• Fröken glad

Få kejsarsnitt beviljat efter en bukplastik?

Jag gick för tre år sedan igenom en bukplastik på grund av väldigt delade bukmuskler. Jag valde att inte vänta trots att jag ville ha fler barn framöver då jag hade väldigt ont när jag åt och led av det på flera sätt. Nu är jag gravid igen i v 6 och är livrädd att jag ska få tillbaka problemen då jag blir väldigt stor som gravid (har alltid legat flera kurvor över medel på SFmått och liknande) och gått över med båda barnen innan. Samt att det ska göra ont för att det blir för stramt.

Jag undrar om någon fått kejarsnitt beviljat två veckor innan på grund av detta eller vad ska jag göra? Jag vill inte gå längre än till 37+0 då barnet är färdigt egentligen och är livrädd inför detta :( och det skapar stor ångest hos mig.

Jag är inte förlossningsrädd då jag har fött vaginalt två gånger och det har gått jättebra men nu vill jag verkligen bara ha snitt för att bli igångsatt vägrar jag då jag vet att det kan gå hursomhelst.

Vad gäller att barnet ska vara färdigt så har båda mina barn vägt runt 4.5kg så ett par veckor innan borde de inte vara så små.

Vad tror ni?            

• Svar på tråden Få kejsarsnitt beviljat efter en bukplastik?
  • Dr to be

Hej! Om du vill ha snitt beviljat utan riktig förlossningsrädsla eller stora förlossningsskador (i underlivet) så måste du nog hitta en privat klinik tyvärr. Vad de gäller att barnet är färdigt vid 37+0 så stämmer det inte. Graviditeten räknas som fullgången Ja men det garanterat inte att barnet är moget. Största risk för gulsot har tex barn som föds i v.35-37. Jag tror inte att beviljade snitt görs före v.38 såvida inte hälsotillstånd kräver det.

• Fröken glad
    Dr to be skrev 2012-10-20 11:38:28 följande:
    Hej! Om du vill ha snitt beviljat utan riktig förlossningsrädsla eller stora förlossningsskador (i underlivet) så måste du nog hitta en privat klinik tyvärr. Vad de gäller att barnet är färdigt vid 37+0 så stämmer det inte. Graviditeten räknas som fullgången Ja men det garanterat inte att barnet är moget. Största risk för gulsot har tex barn som föds i v.35-37. Jag tror inte att beviljade snitt görs före v.38 såvida inte hälsotillstånd kräver det.

Tack för ditt svar, jag vill självklart inte att barnet ska må sämre på grund av mitt val men v 38 är bättre än v 42 då mitt senaste barn kom. Jag är så livrädd för denna graviditet att jag kommer ha konstant panik om jag vet att jag behöver gå så länge eller bli igångsatt. Hur kan jag söka privat?

Jag har läst massor på nätet om de som blivit gravida efter bukplastik och i USA får i princip alla genomgå kejsarsnitt efter då det är finns risk att spricka i ärret och magen gör väldigt ont på slutet när det stramar. Jag känner mig totalt livrädd och har även övervägt att inte fullfölja graviditet eller kunnats glädjas åt den för jag mår så dåligt över detta.     

• Neeellie

Jag opererades i magen maj 2012. Alltså inte längesedan. Har ett ärr som går från blygdbenet upp till naveln men hittills har jag inte känt något, vare sig att det har stramat eller annat. Är i v 18 och är redan VÄLDIGT stor. Så tror inte det är någon fara. :)

• Fröken glad
    Neeellie skrev 2012-10-20 17:50:09 följande:
    Jag opererades i magen maj 2012. Alltså inte längesedan. Har ett ärr som går från blygdbenet upp till naveln men hittills har jag inte känt något, vare sig att det har stramat eller annat. Är i v 18 och är redan VÄLDIGT stor. Så tror inte det är någon fara. :)

Jag vet inte riktigt vilken operation du har gjort med det är att de har stramat åt huden och att mina bukmuskler är ihopsydda som gör att det stramar, inte ärret tyvärr....men stor tack för ditt peppande svar!!
  • Neeellie
    Fröken glad skrev 2012-10-20 19:46:20 följande:

Jag vet inte riktigt vilken operation du har gjort med det är att de har stramat åt huden och att mina bukmuskler är ihopsydda som gör att det stramar, inte ärret tyvärr....men stor tack för ditt peppande svar!!
    Okej. Jag operera bort en cysta i magen. Ah, jag förstår! Men har du kollat med BM eller så vad dom tycker? För jag vågade inte behålla till en början då jag var väldigt rädd för kejsarsnitt samt att ärret eller så skulle gå upp. Men hon sa att det var ingen fara så jag kunde behålla. Det kanske kan hjälpa dig lite att få veta lite mer. :)
  • Fröken glad
    Neeellie skrev 2012-10-20 19:55:17 följande:
    Okej. Jag operera bort en cysta i magen. Ah, jag förstår! Men har du kollat med BM eller så vad dom tycker? För jag vågade inte behålla till en början då jag var väldigt rädd för kejsarsnitt samt att ärret eller så skulle gå upp. Men hon sa att det var ingen fara så jag kunde behålla. Det kanske kan hjälpa dig lite att få veta lite mer. :)
    Jag ska dit om två veckor och prata om detta men jag är så rädd att de bara ska säga att jag får gå tiden ut och det blir som det blir...
  • Copyjulia

