• ingae

Var ska man bo i villa i Stockholm?

Jag har alltid bott i "stan" (i olika städer), i lägenhet och trivts väldigt bra med det. Bor just nu i Vasastan i Stockholm och trivs MEN inser att det kanske är dags att flytta till hus nu när vi snart ska bli fem i familjen. Vagn + tre barn och två vuxna går liksom inte in i hissen och jag ser naturligtvis många andra nackdelar med att bo som vi gör (och många fördelar, ska jag ärligt säga...)
    Eftersom vi inte är från Stockholm hittar vi inte så bra i villaområdena utanför. Jag har några punkter på min "önskelista":
    * Norr om stan
    * Närhet till tunnelbana/pendeltåg, nockebybana
    * Småstadskänsla (livsmedelsaffär, café, pizzeria...)
    * Barnvänligt (inte för svårt att få dagisplats, bra grundskolor, inga stora vägar)

Naturligtvis har vi tittat lite runtom och Ålsten, Smedslätten är en favorit, men ligger också lite över vår plånbok...

Finns det något smultronställe som vi inte har hittat ännu!? Hjälp!

• Svar på tråden Var ska man bo i villa i Stockholm?
  • Dixit

Nacka, som här ovan säger. :)

• FruLiNi

Lidingö är jättefint med fin natur, nära till badplatser såklart och nära till stan. Dessutom norr om stan.

• MissSixty9

Nockeby och omkringliggande, men det ligger ju redan på din lista. Bromma har många fins områden också, om ni nte vill hamna allt för långt ut. Duvbo i Sundbyberg. Alla dessa områden kostar en del, men det får du räkna med med din "önskelista" Lycka till!

• YokohamaNr2

Varför säger du norr om stan om bromma är en favorit? Det ar väster! Gillar du det så kolla sundbyberg, mariehäll, johannesfred, solna, beckomberga, solhem etc billigare än bromma om än lite längre bort är det inget problem så är ekerö jättefint, dock köer om ni ska köra in till stan

• ingae

Har släkt mot Uppsala, så vill helst slippa åka genom stan, därför funkar även väster - sorry, skulle ha varit tydligare.
    Jag är medveten om att mina önskemål inte leder dyra områden...
    Om det är något som jag prioriterar högt är just småstadskänslan. Jag vill kunna gå och handla, hämta en pizza eller köpa färskt bröd på helgen. Vill absolut inte vara bunden till bil (vi jobbar båda i stan)
    Tack för all a tips så långt! 

• hannis

Täby, Upplands Väsby, Sollentuna och Vallentuna är trevliga förorter med småstadskänsla.

Väsby och Sollentuna har pendeltåg och Täby och Vallentuna har Roslagsbana.

• Anghammarad

Vad har du för budget? För 15 miljoner finns det mycket att välja på men för fyra millar är utbudet starkt begränsat

• Elin 885

med tanke på de enorma överpriser för villor i sthlm så skulle jag säga ingenstans, flytta till en annan stad istället.

Svar på tråden Var ska man bo i villa i Stockholm?