Kromosomknas OCH nu autismdiagnos.
Längesen jag skrev något nu, många känner mig sedan innan, och jag har fått fina inboxmeddelanden som jag inte svarat på, förlåt! Skriver från iPad, första gången, så jag vet inte hur inlägget kommer att se ut när jag väl postat det. Jag vet inte var jag ska börja...det har snart gått fem år (i mars) och resan med L är ömsom himmel och helvete. Jag ska inte bli långrandig, L:s deletion på femman orsakar massor av bekymmer. Kan inte stå, krypa, tala, sitter numer ( ett stort fett halleluja på det) sedan några dagar innan han blev fyra utan stöd på golvet ( men inga fallreflexer ännu så det ramlas en del), stimmar, sover åt helvete för dåligt och lätt på natten, ständigt förkyld, astma och hjärtfel, epilepsi och nu autismdiagnos. Jag visste när L var bebi att han hade detta. Den där nidbilden jag hade av den autistiske pojken, gungandes fram och tillbaka i sin matstol, bitande sig själv i händerna, vägra ögonkontakt etc etc. Jodå, detta är nu på papper. Och då kommer följdfrågorna, tankarna, ångesten. Eftersom L inte lär sig ens i snigelfart, hur fan ska han klara av att lära sig med en diagnos som ju försvårar inlärningen ÄNNU mer?? Och naturligtvis tar jag på mig offerfilten och tycker att det är ju själva fan att min vackra unge ska behöva drabbas av 2! diagnoser när den första var väl så jävligt!! Han ligger på en nivå som motsvarar en 6-8 månaders bebi. Han är överkänslig i händer och har svårt att använda dessa, det var tal om IBT men då detta inte riktigt är applicerbart på L pga hans svåra motoriska bekymmer har vi i dagarna startat upp med nån egengjord intensivträningsprogram där dagis och jag ska öva sensibilitesträning samt en del motoriska övningar såsom knästående, sittande på kil på stol och lite annat smått. Psykologen menar att man måste DEsensibilisera L: s händer och fötter, göra honom medveten om sina lemmar för att kunna utvecklas vidare. Vi snackar försöka imitera genom ex slå klossar på bordet. Detta gör man tydligen när man är runt sex månader. Herregud, jag kan säga att jag hade koll när L låg i magen på vad man kan vid vissa månader men det där har jag förträngt fullständigt. Jag har ingen aning om vad man kan förvänta sig av ett litet barn, men så mycket vet jag att det finns en hiskeligt stor kompetens även hos små små barn, och fetta för mig givetvis bedrövad till tusen. Min pojke har så sjukt mycket emot sig och jag vet ibland inte hur fan jag ska orka... Läser autismtråden varje dag. Massa bra inlägg och en helvetes massa kämpande föräldrar! Men många av barnen är ändå gåendes, kan använda händerna och är rörliga. Min lilla kille är så omobil och hur fan ska det gå då?! Jag har alltid tänkt träning i vardagen, typ att jag nämner vilka kläder jag tar på när jag tar på, visar bild på motbild innan han ska äta, går ett varv i lägenheten varje gång vi kommer hem och säger " nu är L hemma, titta här är badrummet, sovrummet där L sover" etc etc. Alltså, man kan göra så mycket " träning" av rena vardagssituationer, men det känns som om jag har missat så mycket, kunde jag gjort annorlunda, hade L lärt sig mer, vad ska man fokusera på nu, vilka pedagogiker ska jag använda mig av, kommer han nånsin kunna lära sig, VAD har han lärt sig idag??? Jag är så trött, intill döden trött. Sover inte, grubblar för mycket. Skriver arga mail till hab chefen som måste se till att at kommer och fixar stol som borde gjorts för fyra månader sen och nu när at gjort detta är den "nya" stolen för liten och jaa, såna saker ni vet, dom där onödiga energitjuverisakerna som borde gå av sig självt. Förlåt, en parentes bara.... Känner mig så i ett ingenmansland, var hör vi hemma? I kromosomknaslandet eller i autismvärlden?? Och återigen tycker jag det är så jävla orättvist. Det hade räckt med en diagnos. Finns det någon som har det som jag???