• UnikFamilj

APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!

Hej alla teknikglada - och alla nybörjare!
    I Autismtråden föddes nyss tanken om att starta en tråd just för att tipsa andra föräldrar om bra appar för olika ändamål. Jag tänker mig att vi här ska kunna komma med tips, beskriva innehåll och användningsområde, samt sortera dem lite om vi klarar det så att man faktiskt kan hitta dem lite enkelt. Exakt hur jag går till väga med uppdateringen är inte klart än - bara så ni vet... Cool Det är fritt fram om ni har en bättre idé på upplägg.

Men vi är igång i alla fall! Det finns ju andra sidor (pappasappar.se tex) som tipsar och recenserar appar, men jag har inte hittat så många sidor som tar upp bra tips för barn med funktionshinder. De sidor som faktiskt GÖR det är inte så uppdaterade, och innehållet är ofta skralt. Om vi hjälps  åt kanske vi kan göra ett bättre jobb.

Kör igång! 

• Svar på tråden APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!
  • Queenie70

Hittade just hair salong där man kan klippa, kamma, föna och färga olika figurers frisyrer.

• Queenie70

Och naturligtvis gubben petsons uppfinningar.

• Justi

my first phone älskar min son, de finns en knappsats med siffror, djur å fordon som låter när man trycker på dom :)

• Frontline

Grabben har svårt för bokstaven S så jag hittade denna app till han
    fonemo.se/

Det som inte logopeden eller dagis har lyckats med på över 1 år fixade denna app på ett par timmar..
    På ett par timmar spelande så kan han säga ord som börjar med S klockrent och börjar även sätta orden där S finns med i ordet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • UnikFamilj

Sätter in det här lite fort nu, ska strukturera listan sen och sortera efter användningsområden... Då kommer den nog in i trådstarten tror jag. Men vi får se när jag hinner....

