• Anonym (Hugget)

Snabba svar! Ordentliga hugg i magen!

Hej! Jag har under några dagar haft värk i magen som vandrat runt, men mest ont i mellangärdet tror jag det heter, kring höger revben men allmänt ont i hela magen. Har bara tänkt att det e pga stress eller nåt... Men nu ikväll när jag kom hem från jobbet fick jag helt plötsligt kraftig värk vid vänster revben, antar att det var kring magsäcken. Det hugger liksom till så jag tappar andan och jag har konstant molvärk kring området. Det blir värre när jag rör mig och drar djupa andetag. Vad tror ni det kan vara? Bör man va orolig? Jag kollade också mitt blodtryck och det var 148/96 och en puls på 90, jag har vanligtvis 125/75 och har en vilopuls på 50. Kan det va magkatarr tro? Tacksam om någon kunnig känner igen symtomen...

• Svar på tråden Snabba svar! Ordentliga hugg i magen!
  • Anonym (Hugget)

Glömde säga att värken strålar ut i ryggen...

• Anonym

Lider du av hypokondri? Det låter som om ditt blodtryck är lite högt men det kan ju vara för att du hetsar upp dig.

• Anonym (Hugget)

Hypokondri? Nej det tror jag inte. Det gör ju rejält ont när jag känner på magen så det inbillar jag mig nog inte? E detta vanliga symtom på magkatarr?

• Pastell

Alltså, ring 1177 och rådfråga. Magont ska man alltid ta på allvar om man inte känner igen det sedan tidigare.

• Anonym

Du är nog döende. Prognosen är inte god. Min gissning är att du har mindre än 80 år kvar att leva.

• mucklis

Det behöver ju inte vara någonting egentligen, kan t.ex. bara en nerv i kläm vilket kan göra jätteont, eller bara muskelvärk. Om man har problem med mjälten kan man dock få ont i området runt vänster revben längst ner.

Det skulle kunna vara njursten med tanke på att smärtan sitter i sidan och strålar ut i ryggen. Högt blodtryck kan man få av vad som helst i princip, det kan bara vara så att du är stressad och orolig just nu, vilopulsen beror ju också mkt på stress. Jag har t.ex. en vilopuls på runt 100 slag/min vilket är väldigt högt, dock har jag en tendens att lätt bli nervös så tänker inte mkt på det.

Kort och gott, det kan vara vad som helst och det är säkert inget farligt men känner du dig orolig så kontakta en vårdcentral. =)

• Anonym (Hugget)

Var det nödvändigt med dryga kommentarer? Tack till er som tagit er tid att svara, just nu gör det bara lite ont men om det fortsätter imorgon så ringer jag vc. E lite inne på magkatarr ändå och tänkte höra om någon kände igen sig. Ringer man 1177 så säger dom nästan alltid att man ska åka in och det känns ju lite drastiskt

• Pastell
    Anonym skrev 2012-10-21 21:36:49 följande:
    Du är nog döende. Prognosen är inte god. Min gissning är att du har mindre än 80 år kvar att leva.
    Jävligt mogen kommentar då.
  • mucklis
    Anonym (Hugget) skrev 2012-10-21 21:50:05 följande:
    Var det nödvändigt med dryga kommentarer? Tack till er som tagit er tid att svara, just nu gör det bara lite ont men om det fortsätter imorgon så ringer jag vc. E lite inne på magkatarr ändå och tänkte höra om någon kände igen sig. Ringer man 1177 så säger dom nästan alltid att man ska åka in och det känns ju lite drastiskt
    Jag har haft magkatarr men mådde då bara illa så kan inte jämföra tyvärr. =/ Dock trodde min kompis att hon fick magkatarr när det egentligen var gallsten så antar att symtomen för magkatarr kan variera rejält. Det är mkt möjligt att det kan vara magkatarr, den kan  ju visa sig på så många olika sätt som sagt.

Det kan ändå vara bra att åka in och veta att det inte är något. =) Åkte in för nån vecka sedan då synen försvann och min arm började stickas, trodde jag fick en stroke. Det visade sig att det var migrän och nu behöver jag inte få panik när det händer igen.
  • Scream2

Gallsten?
    Är väl vettigt att höra av sig till VC imorgon för en undersökning.  

