Sambo sjukskriven 100%
Hej!
Min sambo är sjukskriven 100% pga graviditet. Svår hyperemesis kombinerat med föreliggande moderkaka vilket har orsakat stora blödningar och det har varit ett flertal akuta besök till sjukhuset med ambulans. Vilka också resulterat i inläggning vid ett flertal tillfällen för att ge henne dropp och övervaka blödningarna. Läkarna har även upptäckt ett blåsljud på hjärtat som hon har remiss för att kontrollera i november. Hon har svimmat ett flertal gånger utan förvarning.
Dock får hon inte vara inlagd särskilt länge utan de vill konstant skriva ut henne trots problematiken. Hon har då varit hemma hos sina föräldrar då hennes mamma är hemma dagtid pga en felaktig operation som gör att hon är sjukskriven. Hon kan dock bara ta hand om min sambo till viss del pga hennes sjukdomsbild.
Min sambo kan alltså inte ta hand om sig själv och behöver någon som tar hand om henne 24 timmar om dygnet som läget är nu. Jag har ett jobb att sköta så har inte möjlighet att göra detta.
Vilka möjligheter har jag gentemot min arbetsgivare att vara hemma och ta hand om min sjuka/gravida sambo? Jag vill inte stå utan jobb efter att ha varit hemma pga en sådan sak. En vän var hemma och vårdade sin farmor 50% innan hon dog via något slags vårdnadsbidrag, är det så det går till? Eller blir jag sjukskriven också? Om jag kan vara hemma från jobbet på ett eller annat sätt vilken ersättning kan jag då förvänta mig? Jag förstår verkligen inte hur vi kan lösa detta?