• TigerLinn

vad ger ni till mellanmål till era 6-10månaders barn??

Jag undrar vad ni som har barn mellan 6-10månader ger era barn till mellan mål.

Samt ni som vill får gärna skriva vad ni ger till frukost.

Jag vill bara höra hur andra gör. Så ni som vill diskutera om vad som är bra och inte gör det i en annan tråd är ni snälla. De föräldrar som väljer att ge sitt barn mat tidigt väljer det och vad rekommendationerna säger vet nog det flesta redan. Så diskutera gärna det i en annan tråd.

Tack på för hand.

• Svar på tråden vad ger ni till mellanmål till era 6-10månaders barn??
  • Aaglars

Jag ger min 6 månaders bröstmjölk (ammar) till frukost och mellanmål

• Alisa

Hos oss (sonen 7 månader) har inte regelrätta mål vid viss tid etablerats. Dock äter han ett mål mat (burk eller egenlagad) en gång om dagen. Antingen vid lunch eller middagstid.
    När det blir mellanmål kan det vara smörgås med leverpastej, lite gröt med fruktyoghurt. I går fick han äta ett ägg.  
    Ofta blir det ersättning till frukost, någon gång har han fått gröt.  

• Ja82

Min kille är 8 månader och han äter banan och/eller smörgås med leverpastej till mellanmål och på det ammar jag.

• Duckan

Smörgås/Nat yoghurt med fruktpuré/banan/havrebägare var väl de jag alternerade mellan. Smotthie, omelett och äggröra är andra förslag.

• Ejin

gröt till frukost
    mellanmål oftast nån fruktpure, typ mosad banan eller mosad advokado eller liknande....
    hon är 6 månader.. 

• STJ

Gröt till frukost. Frukpure med turkiskyoghurt till mellis. Barnet är nio månader.

• Mimmi77

Bröstmjölk, banan, eller kanske ett rån.
    Ibland nån sån där påse med puree om vi är ute.

• Sade

Havregrynsgröt med aprikospuré till frukost och oftast ersättning som mellis. Ibland får hon turkisk yoghurt med lite frukt eller en halv avokado, lite bröd. Hon är nio månader.

Inte helt lätt att komma på bra mellanmål!

• pinkdoll

Fruktbitar / macka som han plockar i sig själv , vanilj yoghurt med upptinade frysta bär , manna frutti , gröt . Men jag tycker också det är svårt att komma på "nytt " så favoritar tråden :)

• Mimmi85

Dottern 10,5 månad gillar ett mellanål bestående av banan/ jordgubb som finns i de flesta affärerna. Hon får ibland banan, rån med leverpastej, gröt, fruktyogurt och välling .

• Jeff

Gröt till frukost och en gång som mellanmål på eftermiddagen. Annars är det mest ersättning som mellanmål men ibland en fruktbägare. Hon är snart 7 månader.

• snigelkatt

Frukost är gröt med lite fruktpure Förmiddagsmellis är ofta yoghurt och macka med leverpastej Eftermiddagsmellis är ofta mosad banan med turkisk yoghurt. Andra förslag är plättar, ägg i alla former, fruktmos, macka, färdiga mellisbägarw.

• MeAndBaby

Snart 11-månaders. Frukost kan vara välling, mannagrynsgröt el köpegröt. Ibland macka.

Mellis gröt el frukt- och bärmos, ev med en bit osaltat naturell riskaka.. Igår gjorde jag morotsplättar (pannkakssmet med rårivla morötter). Det var poppis att pilla i sig själv:)

Svar på tråden vad ger ni till mellanmål till era 6-10månaders barn??