• Anonym (iii)
    Scream2 skrev 2012-10-21 23:43:48 följande:
    Gallsten? Är väl vettigt att höra av sig till VC imorgon för en undersökning.  

gallan kan du utesluta då den sitter på höger sida.. Opererade nyss bort den själv ;) TS jag tycker du ska kontakt din vårdcentral imorgon bitti. Om du inte får mer besvär inatt! Det är inte något så enkelt/vanligt som förstoppning? Det brukar kännas mest på vänster sida. Hoppas det går över snabbt :)
  • Scream2
    Anonym (iii) skrev 2012-10-22 00:01:32 följande:

gallan kan du utesluta då den sitter på höger sida.. Opererade nyss bort den själv ;) TS jag tycker du ska kontakt din vårdcentral imorgon bitti. Om du inte får mer besvär inatt! Det är inte något så enkelt/vanligt som förstoppning? Det brukar kännas mest på vänster sida. Hoppas det går över snabbt :)

MIssade det med vänster sida! MEN det ska man vara fullt medveten om att man inte alltid har smärtan där det onda eg sitter. Gallstenssmärta kan sitta mer mitt i magen, eller stråla ut mot skuldran.
  • Anonym (iii)

Jo tack jag vet det med.. Hade aldrig dessa smärtor vid gallan utan i mellangärdet. Kramp inte hugg som för ts. Och nej det kan inte hugga eftersom när en sten kilas fast så krampar gallan.. Mina prover visade aldrig för gallan utan fastställdes med ultraljud.

• hildafrida

Magkatarr brukar väl oftast vara en brännande molande smärta i mitten? Iaf vad flera läkare sagt till mig, och som min magkatarr visar sig. Jag gissar på att det är dina tarmar som bråkar med dig. Testa att ät snällare mat om du förstår vad jag menar. Men också tycker jag att du ska ringa till VC imån, eller om du får akut ont åka in till akuten så får dom kolla dig. Som någon sa, man ska alltid ta magsmärtor på allvar.

Har själv gallstensanfall titt som tätt och dina symtom låter inte som det iaf.
    Hoppas det löser sig!

• Coccolina

Kärringen mot strömmen kommer här.... för min del låter det som solklart gallstensanfall... har själv haft 15 anfall sedan i april.... olika svåra och ibland med helt olika natur... ett av anfallen som var värst för mig (krävdes två sprutor morfin för att jag skulle sluta yla och spy av smärta....) fick jag ont i hela magen FÖRUTOM just höger sida vid gallblåsan..... Tycker du bör åka in... är det gallblåsan behövs det kollas upp... skall själv tex operera bort min snart... imorgon skall jag träffa kirurgen... skönt kan jag lova... haft 7anfall på en månad.. två ambulansfärder, och fyra övernattningar p sjukhus... två på akuten och två inlagd. dessutom får man ökad puls och allt av smärtan... en av gångerna Hade jag 174/xx och senaste Hade jag 166/xx och 109 i puls.. i vila har jag 117/xx och ligger runt 50-60 typ om jag minns rätt...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Scream2
    Anonym (iii) skrev 2012-10-22 00:25:42 följande:
    Jo tack jag vet det med.. Hade aldrig dessa smärtor vid gallan utan i mellangärdet. Kramp inte hugg som för ts. Och nej det kan inte hugga eftersom när en sten kilas fast så krampar gallan.. Mina prover visade aldrig för gallan utan fastställdes med ultraljud.

Fast hur man upplever och beskriver sin smärta är ju väldigt individuellt!
  • Coccolina
    Anonym (iii) skrev 2012-10-22 00:25:42 följande:

Glömde av att tillägga att jag ibland krampar och ibland får rejäla hugg olika från anfall till anfall...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • mucklis

TS skriver ju faktiskt i inlägget att hon har haft ont på höger sida med. Självklart behöver det inte vara gallsten bara för det, men det skadar aldrig att kolla upp. =) (jag skrev mest om min kompis gallsten då symptomen först liknade magkatarr, vilket är det troligaste TS lider av) Gallsten svårt att missa då smärtan verkar vara otroligt jobbig. Har som tur är inte själv tvingats uppleva den men folk jämför den med förlossningssmärta.

När min kompis fick sina riktiga anfall kräktes hon upp en massa galla och hade verkligen extremt ont så till slut var det ingen tvekan om att det verkligen var gallsten.

Men som jag skrivit innan, om du känner dig orolig så åk en för en titt. =) Bättre att utesluta nåt allvarligt än att gå runt och tro att det är nåt annat.

• Ljusna

Kan vara njursten, när jag hade det gjorde det ont på precis det sättet. Men som andra redan sagt, ring 1177/din vårdcentral.

Svar på tråden Snabba svar! Ordentliga hugg i magen!