• Äldre 21 Oct 20:34
    6440 visningar
    32 svar
    32
    6440

    akut hjälp! fråga om chinchilla

    Nu söker jag någon som är kunnig om chinchillor. Jag kan ingenting. Det är såhär att jag hittat en chinchilla i en bur, den står utomhus. Den befinner sig i Norrland, snön har kommit och temperaturen på dagen kanske är 0 grader men på nätterna blir det riktigt kallt nu. Kan den sitta där?! Tål de sådan kyla? Utomhus?! Jag har åkt och matat den med knäckebröd och gett den vatten, men det fryser ju på natten... Ska jag ta hem den och ta in den? Råd tack!


  • Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla
  • Äldre 21 Oct 20:39
    #1

    Ta in den! Chinchillor ska inte vara utomhus!

  • Äldre 21 Oct 20:41
    #2
    DexX skrev 2012-10-21 20:39:41 följande:
    Ta in den! Chinchillor ska inte vara utomhus!



    Läste på nätet att de lever i Anderna på 3-5tusen meters höjd, är det inte kallt där? Men kan jag bara ta in den? Får den inte värmeslag då??
  • Äldre 21 Oct 20:42
    #3

    Vet du vems den är?
    Om inte prata med Polisen och om ingen visar sig kännas vid den så hade jag tagit hem den för att rädda livet på stackarn! Men köp hö och chinchillapellets och se till att den har ett bra sandbad att rulla i. 

  • Äldre 21 Oct 20:46
    #4

    Eh ta in den så klart!

  • Äldre 21 Oct 20:46
    #5

    Dom chinchillor man har som husdjur är avlade i många generationer i bonus och är inte anpassade efter kyla/drag och fukt! De är dom känsliga mot! Chinchillor gillar inte värme heller, så en sval källare tex skulle vara en bra plats om man har de varmt hemma!

  • Äldre 21 Oct 20:47
    #6
    CookieKaka skrev 2012-10-21 20:42:03 följande:
    Vet du vems den är?

    Om inte prata med Polisen och om ingen visar sig kännas vid den så hade jag tagit hem den för att rädda livet på stackarn! Men köp hö och chinchillapellets och se till att den har ett bra sandbad att rulla i. 



    Jo vet vems det är men denne är inte hemma på flera veckor. Denne säger att chinchillor är anpassade för att leva ute och att den ska klara det fint. Jag är som sagt helt grön på dessa djur. Allt jag kan här jag googlat idag o de gav inga direkta svar... Men jag tänker på andra djur som varit ute i kylan (hästar, kaniner) om man plötsligt tar in dem i värmen kan det vara riktigt farligt. Ska jag försöka vänja den eller?
  • Äldre 21 Oct 20:48
    #7

    Men ring veterinären och rådgör och kontakta polisen!

  • Äldre 21 Oct 20:48
    #8
    viseversa skrev 2012-10-21 20:46:06 följande:
    Eh ta in den så klart!



    Inte så lätt att veta, jag är en häst/hund person. Hade aldrig sett ett sånt här djur i verkligheten förr...
  • Äldre 21 Oct 20:49
    #9

    Polisen kanske inte är nödvändigt eftersom du vet vem som äger den :P

  • Äldre 21 Oct 20:50
    #10

    Nej så då låter man den sitta ute i minusgrader? Vet man inte så googlar man på djuret! Man kan lära sig MASSOR om ett djur så! Ett liitet tips bara.

Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla