• Nolle

Norrland?!

"Snart" fyller min sambo 30 och jag har äntligen lyckats få ihop lite extra pengar. Med två små barn i huset så behöver vi verkligen lite tid för oss själva så jag tänker att en mini semester i present skulle sitta fint =) Tänkte först London....men tror inte han skulle tycka det var lika roligt som jag o det är ju trots allt hans födelsedag =) så vid närmare eftertanke har jag nu landat i Norrland. Han pratar ofta om att han vill åka upp i sverige och se naturen (bor i Skåne).

Så nu undrar jag om jag kan få lite hjälp med tips....på allt. Plats, boende, mat, utflykter/sevärdigheter allt....

Så ni som har lite koll, bor i trakterna kanske eller själva varit på semester där, jag uppskattar alla förslag.

Det handlar för övrigt om i mitten på juni.

Tack så länge!       

• Svar på tråden Norrland?!
  • BuoBä

Norrland är typ halva Sverige, så du kanske måste vara något mer specifik med vad det är du vill se... Kust? Inland? Fjäll? Polcirkeln?...

• La Lola
    BuoBä skrev 2012-10-22 13:39:24 följande:
    Norrland är typ halva Sverige, så du kanske måste vara något mer specifik med vad det är du vill se... Kust? Inland? Fjäll? Polcirkeln?...
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Ett förslag är ju att bila upp längs kusten ts. Tornedalen (polcirkeln) är absolut värt ett besök tycker jag. Höga kusten är vackert.

• sommarskatt

Kör en biltripp längst kusten, upplev höga kusten, stanna en natt och ät god mat, kör sedan vidareuppöver, mot ishotellet och upplev norrland på riktigt;)

• Pumpkin
    sommarskatt skrev 2012-10-22 15:51:50 följande:
    12 timmars bilande Skåne-Umeå :)
    Jojo, men som sagt - gäller det en weekend är det kanske inte så kul att köra totalt 24 timmar. 12 timmar låter lite tycker jag för övrigt, i alla fall om man behöver äta/gå på toa/sträcka på benen längs vägen. Sthlm - Skellefteå tar ca 10 timmar om man kör "laglydigt" och inte stannar mer än nödvändigt. Och så skiljer det ju nån timme beroende på var i Skåne man bor också
  • Nolle
    BuoBä skrev 2012-10-22 13:39:24 följande:

Jo det är jag medveten om =) Därför jag undrar vad andra rekomenderar för jag har verkligen ingen aning om var jag vill åka. Om det finns något superställe som man bara måste ha upplevt i livet så vill inte jag begränsa till södra eller norra delen...

Har inte funderat så ingående på detta ännu...sammlar ideér just nu =)

Hade tänkt flyga upp och tor-sön.

• Nolle
    hopparmamma skrev 2012-10-22 21:20:09 följande:
    Åk till en fjällstation och utgå därifrån och gör dagsturer. 

Det låter som en bra ide. Tack! Ska kolla vidare på det.
  • Lonlely Wolf

Övertorneå, Kattilaforsen, Kukkolaforsen och uppåt längs Torneälven till Kepnekaise, Lapp porten. Vacker natur och fina fiske vatten.

• jojjen

Abisko turiststation är som ett mekka för vandrare...man kan utgå därifrån. Går många leder...och man tar sig dit lätt med tåg eller buss från närmsta flygplats

• Linda 468

Själv tycker jag den här tiden är lite svårare att verkligen se pärlorna. Sommartid kan man ta sig till alla fantastiskt vackra platser, nu börjar det vara för kallt för att uppskatta vackra vyer och vattenfall och allt vad det nu är. Ska du åka på vintern så satsa på en stad, se ishotellet eller åk till riksgränsen eller Åre och åk skidor eller nåt.
    Annars satsa på vår/sommar och se naturen! Då är stora blåsjön, stekenjokk, kallsjön och dylikt vansinnigt vackert!

• jojjen

fast ts ska resa i mitten på juni...även sommar häruppe då :)

• Linda 468
    jojjen skrev 2012-10-25 13:45:44 följande:
    fast ts ska resa i mitten på juni...även sommar häruppe då :)
    Den raden missade jag!
    Och "här uppe" är där jag bor också. Jag missade som sagt den raden, och trodde "snart" innebar nu.
  • lillajag02
    sommarskatt skrev 2012-10-22 15:51:50 följande:
    12 timmars bilande Skåne-Umeå :)
    Då har du kört i Nonstop? Jag och min make kör till Lycksele från Jönköping (110 mil) på ca 14 timmar. Och i somras åkte vi till Umeå, från Jönköping på 12 timmar ungefär... 
  • Lonlely Wolf

Från Linköping till Övertorneå har det för oss tagit mellan 18-20 timmar med barn i bilen. Tungt att resa med bil 130 mil.

Svar på tråden Norrland?!