Board Builder – låter dig göra en ”valtavla” av någon sort. Har inte hunnit testa än faktiskt, blev lite besviken att den bara funkar på iPad och inte på iPod/iPhone men den ska introduceras för båda våra äldre barn på skolan. Odd face out – öva på ansiktsuttryck! Du kan välja mellan olika nivåer (= olika många ansikten) och ett av dem avviker – ska pekas ut. Autism Emotion – ger exempel på tillfällen där barnet kan uppleva en viss känsla. På engelska, men det går lätt att prata till bilderna så de går att använda. LÅÅÅÅNG serie med matchningsappar av olika slag (matcha efter färg, form, kategori etc): Match it up 1,2 och 3, Families 1,2 och 3, Series 1,2 och 3. Bra! Finns också What´s diff 1,2 och 3 från samma tillverkare, men den är inte särskild pedagogiskt upplagd tycker jag. Samma tillverkare har också gjort Sort it out 1,2 (kanske tom 3..?) som är kategorimatchning på ett lite annat vis bara. Bra appar! MatrisMatch 1 och 2. Matcha i matriser, logiskt tänkande. Bra app det med! What goes together? En bild ovanför som ska matchas med en av tre nedanför. Bra! Lite kort kanske, men helt ok för syftet. Things that go together. Matcha! Räkning för småbarn. Enkel introduction till räkning-app. iDress for weather. App där du själv kan ställa in temperaturintervall som klassas som hett, varmt, svalt, kallt och mycket kallt. Sen på med platstjänster och appen talar om för barnet hur vädret är och hur barnet bör klä sig den dagen. Inte helt exakt i väderrapporten (som det aldrig tycks vara…) men appen funkar bra för min äldsta i alla fall. Speech with Milo. Sekvenser. Speech with Milo är en serie med olika delar. Kan vara värt att kolla in, men blev ingen hit här. Skrivis. Bra lära-skriva app där man kan ställa olika nivåer på svårighet. För min son med dyspraxi är den bra! Första nivån ska barnet skriva ett ord av precis rätt antal bokstäver som är omkastade, och rätt bokstav markeras med grönt. Enkel men tränar att hålla koll på rätt ordning. Nästa nivå är korta ord, rätt antal bokstäver men ingen markering. Nästa nivå läggs några extrabokstäver till, och så fortsätter det tills barnet kan plocka ut rätt ord ur hela alfabetet. Lära sig läsa och lära sig läsa 2. Enkla läsa/skriva-appar. Matcha, sätt i ordning. Spellosaur. Lite skojig app för barnet att träna skriva/tala rätt, några ord åt gången. Inget för oss, men hade nog kunnat funka för att motivera ungarna helt enkelt pga dinosaurierna… =) Räkneknep. Bra app som funkar bra för många saker! Räkna, matcha, följa instruktioner (enkla) i två delar. Bra tips! Find me (autism). Mycket enkel peka ut personen mot bakgrunden-app. Hade varit bra för min son inledningsvis pga hans stora svårigheter med visuell perception och motorik. Slide and spin. Enkel baby-leksak i app-form. Typ popup-leksak. Göra olika rörelser med handen för att få till det, sonen skrattade i alla fall… =) ABA-problem solving. Lite för enkel och inte så kul. Vilken hör inte dit-app. En av fyra bilder ska bort! Toca Boca – need I say more? Alla deras appar funkar på sitt sätt. Mest poppis här är Toca Band, Toca Train, Toca Teaparty och Toca House tror jag. Finns fler, testa! Timstock! Som det låter helt enkelt. Calm counter. Serie bilder från väldigt upprörd till väldigt lugn, med nedräkning. För att hjälpa barn lugna sig, kan funka rätt ok. Autism tracker. För att följa/registrera diverse symptom om du testar nåt nytt. Har inte testat, men tanken är väl god. Touch Autism har ett antal appar med sociala berättelser, de är på engelska men kan ge tips på hur man kan lägga upp till sina egna barn. Vi har översatt några på papper och laminerat. Sök Touch Autism så bör du hitta. Autism apps. En app med en massa tips helt enkelt på autism-appar. Lite jobbig att gå igenom, men det finns ju en del. Kråkans flygspel. Motorik/koordinations-app tänker jag, manövrera iPaden så att kråkan flyger rätt. Poppis men svår för sonen som skulle behöva den. Tangrams + for kids HD. Tangram i rätt bra variant, men svår om man inte är stadig på handen. My first tangrams HD. Bättre nybörjar-tangram där det formerna fastnar. Tips! Se bokstavsljuden. Visuellt stöd för att se/förstå hur ljuden skapas i munnen. iTouchiLearn Feelings. Lite rolig känsloapp, på engelska men jag tycker den går att använda i alla fall. Speciella ord. Tänk IBT och matchning, ord/ord, bild/bild, ord/bild. Bra! Stora ordboken. Peka ut rätt föremål av fyra. Bra! Lyssna och läs. MYCKET bra app med långt användningsområde. Även här peka ut rätt, men du kan ställa olika svårighetsgrader och välja om du jobbar med bilder eller skriva ord. En favorit här hemma. Lärii (svenska). Enklare bokstavs-app. Ingen som fastnade, men visst funkar den. Kul för barn. Rätt stor app med flera