• Japan87

Fråga angående graviditetspenning och föräldrapenning !

Hej!

Jag arbetar inom vården och har därför sedan ett tag tillbaka skickat in en ansökan om graviditetspenning.
    Jag fick hem i brevlådan från försäkringskassan ett besked om att försäkringskassan fått in min ansökan om graviditetspenning+moderskapsintyget, de skrev att det skulle ta upp till 30 dagar att behandla mitt ärende. Jag fick också med i brevet 3 papper om föräldrapenning, där man skulle skriva i sin inkomst osv osv.

Nu kommer min fråga då ...

Jo, jag undrar hur snabbt det här pappret om föräldrapenning/inkomstuppgifterna
    skall vara inskickat till försäkringskassan ?
    Är det min närmaste chef som skall vara med mig och fylla i pappret om inkomsten ?
    Måste jag skriva detta och skicka in innan jag kan få min graviditetspenning ?

Om jag beviljas graviditetspenning så går på havandeskapsledighet den 25 november 2012.
    Har beräknat förlossningsdatum 25 januari 2013.

Vore tacksam för svar! /E

• Svar på tråden Fråga angående graviditetspenning och föräldrapenning !
  • Försäkringskassan

Hej, 

Uppgifterna om din inkomst behövs för att vi ska kunna beräkna rätt ersättning för dig med graviditetspenning och föräldrapenning med mera.
    Du  behöver skicka in de så fort som möjligt. Det är din chef eller någon från lönekontoret som ska lämna uppgifterna som behövs på den. Du ska godkänna de genom att skriva under blanketten.

Innan vi har beslutat din sjukpenninggrundande inkomst/SGI så kan ingen ersättning betalas ut.

Om du blir beviljad graviditetspenning kommer du få hem ett beslut om detta samt en blankett som heter Försäkran graviditetspenning, där ska du fylla i hur du vill ha din ersättning, det är först när den kommer tillbaka till oss som dina pengar börjar betalas ut.
    Utbetalning sker i slutet av varje månad, vi har utbetalningsdagar 25, 26 och 27 varje månad, vilken dag som blir din utbetalningsdag beror på när i månaden du fyller år.

Hälsningar
    Petra, handläggare 

• Japan87

Tack för svaret!
    Då är det snabba puckar som gäller nu då!

Då undrar jag en liten sak till.

Vi får löneförhöjning nu strax på jobbet, om jag skickar in papperna till försäkringskassan nu innan jag fått reda på nya lönen, kan man ringa efter och korrigera "nuvarande lön" ??

• Japan87

Om jag skickar in detta i veckan. När kommer då "Försäkran graviditetspenning" ?
    OCH hur långt efter jag skickat in "Försäkran graviditetspenning" får jag ersättning ?

undrar eftersom jag rätt snart skall gå hem från arbetet, om jag får detta beviljat ...

• Försäkringskassan

Hej igen, 

Ja du kan ringa till Kundcenter och meddela att du fått löneförhöjning, det går jättebra att göra.
    Försäkran får du hemskickad i samband med att du får hem beslutet om du blir beviljad graviditetspenning. Det tar ca 4-5 dagar från det att du skickar in din inkomstblankett tills den finns i systemet och handläggare kan se den. Hur snabbt de gör klart ditt ärende är svårt att svara på, det beror på hur mycket de har att göra och om det saknas något.

Utbetalningen får du först i december, våra utbetalningsperioder går från den 21 en månad till den 20 nästkommande månad och du har ansökt från och med den 25 november och framåt, det betyder att du, om du får beviljad ersättning, kommer att få din första utbetalning i slutet av december. 

Hälsningar
    Petra, handläggare 

• Japan87

Tack så mycket för snabba svar! =)
    Hoppas detta ordnar sig, men krångligt är det =/

Mvh/E

• Japan87

Hej! Nu är det såhär att jag skickade papperna om "Inkomst och årsarbetstid" till "min" löneadministratör.
    Jag bad henne att hjälpa mig att fylla i pappret, sen att hon skulle skicka tillbaka det till mig så att jag själv kunde kontrollera uppgifterna och skriva på.

Löneadiministratören har ej skickat tillbaka papperna, så jag har ej kunnat skicka in dom till FK.
    Meeen idag kom det ett brev från försäkringskassan, där dom redan har beviljat att jag får hel graviditetspenning för period 26 nov-14 januari. Hur kunde de göra detta beslut då? om det inte fått in de papperna om "Inkomst och årsarbetstid" ?

Är det för att det fanns en liten ruta om inkomst på blanketten om graviditetspenning ??
    Hänger iiinte med.

Ska min närmase chef hjälpa mig att skriva in något på pappret "Försäkran graviditetspenning"?

mvh/E

• Försäkringskassan

Hej!
    Besluta om graviditetspenning kan vi göra utan att uppgifterna om din inkomst är klara.
    Det är bara du som ska fylla i försäkran för graviditetspenning.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

Svar på tråden Fråga angående graviditetspenning och föräldrapenning !