• HASP

Pop vinfleeceoverall på nyfödd i februari? Är det för tunnt?

Jag har köpt en vindfleeceoverall från polarn o pyret  till min kommande bebis, men börjar bli mycket tveksam till om den verkligen är tillräckligt varm att ha i februari. Den är ju knappt fodrad alls. Ser en massa bebisoveraller i affärerna nu som är riktigt tjocka och fluffiga och då känns vindfleecen så fel. Kan man verkligen ha en sån mitt i vintern? Jag har en till overall som är lite tjockare, i fleece och bomull, men den är ju inte vindtät istället. Är den varmare eller kallare?

Hjälp! :)

• Svar på tråden Pop vinfleeceoverall på nyfödd i februari? Är det för tunnt?
  • viseversa

Om bebisen ligger i vagnen med filtar/åkpåse eller i sjal och du har jacka på dig så tror jag absolut det räcker. Man ska inte klä på dom för mycket heller. Tänk på att det är lä i vagnen och barnet har ju kläder på sig under overallen. Ska du amma ute kanske du ska ha med dig en tjock filt att svepa in bebisen i såklart. Men annars kanske man kan amma inne. 

• läkarstudent

Det är rätt smart att använda en tunn overall som den du köpt, tycker jag. Då kan du lätt reglera värmen genom att lägga på täcken och filtar om barnet ligger i vagn, eller med din egen jacka om du bär i sjal. Med tjockare overaller blir det mycket krångligare tycker jag. Det kanske t.ex. inte räcker att knäppa upp den om man går in i en varm affär, utan då måste man hålla på och krångla barnet ur den och därmed kanske väcka det om det sover. Med fleeceoverallen räcker det ju med att ta av täcket och eventuellt knäppa upp den. Mycket smidigare ju!

Själv fick jag barn i november och jag hade inga ytterkläder alls till barnet utan bara tjockare tröjor, vantar, mössa och raggsockor. Sedan bar jag i sjal och hade min dunjacka över oss båda. Det funkade jättebra och han blev aldrig kall. Skulle jag amma så tog jag av mig jackan och virade in honom i den (han åt bara i 5 minuter åt gången så jag blev inte speciellt kall själv).

• HASP

Det låter ju bra då... Amma ute har jag inte tänkt att göra om jag inte absolut måste så det ska nog inte vara nåt problem :) Men i ett babyskydd då, blir det inte för kallt då? Funkar om man lägger över en filt bara kanske?

• Rocktroll

Jag ska ha bebis i december och har bara köpt tunna overaller. Reglerar värmen istället med filtar, täcken, åkpåse osv Glad i bilen är det ju varmt och då öppnar vi overallen och på väg till bilen är det ju inte långt. Eventuellt att man har en liten filt över innan bilen blir varm om det behövs.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Harmagedon

Babyskyddet ska du väl inte kånka runt på längre sträckor ute? Även om du har ett du klickar fast i vagnen är det väl mest för att köra in från bil till tex affär? Då kan du ju lassa på med en varm filt. Lyxvarianten på det är åkpåse till babyskyddet. Supersmidigt!

Riktigt dumt dock att ha pluffsig overall i eftersom det gör att barnet spänns fast sämre o kan glida ur.

• Donum

Vi får barn i december och har bl a köpt PoPs fleeceoverall. Det räcker gott och väl med tanke på åkpåse och filtar. Du vet dessutom inte om du får ett varmt eller fruset barn än. Vi har en son som är jättevarm av sig. Han hade blivit tokig i en tjock overall. Satsa på flera lager istället. 

• Nape

Det har räckt utmärkt till mina barn. En varm åkpåse och en extra filt (tex om man är på långpromenad extra kalla dagar).

I regel klär vi på spädbarn lite för mycket, de kokar bort i vagnarna. *s*

• Harmagedon

Jo. Min ett är född i november o hade aldrig annat än vanliga kläder i åkpåsen i vagnen. Det var en rätt kall vinter m Stockholmsmått. Till bilen hade vi fleeceoverall.

Tvåan åkte aldrig vagn. Utan sele innanför min jacka. Hon hade en tunn ulloverall från pop som sina vinterkläder. Vindtät mössa o raggsockor. Gillade verkligen den overallen. Så mkt smidigare o tunnare än fleece men minst lika varmt.

• HASP

Låter ju bra att ingen har svarat att det blir för kallt :) då hade jag tänkt rätt från början ändå! Blev bara så osäker när jag såg alla dessa supertjocka overaller i affärerna. De är ju nästan som åkpåsar i sig själva.

• Lufsan

Det enda problemet jag kan se är när man behöver plocka upp barnet från vagnen när man är ute. Då blir det ju alldeles för kallt. Jag och sambon har köpt som en åkpåse med ärmar till vår tjej som kommer i januari. Den är lätt att knäppa upp när man kommer in eller om barnet blir varmt men går också att behålla på om bebisen behöver komma upp i famnen under promenaden. 
    Det tycker jag är det bästa alternativet för oss. Men har ju inga barn än så vet ju inte.  

En dag i sänder.
Svar på tråden Pop vinfleeceoverall på nyfödd i februari? Är det för tunnt?