• Grus grus

Mail för barn! Tips mottages!

Hej!
    Min sexåring har precis lärt sig läsa och skriva. Tänkte att hon skulle få en webb-baserad mail så att hon kan maila med sina släktingar som är utspridda över Sverige. Men det verkar inte finnas någon svensk mail som är enkel att använda och säker. Har ni några tips på bra mail för barn? 

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Mail för barn! Tips mottages!
  • Grus grus

Hon är inte tillräckligt gammal enligt deras regler.

• Frontline
    Grus grus skrev 2012-10-21 16:12:10 följande:
    Hon är inte tillräckligt gammal enligt deras regler.
    Fast det spelar väl mindre roll, det är ju bara att du gör kontot sen kan ju hon använda det hur mycket som helst...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sophiie

Jag undrar om det finns någon mail som hon kan starta upp överhuvudtaget. Du som mamma får nog glatt stå som ansvarig.
    Då går både gmail, Yahoo och hotmail.

• Grus grus

Jag försökte skapa ett på gmail och skrev hennes födelsedata. Jag blev då informerad om att det var åldersgräns och nu är jag blockerad från att försöka igen.

• Grus grus

Sen hade jag gärna velat ha en mer användarvänlig mail för barn!

• Frontline
    Grus grus skrev 2012-10-21 16:24:31 följande:
    Jag försökte skapa ett på gmail och skrev hennes födelsedata. Jag blev då informerad om att det var åldersgräns och nu är jag blockerad från att försöka igen.
    Bara att försöka senare och se om det går då annars får du kanske rensa dina kakor eller nått..
    Grus grus skrev 2012-10-21 16:25:27 följande:
    Sen hade jag gärna velat ha en mer användarvänlig mail för barn!
    Tycker att gmailen är användarvänlig men jag har å andra sidan aldrig haft nån annan en just den..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Noran

Min 7 har använt gmail ett bra tag. Funkar fint. På vilket sätt skulle det vara mer användarvänligt för barn?

• skogsvitter

Pappan kanske kan ordna mailen istället då? Att skriva barnets födelsedata är givetvis ingen mening. Det finns med största sannolikhet ingen sida över huvudtaget där små barn själva kan stå som ansvariga för ett konto, det är väl ändå ganska logiskt?

Gmail tycker jag personligen är den allra mest användarvänliga mailen, jag har använt ganska många. Gmail är absolut överlägset enligt mig. Och har dessutom ett grymt bra spamfilter, det bästa jag varit med om, som alltså innebär att ditt barn slipper se en massa hemska spam-mail som inte riktigt är lämpad för små barns ögon alls.

• skogsvitter

Alternativt att barnet använder din mail (eller annan familjemedlems) när ni ska maila släktingar tills hon är stor nog att ta eget ansvar över internetanvändning och konton.

• Noran

7 åringens mail går vidare till min adress så jag ser alla mail hann får.

• Grus grus
    Noran skrev 2012-10-22 08:50:56 följande:
    7 åringens mail går vidare till min adress så jag ser alla mail hann får.
    Hur gör du det? Vilken mail har han?
  • Noran

Han har gmail. Jag tror det går att ställa in på de flesta.

• rolfstroem

Jag använder Kids Email (kidsemail.org) en förträfflig tjänst som barnen enklt hanterar och där du kan känna dig fullkomligt trygg med vem som har kontakt med barnet.

Svar på tråden Mail för barn! Tips mottages!