Epilepsianfall och ankohol
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med några frågor:
Jag har haft epilepsi sedan jaga var 12 år, idag är jag 34 år. Jag har turen att ha drabbats ganska lindrigt ändå och har under alla dessa år endast haft en handfull anfall. Någon gång i tonåren berodde det på rent medicinslarv; jag accepterade inte sjukdomen, tyckte det var pinsamt och experimenterade ganska fritt med midicineringen (ibland hoppade jag över att ta den helt enkelt eller tog dubbel dos dagen därpå etc). Enligt läkarna var det det som framkallade anfallet den gången. sedan dröjde det 8-10 år innan jag fick ett anfall igen. Den gången satt jag framför en flimrande TV. Så mina anfall har varit kopplade till retningsmoment skulle man kunna säga.
I januari månad, strax före att jag skulle genomgå en ögonoperation, fick jag ett anfall i duschen. Då var det 10 år sedan senast och jag blev väldigt väldigt förvånad över detta. Då hade jag geomgått tre graviditeter, fått tre friska, välmående barn, och stått på extremt låg dos under nästan 5 års tid. Hade väl en förhoppning om att epilepsin skulle vara "borta".
Igår, 8 månader efter senaste anfallet fick jag ett nytt. Detta var dagen efter att jag varit ute tillsammans med vänner och (dessvärre) intagit ganska stora mängder alkohol som gjorde mig väldigt påverkad, fick mig att kräkas tre gånger och må väldigt väldigt dåligt dagen efter (alltså samma dag jag fick anfallet).
Min fråga handlar om huruvida detta alkoholintag med sina stora påföljder vad gäller måeendet kan ha påverkat/framkallat ett epilepsianfall. När jag läser om alkohol och epilepsi på "medicinsidor" på nätet står att läsa att personer med epilepsi ska vara mycket måttliga med alkohol på grund av något som har att göra med en extra lättretad hjärna/centrala nervsystemet.
Är det någon som har någon ytterligare information kring detta med alkohol och epilepsi så vore jag jättetacksam för jag får inte riktigt ihop det här på egen hand.