Vad ska en 6-åring ha för gympakläder?
Vår 6-åring ska börja med gympa i skolan nu. Vad ska de ha för kläder? Mockasiner? Barfota? Gympaskor? Vad har era barn?
Vår 6-åring ska börja med gympa i skolan nu. Vad ska de ha för kläder? Mockasiner? Barfota? Gympaskor? Vad har era barn?
Vår sexåring började förskoleklass nu i höst och har idrott en dag i veckan. Han har shorts, t-shirt och gymnastikskor för inomhusbruk.
Shorts, t-shirt, strumpor och innegympaskor
Som blivande idrottslärare tycker jag inte skor är superbra, då de ofta är lite tunga för små barn. Tycker mockasiner eller barfota är bäst på de små! De ofta de små tar av sig gympaskorna för att de blir klumpigt. Sen tshirt och shorts duger kalasbra!
Tack för det, LaceyLoo! Min dotter började F-klassen nu i höst och har gympa, och de skall ha innegympaskor. Tycker det är vansinnigt på så små barn. Det är klumpigt och de kan skada varandra. Mycket bättre att ha mockasiner.
Förstår inte problemet med innegympaskor alls. Det ger ju dämpning och stadga för fötterna och på idrotten håller de på med allt möjligt som tex fotboll och innebandy där det är bra med skor. Vid vissa aktiviteter är det så klart inte nödvändigt. Min fyraåring går på redskapsgympa och där är det barfota eller såna där toffelliknande mjuka skor som gäller.
Hos oss vill de att barnen har innegympaskor. De vill ha det så då de som tex har mockasiner eller är barfota riskerar att bli trampade av de som har skor.
Kolla på ditt barns skola. På min sons skola vill de att barnen är barfota.
Tyvärr brukar de va så att om inte alla barn har innegympaskor men vissa har de, sp får inte barnen ha dem för risken att mosa någons tår... Så mockasiner är mycket bättre :)
När barnen blir större, typ 3an-4an är skor att föredra, då har barnen bättre koll på sin kropp och de blir inte samma tyngd i fötterna :)
Hör med er skola. Min erfarenhet är att riktiga bra gymnastikskor som ger stöd för foten börjar de med i åk 1-3.
Klädsel beror också på om det är inne eller utegympa. Inne duger en t-shirt och en mjuk byxa. Har frusna barn, så vi kör långbyxor här. När det är utegympa på vår- och höst har mina barn också haft en sådan där wct-jacka eller Adidas vindjacka ifall det är lite kallare/blåsigt ute.
Hos oss ska 6-åringarna vara barfota. Därtill gymnastiktights i kort modell och t-shirt. Det finns massor med gympakläder för barn på tex Stadium och Intersport.
När hon går på redskapsgymnastik på fritiden har hon istället gymnastikdräkt och tights.
Som någon skrev, kolla med skolan. På mitt barns vill de att barnen ska ha ordentliga skor, på andra håll är de tydligen barfota.