• Anonym

Hur blir jag en bra ledare?

Jag har nyligen blivit utsedd av min chef till att bli arbetsledare och har fyra kollegor som jag är ansvarig för. Sköter de inte sitt jobb och gör de inte det de ska så är det jag som ska rapportera det till chefen. Detta är då, vi (jag och mina fyra kollegor jobbar utanför firman, men åt firman). Jag är för snäll känner jag och ibland gör även deras jobb vilket får mig att känna mig helt slut i slutet av natten (städ jobb på natten). Hur kan jag bli en bättre ledare och sätta gränser för de samtidigt som jag inte kommer framstå som en bitch som hackar på dem?

• Svar på tråden Hur blir jag en bra ledare?
  • Anna74a

Jag skulle nog läsa på lite om ledarskap, det finns mycket bra litteratur i ämnet.
    Det borde ju vara lite lättare när man vet på ett ungefär vad rollen innebär.
    Vilka gränser och krav som är rimliga.

• karamellflickan

Be din chef om att få gå en kurs i ledarskap, det måste du få för att klara leda dina kollegor! Jag vet inte om det är någon tröst för dig, men den svåraste chefs-/ledarrollen brukar vara när man blir befordrad till det och blir det för sina gamla kollegor

• Pluttis mamma

Olika individer behöver olika ledarskap, så det är viktigt att anpassa sitt ledarskap.
    Det kan hjälpa att tänka: "Hur kan jag hjälpa/ coacha den här personen att lyckas?" att göra uppgifter åt någon utvecklar ju ingen..

• Anonym (Nobring)

Chefen måste väl sett dig som ett ledarämne, annars hade du väl inte fått tjänsten? 
    DU verkar ju grymt osäker på vad komma ska. Ursäkta, du är säkert enastående kompetent men det här känns som om din chef vill ha en "övervakare" och kunna lasta skiten på dig personligen om det kommer klagomål? 
    En såd sk "befodran" hade jag tackat nej till.

Du kan också vara rätt säker på att om du går in och leder och inte är säker på vad du gör, är det OBEKVÄMT för samtliga parter och det skapar förvirring och osäkerhet. Den ev vänskap du haft med dina andra kamrater kommer aldrig bli den samma. Chefer är i regel ganska ensamma enligt min erfarenhet. Ibland SKA de vara det (i stora organisationer) och i små blir det bara så ofta. Du är helt plötsligt inte vapendragaren mot orättvisorna på jobbet, du blir motparten och personifierar plötsligt något som "ogillas". Detta är starka krafter som sätts på mycket kort tid. Nu målade jag lite fan på väggen. Det måste naturligtvis inte blir så men är du inte säker i din roll, lämnar klara besked om vad du har för intention och inte håller dig någorlunda till den "vägen" så kan det sannolikt bli problem.

Har du inte fått nån detaljerad plan för hur din roll ska se ut? Om inte, be om det.

Du ska ju absolut inte göra de andras jobb.
    Du ska hjälpa dem att kunna utföra sina sysslor på ett bra och tillfredställande sätt och att de känner sig nöjda med sin insats när de går hem efter en dags arbete. Du ska ingjuta dem självförtroende och ge dem frihet att arbeta på det sätt de tycker funkar bäst för dem och stödja dem i det. Du kan avlasta dem i den meningen att de ska veta vad som gäller organisatoriskt och lägga en trygghet i form av raka besked och kontinuitet där de vet vad som komma ska och vad som förväntas av er alla, bygg teamet och leta ALDRIG fel i enskilda personer eller dess insatser, det är en grop mot helvetet för alla. Se istället till att ni löser de ev problem som kommer längs vägen, bollar ideer om hur det ska kunna undvikas för framtiden, och gå vidare, stärkta. 

Lycka till! 

/Nobring

Svar på tråden Hur blir jag en bra ledare?