• Sötsug

Sova hela natten - När? Hur?

När började era bebisar sova hela natten? Eller i alla fall fem-sex timmar i sträck nattid.

Ammade ni eller gav ni ersättning?

Vilka kvällsrutiner hade/har ni? Hur får man bebisen att gå ner i varv efter dagen? Ska man ligga med den i sängen eller går det bra att ha hen i famnen vid teven?
    De säger ju att man ska dämpa belysningen, ha rutiner t ex sätta på pyjamas, bada osv. Men vilken tid är lagom att börja och hur? Hur länge ska man dra ut på rutinerna? Ska man börja med att t ex bada klockan fem, låta hen vara naken en stund, sätta på blöja och pyjamas vid halv sex och sedan mysa i soffan en timme innan det är läggdags eller ska man köra en kvarts rutin med klädbyte, blöjbyte och mys i en halvtimme?

Samsover ni eller sover bebisen i egen säng?

Min bebis är bara en månad än, så det kommer nog dröja tills hen sover hela natten. Men det skulle vara kul att veta & ifall ni hade några förberedelser.

T ex lärde ni bebisen att somna ensam först? Hur gick ni tillväga då isf? Min bebis somnar alltid vid bröstet än och vaknar hen när jag lägger henom i baby nestet så är hen vaken tills nästa gång det är mat (två-tre timmar senare). Låter man hen ligga i nestet ensam så skriker hen. Hen vill vara i famnen när hen är vaken, hela tiden!

Just nu ammar jag bebisen med två-tre timmars mellanrum, dygnet runt. Ibland kan hen sova fyra-fem timmar, men då oftast på dagen.

Hur ska man göra dagtid?
    Ska man låta henom sova i sin säng när han sover eller ska man låta honom ligga i samma rum man är i?
    Just nu har vi vagnen inne som vi lägger henom i när hen somnat så drar vi med hen till köket, vardagsrummet etc. Är det fel?

Många frågor, men det vore intressant att veta hur ni gör och hur det funkar! :)

• Svar på tråden Sova hela natten - När? Hur?
  • Baralillajag

Min son är 5 månader. Föddes för tidigt så han är 2 månader om han skulle födds normalt. Han började sova nätterna igenom när han var 3 månader det vi brukar göra vid kl 7 är att släcka ner och titta på tv sedan somnar han runt 8. Han ligger och sover brevid mig då han är jätte sällskaps sjuk

• Noran

Min son är bara 8 mån så jag vet inte än. Men jag följer gärna tråden.

• KMW

När sonen var 6-7 månader började han vakna oftare på nätterna igen och då bestämde vi att ta bort nattmatningen helt och hållet. Det tog typ två nätter med lite gråt och tandagnisslan (dock mindre än vi förväntat oss) så sov han hela nätterna 19.30-05 ca. I början fick vi gå in till hans rum och sätta i nappen några gånger per natt, men det slutade relativt snart också.

I samma veva införde vi tydliga läggrutiner. Vi bestämde att vi skulle natta varannan kväll med några få undantag då och då om någon av oss var bortrest.
    Kl 19 bytte vi blöja och tog på pyjamas. Efter det fick han välling i vår säng samtidigt som vi läste saga och efter det bar vi in honom till hans säng, sa godnatt och satt bredvid sängen tills han somnade.

Sonen är idag ett år och nio månader och rutinerna ser fortfarande likadana ut, bortsett från att vi oftast drar igång med läggningen runt 19.30 istället för 19.

Jag tror att rutiner är viktigt, sen spelar det mindre roll VAD man gör, men jag tror att rutiner garanterat förkortar hela läggningen och skapar trygghet.