Jag ska göra ett planerat snitt i v 39+1. Blev förvånad över att de lagt det så nära inpå BF. Läkaren sa att det var nya regler som barnläkarna fått fram då många barn får problem med andningen om man gör snitt bara en vecka tidigare. Mitt barn är också rejält över kurvan men det har tydligen ingen betydelse för lungutvecklingen som jag förstod det. 

• Neeellie
    Fröken glad skrev 2012-10-20 20:21:34 följande:
    Jag ska dit om två veckor och prata om detta men jag är så rädd att de bara ska säga att jag får gå tiden ut och det blir som det blir...
    VAd skönt! Förstår att du är nervös men jag håller tummar och tår och hoppas du får ditt snitt. :)
  • Fröken glad
    Copyjulia skrev 2012-10-20 22:45:08 följande:
    Jag ska göra ett planerat snitt i v 39+1. Blev förvånad över att de lagt det så nära inpå BF. Läkaren sa att det var nya regler som barnläkarna fått fram då många barn får problem med andningen om man gör snitt bara en vecka tidigare. Mitt barn är också rejält över kurvan men det har tydligen ingen betydelse för lungutvecklingen som jag förstod det. 

Bra att veta! tack för att du delade med dig!
    Neeellie skrev 2012-10-20 23:17:59 följande:
    VAd skönt! Förstår att du är nervös men jag håller tummar och tår och hoppas du får ditt snitt. :)
    tack åter igen för peppingen!

• LinaSofia

Är det svårt att få kejsarsnitt beviljat? Kan man inte få välja om man vill föda vaginalt eller inte? 
    Om du förklarar att du är orolig och inte vill föda vaginalt borde du inte nekas kejsarsnitt (tycker jag)... 

• Fröken glad
    LinaSofia skrev 2012-10-21 12:44:42 följande:
    Är det svårt att få kejsarsnitt beviljat? Kan man inte få välja om man vill föda vaginalt eller inte? 
    Om du förklarar att du är orolig och inte vill föda vaginalt borde du inte nekas kejsarsnitt (tycker jag)... 

Jag hoppas verkligen att de resonerar så men man vet aldrig :(
  • Dr to be
    LinaSofia skrev 2012-10-21 12:44:42 följande:
    Är det svårt att få kejsarsnitt beviljat? Kan man inte få välja om man vill föda vaginalt eller inte?  Om du förklarar att du är orolig och inte vill föda vaginalt borde du inte nekas kejsarsnitt (tycker jag)... 

Då kejsarsnitt är en bukoperation och vaginal förlossning är "naturens egna sätt" att få ut avkommor och det sätt som oftast är minst skadligt/rislfyllt för mor och barn så är kejsarsnitt inte valbart bara för man vill... Här på fl finns det en artikel om just kejsarsnott där några av de negativa aspekterna tas upp. Ingen läkare väljer att snitta såvida det inte finns hälsoskäl man inte kan ignorera. Så ser läget ut.
  • Copyjulia
    Dr to be skrev 2012-10-21 14:54:07 följande:

Då kejsarsnitt är en bukoperation och vaginal förlossning är "naturens egna sätt" att få ut avkommor och det sätt som oftast är minst skadligt/rislfyllt för mor och barn så är kejsarsnitt inte valbart bara för man vill... Här på fl finns det en artikel om just kejsarsnott där några av de negativa aspekterna tas upp. Ingen läkare väljer att snitta såvida det inte finns hälsoskäl man inte kan ignorera. Så ser läget ut.
    Jag hade jättelätt att få beviljat snitt. Sa bara att jag var orolig och de sa ja direkt. Blev otroligt förvånad över att det gick så lätt. Hade egentligen önskat mer hjälp och samtal men det fick jag fixa på egen hand. Verkar vara väldigt olika på olika sjukhus hur man ställer sig till snitt. 
  • Dr to be
    Copyjulia skrev 2012-10-22 23:26:41 följande:
    Jag hade jättelätt att få beviljat snitt. Sa bara att jag var orolig och de sa ja direkt. Blev otroligt förvånad över att det gick så lätt. Hade egentligen önskat mer hjälp och samtal men det fick jag fixa på egen hand. Verkar vara väldigt olika på olika sjukhus hur man ställer sig till snitt. 

Okej! Har aldrig hört att någon fått det beviljat så lätt. Det vi hittills hört på läkarutbildningen är att beviljade snitt är ovanliga om inte tillräckligt starka skäl finns.
Svar på tråden Få kejsarsnitt beviljat efter en bukplastik?