delar. Tips! Ant smasher Christmas. Öga-hand-koordination på ett roligt sätt. =) Find them all: dinosaurs. Visuell perception och avsökning. Rolig variant som tjejerna här hemma älskat. Sleep Calculator. Den och Sleep Cycle Alarm har använts här men mest av maken för att få förståelse för sin sömn. Bra tips för personer med sömnproblem! Ritprata. App för att enkelt kunna ritprata, färdiga gubbar. Funkar, och du behöver inte ha med penna och papper. Kalle Kunskap-apparna. Finns ju några stycken, och delar av dem är riktigt bra. Fonemo. Lite uttalsträning. Jag tyckte den var lite tråkig, men visst går den att använda. TASUC. Schema-app som nog är den bästa varianten jag testat. Dexteria. App för att jobba med skrivandet. Skriv med fingret eller köp en app-penna. För oss är den en fortsättning från LetterSchool och …… Vi kör den på iPhone eller iPod för att få det mindre formatet och helt enkelt jobba ner storleken på skrivna bokstäver. Let´s make shapes. Enklare form-app. Sådär… Catapult king. Sikta och skjut, strategi. Kul men lite tanke bakom. Pettsons Uppfinningar. Rolig om än inte alltid helt logisk tänka-app! Volt – 3D. Orsak verkan på ett för oss uppskattat sätt. My first weighing exercise. Fysik-app, bra! Connecting the dots is fun. Prick till prick, lite längre. Piano lessons PianoMan. Lär dig spela piano – öga/hand-koordination, dock lite svår. Monkey Math School. En favorit hos sonen under lång period. Math Critters. Lite svår och bökig räkna-app. Meet the orchestra. Identifiera ljud av instrument. Räkneråttan. Antals-app, funkar men var aldrig poppis här. Numberline frog. Tallinjen, lär dig räkna. Lite skoj i sin enkelhet. Math drills. Lite svårare men klurig/skojig additions-app. Speak it! Text to speech. Kopiera in en text och få stöd att följa texten. Läses av svensk, rätt ord markeras i texten. Funkar! Skolstil. Skrivapp som ljudar, även om uttalet inte alltid är så bra. Pages. Apples ”word” som är helt underbar när det gäller bildredigering! Ut på google bildsök och hitta bilder till träning, kopiera in i dokumentet och maila till din dator el direkt till skrivaren om du har en sån skrivare som det funkar med. Enkelt! Predictable. Ordprediktionsapp som funkar på svenska. Lite tråkig layout men fyller sin funktion. School Blackboard for iPad. Rit-app, svarta tavlan. LetterSchool. Bästa “lär dig skriva bokstäver”-appen! Midnight HD. Visuell, uppskattad  hos våra barn. Moji Klockis Svenska. Lär dig klockan. Bra app! Sprinkle Junior. Klurig app, problemlösning. Kul! Giggle ghosts. Öga/hand-koordination på ett enkelt och roligt sätt för mindre barn. Färgspelet. Enkelt men bra för att lära färger. Stora pekboken. Pek-app helt enkelt. Symmetry shuffle. För större barn helt enkelt. Klurig som tusan, men kan nog sysselsätt äldre barn som har god visuospatial förmåga… =) Yawnie. Nedvarvningsapp för mindre barn, jättesöt. Garanterar gäspningar..! Lär dig klockan. Annan sån klockan-app, inte lika bra tycker jag men vissa delar funkar bra. Lite pusselvariant. Beat sneak bandit. Timing/rytm på ett kul sätt. Sonen har gillat den! Flight of the fireflies. Fin visuell avspänningsapp, vi gillar den allihopa! Happi 123 HD – lär dig räkna. Lär dig räkna-app. Funkar, men inte den bättre av happi-apparna enligt mig. Sploosh. Bra motorik-app, ganska kul. Manövrera iPaden och förflytta vatten. iMommy, kul för små. Varning för barnskrik… Troublings playworld. Lite rolig app för språkstörda, enkel och uppskattas nog av många. Fastnade inte här. Where´s my water? Funkar ju, vissa delar är lagom enkla och tränar logiskt tänkande och sekvens. Ordens magi. Bra bokstavs/skriva-app som faktiskt säger bokstavsLJUDEN istället för bokstavsnamnen. Flera plus bara för det! Siffermix 1. Uppskattad lär dig räkna-app. Magic sorter. Matcha, enklare variant. Helt ok. Pettsons Kaffe. Klurig, lite rolig. Stavningslek. Bra skriva-app. Spello. Ytterligare skriva-app, med hela tangentbordet. Helt ok! Små lär sig alfabetet. Enklare, helt ok. Drums! Spela trummor, uppskattad tidvis. Bokstavspussel. Sätt bokstäver i rätt ordning. En av många såna appar. Man ska kunna göra egna bilder/ord, men den funktionen strular för mig. =( Bugs and buttons. Bra app! Många delar, uppskattad och är en av de som hållit länge. iPrompts XL. Schema app, som enligt mig inte är lika bra som TASUC men det beror säkert på hur man vill att det ska se ut. Fråga om ni vill veta mer. Pictello. Bra app för att lägga in egna bilder och skriva text. Kan användas till sociala berättelser, berättelse om mig, instruktioner i flera lek etc etc. Julgran. För mindre barn, matchning. Abc PocketPhonics. Skriva bokstäver. Bra komplement till Letterschool även om den inte är lika rolig. Bokstavsspelet. Rätt