• Hoppfull84

vi lät henne ha sina egna tider i början, då somnade hon runt 23 på kvällen och sen var det amning 24, 03 och 06, sen vaknade hon ofta därimellan också men då fick sambon vyssja henne tills hon somnade om för jag behövde sova lite innan nästa amning. vi började försöka styra lite med nattningen när hon var ca 3månader, då tyckte vi att hon gärna kunde få somna tidigare på kvällen. eftersom hon ofta tog en liten tupplur runt 18-19 snåret så började vi försöka hålla henne vaken då tills klockan var runt 20-21 så ammade jag och sen gick vi in i sovrummet och vyssjade henne i famnen tills hon somnade, tog oftast inte mer än 5-10 minuter. 

hon var alltid väldigt lättväckt så hon fick flytta in i eget rum redan vid 3-4månader, annars vaknad ehon så fort vi vände oss i sängen. vi som allihop lite bättre mellan uppvaken när vi sov i skilda rum.

fram tills hon var 8 månader ville hon fortfarande äta minst 3ggr per natt, sova hela natten började hon inte göra förrän efter att hon vare ett år. och nu som 1,5 åring vaknar hon fortfarande 1-2 ggr kanske 2-3 nätter/ vecka men det händer oftare och oftare att hon sover natten igenom. jätteskönt!

vi ammade ofta till sömns, men när hon blev 1 år ville jag inte amma mer så då skippade vi det. nu är det pyjamas, kvällsgröt(hon dricker inte flaska) och sen lyssna på hennes sovmusik i famnen i sovrummet i mörkret tills hon blir lite slapp och sen lägger vi henne i hennes egen säng och gungar den lite. nattningen tar ca 15minuter. funkar bra för oss.

vi har alltid försökt haft inställningen att vissa ungar sover mer/mindre än andra. man får ta det man får och om ungen vaknar om nätterna är det inget att bryta ihop över. det blir ju inte lättare att orka om man tänker "ååh neeeej, nu vaknar hon igen, jag blir galen!" varje gång. de är bebisar en väldigt kort tid och förr eller senare kommer de börja sova bättre. man ska inte ha för brottom och känna sig misslyckad för att barnet inte sover lika bra som nån annans barn.

vi hade alltid ett bakslag på typ en vecka ungeför var 3e månad när sömnen blev katastrofal, för att sen normaliseras och efter varje katastrofperiod så blev sömnen lite bättre. så det gick liksom aldrig bakåt totalt. det var skönt att trösta sig med när hon helt plötsligt totalvägrade sova en vecka, att tänka att okej nu är det en fas som kommer ge oss bättre sömn i fortsättningen, det gäller bara att stå ut några nätter till.

viktigast är nog att hitta nåt som känns okej fr er och ni kan känna jamen detta är ju okej, såhär kan vi ha det några månader till. sen ska man skita i om andra har åsikter och vill lägga sig i. funkar det för er så är det det rätta!

lycka till!

• Natulcien

Vår son sov 5-6 timmar i streck runt 2 månaders ålder. Och jag helammade.
    Jag la honom samtidigt som jag själv la mig på kvällen, liggammade till sömns och vi samsov. Vi sov på en madrass på golvet, bredvid vår dubbelsäng. När han sov ca 8-9 timmar i streck, runt 2,5 månad, så slutade vi samsova och jag la mig i vår säng, rullade ihop en filt runt sonen och han sov vidare på madrassen.
    Vid 3 månaders ålder sov han 12 timmar utan uppvak, och har sovit så sen dess. Nu är han 2 år.

Det enda vi gjorde, förutom att liggamma till sömns (sjukt smidigt!) och samsova den första tiden, var att konsekvent hålla det mörkt, tyst och stilla på natten och se till att det var ljust, ljud och rörelse på dagen.
    Några andra rutiner hade vi inte förrän runt halvåret.

Han sov alltså själv (med oss en halvmeter ifrån) från 2,5 månad och somnade själv när han var runt 1 år. Och vi gjorde ingenting för att "träna" honom till det, utan det kom av sig självt.

