• Anonym (Afrika)

Att hjälpa barn i Afrika

Sedan jag var liten har jag alltid tänk att jag på något sätt ska hjälpa barn i Afrika.
    Jag är idag fadder och ger pengar så ofta jag kan, men detta känns inte alls på långa vägar som om det räcker för mig. Jag vill åka dit, hitta ett ställa, starta ett barnhem.  Bo i Sverige, betala de i Afrika och "mitt" barnhem, åka dit så ofta jag kan osv.
    Att det är omöjligt? Åh nej, vet många i Sverige som har gjort detta och håller ännu på, dock inga jag känner personligen. Så min tanke är, vart börjar jag? Hur startar man detta?

Tack för all hjälp och råd. 

• Svar på tråden Att hjälpa barn i Afrika
  • MLB

Kontakta någon som håller på och fråga hur man börjar.

Lycka till.

• obZen

Det är säkert möjligt men kräver nog en himla massa arbete, envishet, tålamod och en väldig massa pengar.

Önskar dig all lycka till!

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Anonym (Afrika)
    obZen skrev 2012-10-20 22:32:22 följande:
    Det är säkert möjligt men kräver nog en himla massa arbete, envishet, tålamod och en väldig massa pengar.

Önskar dig all lycka till!
    Det är just det där med pengar (att allt ska handla om det). Min tanke är att samla ihop pengar i 3-4 år och sedan köra hårt och under denna tid försöka få upp någon krets med människor som kan hjälpa mig med råd osv. Sen att under denna period hitta ett ställe där man kan börja. 
    Det känns väldigt svårt och jobbigt, men jag tänker inte ge mig för något! Så det borde gå bra =) 
  • MLB
    Anonym (Afrika) skrev 2012-10-20 22:35:06 följande:
    Det är just det där med pengar (att allt ska handla om det). Min tanke är att samla ihop pengar i 3-4 år och sedan köra hårt och under denna tid försöka få upp någon krets med människor som kan hjälpa mig med råd osv. Sen att under denna period hitta ett ställe där man kan börja. 
    Det känns väldigt svårt och jobbigt, men jag tänker inte ge mig för något! Så det borde gå bra =) 
    Låter som en bra plan.
  • Anonym

Varför inte hjälpa barn på hemmaplan? Finns massor av barn som behöver hjälp i din hemstad. Det där med hjälpa barn i Afrika låter snarare som hjärntvätt. Varför skulle barn i Afrika behöva mer hjälp än många av barnen här hemma?

• MLB
    Anonym skrev 2012-10-20 22:59:03 följande:
    Varför inte hjälpa barn på hemmaplan? Finns massor av barn som behöver hjälp i din hemstad. Det där med hjälpa barn i Afrika låter snarare som hjärntvätt. Varför skulle barn i Afrika behöva mer hjälp än många av barnen här hemma?
    Vad sägs om att du hjälper barnen på hemmaplan och låter andra hjälpa där de brinner för att hjälpa?
  • olleolle
    Anonym (Afrika) skrev 2012-10-20 22:29:36 följande:
    Sedan jag var liten har jag alltid tänk att jag på något sätt ska hjälpa barn i Afrika.
    Jag är idag fadder och ger pengar så ofta jag kan, men detta känns inte alls på långa vägar som om det räcker för mig. Jag vill åka dit, hitta ett ställa, starta ett barnhem.  Bo i Sverige, betala de i Afrika och "mitt" barnhem, åka dit så ofta jag kan osv.
    Att det är omöjligt? Åh nej, vet många i Sverige som har gjort detta och håller ännu på, dock inga jag känner personligen. Så min tanke är, vart börjar jag? Hur startar man detta?

Tack för all hjälp och råd. 
    Bra plan. Det behövs nya barnhem och sådant i Afrika, för de gör kaos med de barnhem som finns där, så man måste hela tiden bygga nya.

Det finns många munnar som pengarna ska mätta. Allt från maffiabossen Habibi till den lilla langaren på gatan. Alla ska ha del av dina pengar som du skickar, så skicka mer och oftare.

Man har ju skänkt pengar i 60 år till samma ställen och det är lika eländigt fortfarande, så fortsätt skänka pengar fast det inte fungerar.

Habibi behöver en ny Hummer så få dina polare att skänka pengar med.

• Anonym (planera)

Ring och tala med Unicef, SOS barnbyar, Röda Korset, med flera och be om mer konkreta tips och råd.

Kanske du borde försöka åka iväg ett år och jobba som volontär på ett barnhem och få en massa nyttig kunskap.

lycka till

• Litet My
    Eeeh, seriöst?

• jinja

Din fråga är så jäkla urbota dum så jag vill inte ens försöka svara... Och detsamma tänker jag om olleolle, Habibi är inte ett afrikanskt namn och maffiabossar finns det i Italien. Ni två ja ska skulle lära er lite om världen innan ni uttalar er..??? För övrigt tycker jag barnhem är en utmärkt sak att stötta, antingen genom gåvor eller om man engagerar sig i deras drift. Barnen är Afrikas framtid och det är viktigt att de får en bra start och utbildning. Det ger dem större chans att växa upp till kloka människor som själva kan göra skillnad. Ts, är det något särskilt land du tänker på?
Svar på tråden Att hjälpa barn i Afrika