• velvet

Hjälp mig få bort ringar på bordet!

Hej!

Vi har ett soffbord i valnöt som tyvärr har några ringar efter glas som den förra ägaren ställt till med.

Jag har testat att olja in det en gång med teak-olja och det blev mycket finare då men ringarna syns fortfarande ganska tydligt.

Någon som vet om man kan köpa färgad teak-olja någonstans? Jag har för mig att jag har läst det, men när jag googlar så hittar jag ingen som säljer det...

Tacksam för andra tips också!

• Svar på tråden Hjälp mig få bort ringar på bordet!
  • Ankmor

sökte på husmorstips och fick fram detta;

Jag har fått grå-vita fläckar på mitt mahognybord. Det ser ut som om det krupit under den blanka lacken. Hur kan jag få bort dem, det går inte med vanligt möbelpolish.             Från: Ewa Albrecht

Hej Ewa! Prova med aska från en cigarr. Lägg askan på fläcken och gnid försiktigt med mjuk trasa. Detta tar tid för det får inte gå för snabbt så att bordsskivan skadas. Sakta mjukt och länge. När värme uppstår försvinner fläcken.             Lycka till!             Solveig

Hur får jag bort vita fläckar på mitt antika lackerade bord? Fläckarna uppstod då en blöt trasa blev liggande på bordet. Det var behandlat med möbelpolish.             Från: Boel Klasson

Hej Boel! Strö över fläckarna med askan från en cigarr, gnid sakta och mjukt med en len trasa. När värme uppstår reser sig trädet och fläcken blir borta. men gnid försiktigt så inte bordsskivan skadas. Lycka till!             Solveig

Fick tipsen från denna sidan.http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html

Lycka till!

Tomt här just nu...
  • Laura Carlsson

Hej,

Ta en örngott och vika den 2 gånger och lägg den på fläckan...sätt strykjärnet på låg temperatur (ej ånga) och låta det stå på örngotten... stryk lite lått fram och tillbaka.då och då.
    Temperaturen ska vara "lagom varm"...hål ett öga...När ytan blir varm, fläckan försvinner som en trollkonst! 
    Jag har nyss fixat mitt bord...hoppas det ska funka för dig också! 
    Lycka till

• Milton 100

Det fungera perfekt med strykjärn och ett örngott. Min gamla skänk är räddad. tack för tipset

Svar på tråden Hjälp mig få bort ringar på bordet!