• Anonym (Camilla)

Hur farligt är det för en baby att slå huvudet i ett vasst hörn?

Jag är så himla klumpig, jag vet, jag kanske inte borde få ha barn

Imorse när jag lyfte upp lillan från golvet så slog hon huvudet i ett vasst hörn på vår bardisk. Det var en ganska snabb rörelse, för hon hade gjort sig lite illa på någon leksak, men inte jättesnabb.

Självklart borde jag satt hörnskydd där eller tagit bort bardisken men jag har inte trott att det skulle hända. Hörnskydd har inte varit aktuellt någon annanstans än då hon inte kan resa sig än. Hon är åtta månader så snart är det väl dags...

Men jag undrar om ni tror att hon måste läkarundersökas? Hon skrek direkt och verkade ok men fortsatte gny lite och ville ha välling. Hon har inte spytt än... Det är ett litet rosa märke och kan nog bli en liten bula. Men kan hon fått hjärnskador?

• Svar på tråden Hur farligt är det för en baby att slå huvudet i ett vasst hörn?
  • Pastell

Ring 1177 och rådfråga. Tror inte det är nån fara!

• Paincake

Det är nog ingen fara, barn är tåligare än man tror.

Men är du fortfarande osäker så ring sjukvårdsrådgivningen istället för att fråga på familjeliv  

• hellokill3r

Ta det lugnt och sluta noja hon har INTE fått hjärnskador. De flesta barn jag vet har slagit hål i huvudet (vilket ditt barninte har) och är helt normala, det är liksom inget att sjasa upp sig över om hon verkar må bra. Ring och prata med vårdguiden eller bvc om du behöver nån mer som kan stilla din oro.

• JJ

Om hon verkar normal tror jag inte att du behöver oroa dig. Jag hade bott på sjukhuset om jag skulle kollat upp varje gång sonen slog i huvudet (började gå längst med saker runt halvåret och "frigående" innan 9mån, han hann slå sig ganska ofta ;)).

Och du är inte världens sämsta morsa heller! ;)

• Anonym

Min son gick tidigt och slog i huvudet i ett hörn - hårt - vid 8 månaders ålder. Jag ringde 1177 och de sa att om han beter sig som vanligt så är det ingen fara. Han skrek ju, men lugnade sig sedan och verkade inte påverkad. Däremot fick han en STOR bula.

• Anonym (Camilla)

Ja, ska ska ringa dem om en stund, tror jag, men jag har ringt dem förut om två saker (inte olyckor utan annat) och de sa att jag skulle kolla henne på akuten men på akuten tyckte de det var helt onödigt att vi kom... Så jag tvivlar lite på deras råd, även om de är bra så måste jag ju göra en egen bedömning...

• Anonym

Dottern lärde sig ställa sig upp vid 6 mån och i den åldern är självbevarelsedriften ca 0. Ett tag hade hon konstant blåmärken i pannan från att ha ställt sig upp/ramlat på hörn. Hörnskydden slet hon bara loss så de hjälpte inte... Nu är hon 18 mån och inga hjärnskador vad jag kan se Din dotter är ju 2 mån äldre och borde klara sånt ännu bättre!

• Anonym (Camilla)
    Anonym skrev 2012-10-20 09:26:03 följande:
    Min son gick tidigt och slog i huvudet i ett hörn - hårt - vid 8 månaders ålder. Jag ringde 1177 och de sa att om han beter sig som vanligt så är det ingen fara. Han skrek ju, men lugnade sig sedan och verkade inte påverkad. Däremot fick han en STOR bula.

Ok, det är ju ungefär samma "skada" då. Ska ringa sen och höra... Känns lite jobbigt för jag skäms...
  • Anonym (Camilla)
    JJ skrev 2012-10-20 09:23:44 följande:
    Om hon verkar normal tror jag inte att du behöver oroa dig. Jag hade bott på sjukhuset om jag skulle kollat upp varje gång sonen slog i huvudet (började gå längst med saker runt halvåret och "frigående" innan 9mån, han hann slå sig ganska ofta ;)).

Och du är inte världens sämsta morsa heller! ;)

Ja, jag förstår ju att hon kommer att slå i huvudet massor av gånger men jag tänkte att just vasst hörn var lite farligt...
Svar på tråden Hur farligt är det för en baby att slå huvudet i ett vasst hörn?