Sova hela natten - När? Hur?
När började era bebisar sova hela natten? Eller i alla fall fem-sex timmar i sträck nattid.
Ammade ni eller gav ni ersättning?
Vilka kvällsrutiner hade/har ni? Hur får man bebisen att gå ner i varv efter dagen? Ska man ligga med den i sängen eller går det bra att ha hen i famnen vid teven?
De säger ju att man ska dämpa belysningen, ha rutiner t ex sätta på pyjamas, bada osv. Men vilken tid är lagom att börja och hur? Hur länge ska man dra ut på rutinerna? Ska man börja med att t ex bada klockan fem, låta hen vara naken en stund, sätta på blöja och pyjamas vid halv sex och sedan mysa i soffan en timme innan det är läggdags eller ska man köra en kvarts rutin med klädbyte, blöjbyte och mys i en halvtimme?
Samsover ni eller sover bebisen i egen säng?
Min bebis är bara en månad än, så det kommer nog dröja tills hen sover hela natten. Men det skulle vara kul att veta & ifall ni hade några förberedelser.
T ex lärde ni bebisen att somna ensam först? Hur gick ni tillväga då isf? Min bebis somnar alltid vid bröstet än och vaknar hen när jag lägger henom i baby nestet så är hen vaken tills nästa gång det är mat (två-tre timmar senare). Låter man hen ligga i nestet ensam så skriker hen. Hen vill vara i famnen när hen är vaken, hela tiden!
Just nu ammar jag bebisen med två-tre timmars mellanrum, dygnet runt. Ibland kan hen sova fyra-fem timmar, men då oftast på dagen.
Hur ska man göra dagtid?
Ska man låta henom sova i sin säng när han sover eller ska man låta honom ligga i samma rum man är i?
Just nu har vi vagnen inne som vi lägger henom i när hen somnat så drar vi med hen till köket, vardagsrummet etc. Är det fel?
Många frågor, men det vore intressant att veta hur ni gör och hur det funkar! :)