rolig bokstavs/skriva-app. Peka och lär ABC. Svensk app för att lära sig identifiera bokstäver. Dåligt typsnitt på bokstäverna, annars bra. What´s that sound? Identifiera ljud! Dots for tots. Prick till prick. ABC-spelet. Mera bokstäver. Enklare variant. Lär dig läsa. Enklare fungerande app, en av många i sitt slag. Grundläggande färdigheter. Samlar bokstäver, siffror, sekvenser etc har jag för mig. Fastnade inte. Coolibah. Scrapbooking, funkar för att samla flera bilder och maila mellan hem och fsk t ex för återberättande. Shapes & puzzles. (Next is great) BRA formmatchningsapp som kombinerar olika typer av färdighetsträning, lite mer än bara formmatchning. Proloquo2go. BRA kommunikationsapp som funkar från allra första början till det mesta avancerade. Ännu inte översatt till svenska men det kommer strax! Behöver man inte använda talfunktionen eller ordprediktionen går den att använda redan nu! Intro to math, montessori. Lite visuell räkna-app. Inte så kul men rätt pedagogisk. App för barn. Visuell perception, peka ut. Rätt bra! Upptäcktsresan. Mera, visuell perception och upptäckarapp. 3D shape shifter. Visuell. TapSpeak Choice. Variant av AKK. Skulle kunna fungera bra. Sound touch lite. Peka på och lär. JellyBeanCount. Räkna-app för lite större barn eller de som koncentrerar sig bra. Tänker mig  introducera med sonen som socialt samspel på skolan. Glow Burst. Lite tallinje typ, helt ok och även om jag inte förstår varför så har barnen gillat den. Fingu. Populär skolapp för att lära sig räkna. Sätt rätt antal fingrar på skärmen. Caboose. Mönster, fortsätt el komplettera sekvensen. Memodies. Mycket rolig minnesapp, musikbaserad. Preschool game Opposites, matcha olika.  Tråkig men fungerande. IBT? My PlayHome. Dockhus på iPaden. Poppis! Park Math. Rätt poppis räkna- app även om den är på engelska. What´s that sound? Mera identifiera ljud. Mosaic HD. Imitera mosaic-mönster, med eller utan hjälp. Rätt kul för större barn. A 1st grade pattern recognition…  Finns också för ett dagis, och 2nd grade. Mönster! Preschool patterns and more. Mönster! Spelling safari. Matcha bokstäver el skriva ord utan stöd. En av de bättre kanske. Build it up. En massa olika typ stapelleksaker, sätt i rätt ordning. Helt ok. Toddler´s seek and finns. Lite rolig upptäcka rapp. All about shapes. Bra formapp igen även om den är på engelska. Fler bra moment, inklusive rita former. VisTimer. En av flera timers. iMatch. Lite tråkig matchning. Baby sorter. Flera olika matchnings och sekvens-grejer. Enklare, men helt ok. Sifferspelet. Bra enklare siffer/räkna-app. Uppskattad! LärDig ABC. Ännu en skriva ord-app. 123 Numbers. Också en lära dig räkna app. Lite som Sifferspelet, bra för att kunna variera. Logic och logic advanced. Matchning av färg, form, bokstäver, tal etc etc. Bra appar! Peekaboo: find hidden… Bra för visuell perception och rolig! Montessori matching. Återigen inte så kul men helt ok i träning. Bondgårdspussel 123. Enklare pusselapp, finns rätt många. Find them all: looking for animals. Visuell perception och avsökning, finns många olika världar att köpa. Lär dig räkna. Rätt ok, men jag saknar moment. Touch and learn – emotions. Bra men på engelska. Touch&learn svenska (finns också 2:an). Peka och lär. Helt ok appar! Happi Stavar HD. Korsord för barn, bra! Happi läser HD. Lite IBT-stuk. Läs ordet och tryck på rätt bild av tre. Fluid. Visuell avspänning. Grow your garden. Matte på ett klurigt sätt, rätt kul för lite större barn. Mina gillar den i alla fall. Clean up: category sorting. Kategorimatchning. Helt ok. Klura på siffror. Ännu en sifferapp, inte en av de bättre tycker jag men några moment är väldigt ok. NalleMix 1 och 2. Matcha, sortera, kategorisera. Bra grundapp.  
  • UnikFamilj

Jag hoppas också på att vi ska kunna ha en bra dialog i tråden. Fråga varandra om det är något vi letar efter, få svar på frågor kring hur olika appar ser ut mer i detalj - vad som går att göra. Fram med all kunskap om den underbara hjälpmedelsvärlden! Skål

• UnikFamilj

Hmm... Glömde en. Har till slut hittat en app man kan använda för att träna meningsbyggnad. Inte så skoj layout men ändå en app för syftet. Word Order heter den. Kombineras med lite historiska fakta, sport, ordspråk etc.

• Lumo

Toca Boca och Duck Duck Moose gör mycket vackra, lärorika o pedagogiska appar som är roliga i flera år. Söker nan på dessa får man alla deras appar, o alla är värda att köpas.

• UnikFamilj

Innan jag (kanske) ger mig för idag, tipsar jag också om att söka efter barnböcker i app-store. Finns en hel del, och det funkar bra för oss. Går också att låna e-böcker till iPaden, så kör på alla lässugna..

Svar på tråden APP-TRÅDEN! Tips med appar för alla våra underbara ungar!