• Krila

Sthlm. Vart ska man bo?

Just nu bor jag och sambon med en 3,5 och en 5,5 åring i haninge. I vår kommer det ett småsyskon.

Jag är mer eller mindre uppväxt här, sambon har bara bott här ett par år.

Men vi är båda överens om att vi inte vill att våra barn ska växa upp här!

Vi vill att barnen ska gå i bra skolor, vi vill bo där man kan känna sig trygg ute på kvällarna osv.

Sambon har bott ett tag på Värmdö och kan absolut tänka sig att flytta dit igen. Problemet är bara att hitta en hyresrätt där då vi desvärre inte kan ta lån.

Jag har bott i Norrtälje både som barn och vuxen och trivdes bra, men känner att det är för "off".

Min dotters pappa och sambons sons mamma bor båda här i haninge och därför kan vi inte flytta för långt bort.

Tips? =) 

• Svar på tråden Sthlm. Vart ska man bo?
  • Duckan

Om det är hyresrätt ni är ute efter är det svårt i alla förorter (utom möjligtvis de längst ut på t-banelinjerna). Har ni kollat interna byteskön hos det bolag ni hyr hos?

• Krila
    Duckan skrev 2012-10-22 12:49:41 följande:
    Om det är hyresrätt ni är ute efter är det svårt i alla förorter (utom möjligtvis de längst ut på t-banelinjerna). Har ni kollat interna byteskön hos det bolag ni hyr hos?
    Vi har inte jättebråttom härifrån. Först vill vi bestämma vart vi ska bo. Vill inte bara flytta för att sen komma på att det inte vart så bra och flytta igen osv. Jag flyttade mycket som barn och fick byta skola många ggr. Det vill jag inte utsätta mina barn för.

Våran hyresvärd har inte lägenheter i något område där vi kan tänka oss att bo tyvärr. 
  • Duckan

Men hur har ni tänkt få fatt i en Hr då? Står ni allmänna bostadskön? Det är ju inte så lätt annars.
    Har ni funderat på att ställa barnen i kö till privata alternativ då?

• Krila

Sambon står i kö till Värmdö bostäder. Eftersom vi inte vet vart vi vill bo än så är det lite svårt att ställa sig i kö.

De områden som allmänna bostadskön täcker är inga ställen vi vill bo på.

Vad menar du med att ställa barnen i kö?

• Duckan

Privata förskolor/skolor kan vara ett alternativ om ni inte vill flytta ifrån söder om söder och de skolorna inte uppfyller era krav.

• Krila

Jaha. nej vi har inga problem med att flytta sålänge det inte handlar om mer än 10 mil ifrån haninge. Det är inte enbart pga skolorna vi vill flytta. Utan pga våld, droger, och allt annat skit som finns här. givetvis finns det överallt. men vissa områden är ju lugnare än andra.

• Duckan

Såklart, så är det, alla områden har nåt av det ena eller det andra.

Funderat på Danderyd med omnejd?

• Knytt
    Krila skrev 2012-10-22 13:43:54 följande:
    Sambon står i kö till Värmdö bostäder. Eftersom vi inte vet vart vi vill bo än så är det lite svårt att ställa sig i kö.

De områden som allmänna bostadskön täcker är inga ställen vi vill bo på.

Vad menar du med att ställa barnen i kö?

Jag förstår inte riktigt var ni kan tänka er att bo då...  Den allmänna kön täcker ju hela Stockholms län? Den har ju också Stockholms bästa områden dvs. innerstaden samt Danderyd/Djursholm, Lidingö, Gamla Bromma och Ekerö. (Ekerö har även en egen kö). 

Det enda området som jag är osäker på ingår i allmänna kön är just Värmdö, men där står ni ju redan i kö.  
  • Dominant
    Krila skrev 2012-10-22 12:46:58 följande:
    Just nu bor jag och sambon med en 3,5 och en 5,5 åring i haninge. I vår kommer det ett småsyskon.

Jag är mer eller mindre uppväxt här, sambon har bara bott här ett par år.

Men vi är båda överens om att vi inte vill att våra barn ska växa upp här!

Har ni inte själva valt att det ska vara som det är nu, med mycket invandrare? Eller hur har ni röstat?

Tidigare så var det ett halvårs kötid för att få en lägenhet i Åkersberga och de har inte speciellt mycket invandrare, och de problem de medför.
Svar på tråden Sthlm. Vart ska man bo?