• 1979sandy

Flyga med 2 månaders

hej!

Nästa helg ska jag flyga med min 2 mån lilla kille. Har nån gjort det och har lite tips vad som kan va bra att ha med sig  mm? Har bokat första raden på flyget så jag kan amma utan att massa passagerare ser...
    Hur har ni burit er lilla?? Jag har en sjal hemma, men jag får den bara inte att sitta ok  Man måste ju checka in vagnen. 
    Babybjörn har jag men har fått rådet att inte använda den förens babyn är lite större pga att de inte sitter så bra i den då de är så små, men kanske en snabbis på flyget inte kan skada? Skulle kännas tryggare med den på ...
    Vi ska bara till Köpenhamn så ingen lång tur blir det...

Mest pirrigt är det om han börjar skrika, har inte börjat amma offentligt än, men nån gång ska väl vara den första.,,Obestämd 

Erfarenheter?     

• Svar på tråden Flyga med 2 månaders
  • FOA

- Amma offentligt en gång innan så att du inte behöver vara nervös över det
    - Bär barnet i Baby Björn efter att du checkan in vagnen (ibland finns lånevagnar men de är oftast paraplyvagnar utan fullt luggläge). På planer kommer babyn att ligga i ditt knä (ingen bärsele etc är rekomenderad under flygturen)
    - Amma vid start och landning
    - Bär barnet i Baby Björn vid avstigningen tills du får din vagn
    - Ta med en extra top till dig själv i handbagaget

• Jeff

Vi flög vid tio veckors ålder.

SAS krävde att hon satt fastspänd framåtvänd i mitt knä så det var inte möjligt att amma vid start och landning!! Under flygresan var det dock ok, när bältesskylten släckts.

Hon tog inte flaska vid den åldern men accepterade att snutta på napp om vi höll den då jag gjorde det. Fungerade mycket bra! Hon reagerade inte alls på tryckförändringen och sov mest.

Jag använde bärsjal efter att vagnen hade checkats in tills vi satte oss på planet. Sjalen kan kräva en del övning innan man får det rätt. Tror inte du kommet få sitta på planet med sjal eller sele, tyvärr. Det är babybälte som gäller.

• 1979sandy

Ah.. Ne, selen får jag nog ta av.. Var mest inne på arlanda jag tänkte hur man skulle bära honom., usch, scary ..

Ja, sjal är svårt. Hans huvud liksom krummar ihop sig mot bröstet, det trycks liksom inåt i sjalen ..

• Madicken

Jag hade en BOOB amningstopp som jag kände mig otroligt bekväm att amma i och en sarong som jag la över axeln när jag skulle amma.

Jag flög till Prag med en 2-månaders, en 3-åring och en 5-åring själv. Jag bar minsta i Baby Björn sele samtidigt som jag höll de andra barnen i varsin hand. Alla ombyten, blöjor, tvättlappar m.m. hade jag i en ryggsäck. Lillan satt i selen mellan incheckningen och gaten. När vi lyfte ammade jag henne (fastspänd) utan några protester från flygvärdinnorna.

Det kommer att gå jättebra. Det är ju inte en så lång flygtur. Amma om du har möjlighet vid start och landning för att förhindra att sonen får ont i öronen.

• amanda h

Jag vet inte hur det är med andra flygbolag, men med Ryanair får man checka in vagnen och sedan ställa den utanför planet innan man stiger på! Jätte smidigt tycker jag! Sen hade dom en speciell sele som babyn måste vara fastspänd i hela resan, men då ligger ju bebisen ner så det är ju ingen fara! Flög faktiskt första gången med sonen när han bara var 3 veckor, och han sov hela vägen :)

• Madicken

De flesta reguljärflyg från ARN tillåter inte att man tar med sig barnvagnen ända till gaten. 

• amanda h

Okej, vad synd.. Det är ju verkligen jätte smidigt, tyckte verkligen det underlättade. Måste vara det enda positiva med Ryanair då ;p

• 1979sandy

Tack tjejer!!

Madicken; wow, vilken resa med så många småttingar!! bra gjort! Då ska jag nog klara min resa med sonen....

Svar på tråden Flyga med 2 månaders