• partouze

Dottern sov sin första hela natt vid 4 månaders ålder och har så gjort sen dess med undantag från tex förkylning m.m. Hon är 9 månader nu. Tror alla bebisar är olika

• Pion82

Min flicka började sova hela natten när hon var ca 2 månader. Hade samma runiner med bad runt 19 tiden, pyjamas, gos, amning, lite gos vid tvn, amning igen och sen somna i famn mellan 21-22. Enda skillnaden var att vi stack till lite extra ersättning mellan amningarna. Super mätt och trött sov hon sen i sin egen säng första passet mellan 4-7 tim och gör så fortfarande 4 månader gammal.

• vattumannen81

Äldsta sonen ammades till sömns första halvåret (sen napp) i vår säng (samsov). Sov hela natten från ca 3-4 månaders ålder. Yngste sonen är lite kinkigare med sömnen. Har inte sovit en hel natt ännu och han är 6 månader. Vaknar vanligen 5-6 ggr/natt, ibland mer. Har egentligen haft samma rutiner med honom som med äldste sonen (amning till sömns i vår säng för det mesta men nu mest napp). Vi har dock testat lite andra "natt/kvällsrutiner" ibland för att om möjligt få honom att sova bättre, men nej... Med såpass många uppvak har vi alltid gått tillbaka till samsovning för att slippa springa upp så mkt på nätterna. Förhoppningsvis vänder det snart så man får sova lite bättre...

• vattumannen81

Glömde skriva att yngste sonen har även fått ersättning utöver amningen från ca 1 mån ålder (äldste sonen helammades i ca 6 mån). Inte sover han bättre för det... Att ge ersättning är ingen garanti för att bebisen sover bättre.

• Vitsippa80

Vid 2 mån ålder sov han ungefär 5-6 h i sträck på natten, då helammade jag. Vid 3,5 mån ålder blev jag tvungen att sluta amma och ge ersättning istället och då började han direkt sova längre perioder. Han är nu 4,5 mån och sover 18.30-03, äter och sover sen till ca 7.00. 
    Rutinen är att vi byter till pyjamas vid 17.30, sen äter han, sen byter vi blöja och går och lägger sig. Han ligger i egen säng i vårt rum bredvid min sida. Vi är nog lyckligt lottade för han somnar oftast snabbt själv men jag antar att sånt här kommer och går, jag räknar inte med att det kommer vara så här smidigt hela tiden. En sak jag märkt är att det är viktigt att lägga honom innan han blir övertrött och börjar gnälla, han är ofta tyst och nöjd fortfarande när vi lägger honom. Börjar han blir för trött så blir det stökigt och då tar det längre tid.

• Bling1975

Från 3 månader sov hon minst 8 timmar i sträck på natten. Oftast längre. Nu är hon 7 månader och om hon inte är sjuk så sover hon ca från 19.00-07.00.

Tilläggsmatad från start och amningen havererade helt runt 2,5 månad. Samsover.

• Sälkut2012

Vi har följt sonens rutiner och ställt oss in efter dem, men vi har alltid själva haft en tydlig dygnsrytm där vi går till sängs samma tid och upp samma tid. Fram till 2 veckors ålder sov han i 3timmarspass runt hela dygnet. Sedan mellan 2-5 veckor hittade han att sova en längre period på 5 timmar under natten, men somnade då först 22. Sedan har han sakta ökat tiden som han sover under natten och minskat antalet amningar samtidigt som han har flyttat läggdags till tidigare på kvällen. Nu har han efter 3 månaders ålder alltid somnat runt 1900-1930 och sovit till 0730-0800 med en amning runt 0400. Han sover i sin egen säng och vi har från första början försökt att få honom att somna in själv i sin säng. Sedan får han ligga i vår säng ibland under natten om han gnyr. Under dagen så sover han 4 korta pass av 30 minuter. Det är nog därför som han sover så bra under natten. De senaste nätterna har han skippat nattmålet och sovit hela natten! Vi inser att vi är bortskämda!

Svar på tråden Sova hela natten - När? Hur?