• Anonym (homo i heteropar)

Lesbisk men gift i ett heteroförhållande

Ja, som rubriken säger kanske det låter knäppt? Tidigare har jag sett mig som bisexuell, men har nu fått "klar syn" och insett att så inte är fallet. Jag är lesbisk, dock är detta inget min make accepterar eller tycker om att jag säger. Så enligt honom är jag bisexuell, precis som honom... 

Men jag vill så gärna! vara med tjejer, utforska, men inte bara på det sexuella planet. Även själva kemin, eller ja vad man nu ska kalla det. Kommunikationen, förståelsen, tilliten och allt det. Är det så omöjligt? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-20 11:14
    Kanske kan uppdatera lite här.. Jag är då lesbisk, så som jag känner på mig. Dock har jag insett detta EFTER att jag gift mig med min make. Är det då så "fel" att kalla sig lesbisk i ett heteroförhållande? För det är ju inte det att jag inte älskar min make, för det gör jag...

• Svar på tråden Lesbisk men gift i ett heteroförhållande
  • Anonym

Men attraheras du av din man alls nu då? Eller tror du att du var mer bi tidigare fast har blivit mer och mer lesbisk på senare tiden? Eller tror du att du alltid varit lesbisk fast på något sätt förträngt det?

Anonym skrev 2012-10-20 11:35:40 följande:
    Men attraheras du av din man alls nu då? Eller tror du att du var mer bi tidigare fast har blivit mer och mer lesbisk på senare tiden? Eller tror du att du alltid varit lesbisk fast på något sätt förträngt det?
    Jag tror att jag velat vara "normal" och därför också förträngt möjligheten att jag är lesbisk. Låter kanske lite fegt och fel, men jag vill nog väldigt gärna passa in i "normen". 
    Till en viss del finns attraktion för min make, men inte som när jag ser en snygg tjej eller så. För min del är det inte bara sexuell attraktion, utan även hur man fungerar tillsammans och allt sådant. 
  • Anonym (läggning är knepigt)

så här verkar sexologer numera dela in läggningar:

läggningen bestäms av hur man kan bli kär: blir man bara kär i samma kön så är man lesbisk eller gay, kan man bli kär i båda könen är man bi.

en lesbisk eller gay eller hetero kan ibland ha utbyte av och gilla sex med läggningsmässigt "fel" kön, för en del kan detta hända bara om man är väldigt upphetsad, för en del är sexualiteten i sig oberoende av vem man kan bli kär i.

Om du TS gillar din man så pass att du kan sägas älska honom och gillar att ha sex med honom så är det svårt att tro att du är lesbisk. däremot kanske du har en del kvar att uppleva tillsammans med kvinnor, vilket borde utforskas.

• listo

Eftersom du de facto älskar din man, som är man, så verkar det väl helt rimligt att sortera in dig i facket "bisexuell", eller hur? Om man nu tycker det är viktigt att kunna sorteras in i ett fack alltså.

Men i övrigt är det väl helt enkelt så att du måste fundera på hur du vill leva ditt liv och med VEM du vill göra det. Som alla andra.

• Anonym (läggning är knepigt)
    listoplisto skrev 2012-10-27 18:54:47 följande:
    Eftersom du de facto älskar din man, som är man, så verkar det väl helt rimligt att sortera in dig i facket "bisexuell", eller hur? Om man nu tycker det är viktigt att kunna sorteras in i ett fack alltså.

Men i övrigt är det väl helt enkelt så att du måste fundera på hur du vill leva ditt liv och med VEM du vill göra det. Som alla andra.

Anonym (läggning är knepigt) skrev 2012-10-27 18:50:25 följande:
    Om du TS gillar din man så pass att du kan sägas älska honom och gillar att ha sex med honom så är det svårt att tro att du är lesbisk. däremot kanske du har en del kvar att uppleva tillsammans med kvinnor, vilket borde utforskas.
    Så som jag ser det älskar jag honom för personligheten och för det han står för, alltså inte för att han är man. Hade den personligheten funnits i en kvinna hade jag älskat henne på det sättet. Så jag ser mig absolut som lesbisk på grund av det, och inte som jag tidigare "trott" - bisexuell. 
    listoplisto skrev 2012-10-27 18:54:47 följande:

Vet även ett annat par där det är två tjejer som älskar varandra men den ena är fortfarande heterosexuell. Så, jag känner mig absolut säker på att jag KAN kalla mig för lesbisk i ett heteroförhållande, just för att det är det facket som verkligen stämmer in på mig. 

• listo

Jag undrar mest varför du verkar vara så anti ordet "bisexuell"?

listoplisto skrev 2012-10-28 08:48:07 följande:
    Jag undrar mest varför du verkar vara så anti ordet "bisexuell"?
    Det är inte så att jag är emot bisexuell som begrepp eller att folk är bisexuella. Jag trodde ju i.. 7 år att jag var bisexuell. Det senaste året har jag dock insett att så inte är fallet, jag ville väl... På ett sätt också vara normal, jag vet inte. Men jag är absolut inte ani bisexuella/ ordet bisexuell =o)
  • listo

Så du blir inte förälskad/kär i män och tänder överhuvudtaget inte på män? Finner ingen njutning eller nöje i att ha sex med din man (eller andra män) utan inser nu att det enbart är kvinnor som kan väcka de känslorna hos dig?

I så fall köper jag ditt resonemang. Däremot förstår jag då inte varför du fortsätter leva tillsammans med en man.

listoplisto skrev 2012-10-28 13:25:03 följande:
    Så du blir inte förälskad/kär i män och tänder överhuvudtaget inte på män? Finner ingen njutning eller nöje i att ha sex med din man (eller andra män) utan inser nu att det enbart är kvinnor som kan väcka de känslorna hos dig?

I så fall köper jag ditt resonemang. Däremot förstår jag då inte varför du fortsätter leva tillsammans med en man.
    1. Älskar min make och tycker även om att ha sex med honom, men skulle det handla om någon annan man så är svaret totalt nej. Men sexet med kvinnor är mycket mer sensuella, känslomässiga och härliga. Även rent känslomässigt är det mycket bättre/härligare med kvinnor. 

2. Jag fortsätter leva med honom för två anledningar. (Se nedan) Men som jag sagt tidigare är det helt och hållet på grund av personligheten och hur han är som gjort att jag fallit för honom. Skulle den personligheten finnas i en tjej hade valet inte varit så svårt alls för min del. ;) 
    A. Jag älskar honom, skulle jag inte gjort det skulle jag inte levt ihop med honom.
    B. Vi väntar vårt första barn tillsammans.  
Svar på tråden Lesbisk men gift i ett heteroförhållande