• Marionettdocka

Varför är det fult att bry sig om det yttre?

Här på Familjeliv läser jag ganska ofta kommentarer av typer
    "Jag är inte så ytlig att jag bryr mig om mitt utseende."
    "Man ska aldrig säga till ett barn att hen är söt eller fin i vissa kläder, hellre då "Vad glada färger det är på din tröja!"
    "Om en kille inte attraheras av dig oavsett hur du ser ut är han ingenting att ha."
    "Det är så tragiskt med människor som bryr sig om sitt utseende, det är det inre som räknas."

Det är som att det bara är insidan som är viktig och som en del tycker att det är nästan fult att ens låtsas om att man har ett yttre.

Jag tycker att BÅDE insidan och utsidan är viktig. Jag bryr mig om mina inre egenskaper och om mitt yttre, jag tycker att båda delarna gör mig till den jag är.

Jag skapar en bild av andra baserad både på deras beteende och deras utseende.

Jag berättar för barn i släkten när jag tycker att de är söta och när jag tycker att de är snälla/smarta/duktiga etc.

Jag skulle inte attraheras av en kille som såg ut hur som helst och om en kille inte tyckte om mitt utseende och därför inte ville träffas mer skulle det vara okay för mig. Jag skulle inte tycka att det är en indikation på att han är en dålig människa.

Visst, man är född med ett visst grundutseende men mycket kan man förändra ex med smink, träning och annan frisyr. De flesta inre egenskaper är också delvis medfödda.

Utseendet förändras med åldern men det gör ofta de inre egenskaperna också.

Vad tycker du? Bryr du dig om ditt utseende?Är det ytligt och/eller fel att bry sig om utseendet? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Varför är det fult att bry sig om det yttre?
  • Anonym (jag bryr mig)

Jag tycker INTE det är fel att bry sig om sitt utseende! Jag bryr mig väldigt mycket, ibland orkar man göra sig mer fin, ibland inte. Folk som inte bryr sig om sitt utseende borde inte klaga på folk som bryr sig om sitt utseende, för då bryr dom ju sig plötsligt om utseende ändå och kritiserar de som väljer att försöka förbättra sitt utseende ;)

• ljung och viol

Håller med dig TS. Att inte utseendet skulle ha något betydelse är ju bullshit.

• sextiotalist

Jag tycker det inte är fel att bry sig om det yttre, men jag tycker det är fel att låta det yttre bestämma och jag tycker det är fel när man dömmer folk efter det yttre.

Men samtidigt så är jag fullt medveten om att man via sin klädstil, via sitt yttre visar hur man vill att man skall uppfattas.

Men sedan finns det en bredd, för de som fixerar sig vid det yttre, som glömmer av sig själv till de som inte tänker alls på det yttre.

Det är inte fel att springa i mjukisbyxor för att hämta sitt barn på dagis eller handla lite mat. Affären där jag handlar har sett mig alla möjliga stilar, upppiffad till max till skitiga trasiga jeans när jag arbetar i trädgården.

Däremot anser jag, mogen kvinna som jag är, bestämma själv vilken klädstil, vilken hårlängd jag vill ha. Jag har inga problem med att visa mig mindre vacker, det gör mig ingenting        

• BymBym

Det är inte fel. Jag håller med sextiotalisten här. Så ingen idé att skriva mer

• Adephi

Det är absolut inte fel att bry sig om sitt yttre. Om man VILL sminka, fixa håret, naglar och vad man nu känner för.
    Men det är heller inget fel med att INTE vilja sminka och fixa håret och greja. Debatten urartar oftast när åsikten är att man ska göra antingen eller. 

Jag sminkar mig enormt sällan, håret hamnar mer eller mindre aldrig men jag är alltid hel och ren. Jag klär mig i vad jag tycker ser bra ut på mig och tycker är skönt. Jag struntar i om andra anser att jag skulle hålla på att fixa mig mer, så här trivs jag.  

• EmmaT

Är det verkligen så många som tycker att det är fult att bry sig om sitt yttre? Jag känner inte en enda som inte bryr sig! Skillnad är väl om man bara bryr sig om sitt yttre, det är fel kan jag tycka. Då är man ytlig.

• Adephi

Usch vad tokigt det blir när man avbryter sig i skrivandet en stund. 
    Det ska stå att håret hamnar mer eller mindre alltid i en tofs, eller fläta. 

• Marionettdocka
    Anonym (jag bryr mig) skrev 2012-10-20 19:06:13 följande:
    Jag tycker INTE det är fel att bry sig om sitt utseende! Jag bryr mig väldigt mycket, ibland orkar man göra sig mer fin, ibland inte. Folk som inte bryr sig om sitt utseende borde inte klaga på folk som bryr sig om sitt utseende, för då bryr dom ju sig plötsligt om utseende ändå och kritiserar de som väljer att försöka förbättra sitt utseende ;)
Svar på tråden Varför är det fult att bry sig om det yttre?