmedel, kyckling, fisk, potatis pasta ris kryddor, ja allt verkligen. Även frukt och grönsaker. Sen har jag gjort en veckoplanering vad gäller maten, ja äter samma sak varje tisdag i en månad, sen görs planeringen om. De gör att de är lätt att handla. Sen handlar jag laktosfria mjölkprodukter då de håller längre. Frukt köper jag sånt som dela håller kort, typ banan, och sen typ äpplen som håller längre. Jag har skippat att köpa färsk mat, så kyckling, fisk kött åker in i frysen. Sen brukar jag få stödhandla 1gång typ frukt och grönsaker å smör och mjölk. Jag har alltid matlåda till skola och jobb. Lägger MAX 1500 på mat, de även inräknat apotek och mat till hunden och bakspåsar och ben till henne :)
    Samma här.. jag brukar handla när det är billigt kött /köttfärs och frysa in.. sist fick jag 8 kg köttfärs för 200-250 kr och det räcker långt. Jag köper ofta i storpack och fryser in (blir oftast mycket billigare då) sedan på veckorna har jag när jag får pengar lagt en summa i 4 kuvert och använder dom pengarna i ett i veckan till bröd /mjölk grädde och sådant som inte håller sig

Skulle jag handla varje dag skulle jag inte ha en krona kvar så planering sparar faktiskt pengar.Sedan måste man inte köpa dyra märken utan billighets varianten på många saker är lika gott om ibland inte godare ibland :) 
  • Anonym

Glömde.. Kläder handlar jag ofta på typ röda korset /myrorna Då dom ofta är i fint skick och ganska ofta hittar man nya plaggmed prislappen kvar för o dryga ut garderoben:)

Sist hittade jag ett par nya Helt nya ecco skor för 50 kr på röda korset med gore tex i.. Då är man glad när man sparar ca 1000-1500 kr :) 

• Anonym (Slösare)

Tack för era tips!!!, ska gör så!! Har studerat en månad nu noga över mina utgifter massa dagligen 60 kr till tuggummi , frukt, kaffe fika. Sen är det efter skolan till netto o handla mat. :(

• Koppkaka

Det är väl ganska vida känt att lever man som student så får man kanske skippa sånt som färsk mat osv. Bunkra, handla billigare märken och lev lite billigare. Annars räcker inte pengarna.

• Höstglöd
    LaceyLoo skrev 2012-10-20 09:29:43 följande:

Så gör vi med och handlar sånt som är extrapriser sen om man går tidigt när de öppnar kan man få varor på kursdatum billigare
Svar på tråden Fattig student som ej får ihopa det hjälp!!!