• Januari05

Roa en 9 månaders

Vi ska åka utomlands med våran då 9 månaders. Flygresan tar ca 6 h, hur roar man en 9 månaders under tiden.

Räknar med att han sover en stund då vi flyger kl 7 på morgonen och att äta tar en stund men resten av tiden då? 

Tips och råd mottags gärna både vad det gäller att fördiva tiden samt vad för mat man kan/ska ta med som är smidig.

Tack!  

• Svar på tråden Roa en 9 månaders
  • Dixie

Leksaker som inte låter är ett bra tips, bilar, djur, små böcker! Ellas kitchen och liknande tycker jag är bra att ha men, förpackningen väger ju inte så mycket. Och extra ombyte, både till barn och föräldrar!

• Ejin

jag åkte utomlands med min stora tjej när hon var 8 månader.. Bara 3,5 timmars flygtid men jag ska ärligt säga att de var lite en pina tidsvis... Hon var dessutom skit svår att få att somna om man inte vaggade och höll på...  vi hade köpt nån ny leksak och hade dessutom med oss mutor i form av kex och liknande men hon ålade och höll på i de trånga sätet ändå..

så mitt tips är mkt mutor i form av kex , majsbågar eller vad nu bebisen gillar, kanske om ni har någon rolig app på telefonen el liknande som barnet kan titta på en stund? Böcker att titta i om barnet gillar de o nån ny klurig leksak som aldrig har lekts med innan som kan va spännande en stund....

annars får man nog försöka stå ut bäst de går... 

• Mreis

Jag hänger på här och snor lite tips vi har en lång brasilien resa framför oss med en då 8,5 månaders bebis. Behöver också alla tips jag kan få.

• jwrh

Skulle jag flyga med min son skulle jag utan tvekan ha med mig ipad och spela teletubbies och pingu, oslagbart!

• evkasu

Vi har nyligen kommit hem från Aruba med vår 9-månaders, en flygresa på ca 11 timmar. Det gick faktiskt över förväntan, jag var inställd på att det skulle bli värre. Utresan var dagflyg och han blev självklart rastlös men vi var uppe och gick mycket med honom, turades om, bad om att få vår mat i omgångar så vi kunde turas om att äta i lugn och ro. Mycket leksaker med och majskrokar och kex, leksakerna plockade vi fram en i taget så han inte skulle tröttna på dem. Hemresan var nattflyg och då sov han 5-6 timmar i våra famnar. Ja, ombyten är bra att ta med. Vi hade även med eget vatten (fyllde på tomma flaskor efter security) samt en termos som vi bad att få påfylld med varmt vatten på ett fik på Arlanda, för att slippa vänta på kabinpersonalen när han ville ha gröt etc. Nässpray innan start och landning, samt ge flaska eller amma om möjligt under start och landning. Bärsele/sjal är bra, alla flygplatser har inte lånevagn/tillåter att man tar sin egen vagn till gaten.

Svar på tråden Roa en 9 månaders