Det bästa du kan göra är att låta barnet vara i en språklig miljö. Prata mycket om vardagssakerna, sätt ord (tydligt) på saker, sjung, läs böcker, gör ramsor mm. Resten fixar barnet
Min dotter pratade jättetidigt, men jag gjorde nog inget särskilt med henne, tittade lite i böcker och sjöng en del. Sonen som nu är 1,5 har aldrig varit intresserad av att sitta still och läsa bok eller sjunga. Han har klättrat på möbler sen han var 9 månader istället. Sen kan han typ säga 5 ord nu oxå
. Dottern talade nästan hela meningar i samma ålder. Dock förstår han massa ord, men han säger dem inte.
Tycker egentligen att barnets språkförståelse är viktigare än vad de kan producera... Ber man barnet att hämta skorna, och barnet gör det, så har de ju språket!
MEN, de kommer lära sig, förr eller senare. Ger du barnet språket så kommer det Av sig självt. Så är vi skapta! (För att slippa maffians påhopp vill jag bara tillägga att detta gäller om inte någon typ av språkstörning eller funktionshinder finns i bilden)