• Febreg

Bild i CV - Ja/nej?

Är det positivt med en bild i ett CV?
    Tog nästan för givet att det var bra, men när jag googlade så kom det många delade meningar om det.
    Söker främst jobb inom restaurang och försäljningsbranschen.

• Svar på tråden Bild i CV - Ja/nej?
  • Ramborg

Jag har suttit med i en grupp som skulle sålla fram intervjupersoner till en tjänst som juristsekreterare. Vi flinade lite rått åt dem som så uppenbart trodde att vi var intresserade att veta att de var snygga. Inte så att vi tog bort dem på grund av fotot men det slumpade sig så att ingen med foto hade den kompetens och bakgrund vi sökte. Värst var nog hon som hade clipart-dekorationer på brevet, för hon hade även stavfel. Den ansökan gick bort direkt.

Hur det är i andra branscher vet jag inte.

42.
  • Febreg
    Ramborg skrev 2012-10-22 17:12:55 följande:
    Jag har suttit med i en grupp som skulle sålla fram intervjupersoner till en tjänst som juristsekreterare. Vi flinade lite rått åt dem som så uppenbart trodde att vi var intresserade att veta att de var snygga. Inte så att vi tog bort dem på grund av fotot men det slumpade sig så att ingen med foto hade den kompetens och bakgrund vi sökte. Värst var nog hon som hade clipart-dekorationer på brevet, för hon hade även stavfel. Den ansökan gick bort direkt.

Hur det är i andra branscher vet jag inte.
    Tack för svaret.
    Beror säkert helt på inom vilken bransch man söker jobbet,
    efter lite funderande tror jag nog ändå att jag väljer att ha med en bild i mitt CV.
  • Callan

JAg har nyligen fått hjälp att granska mitt CV och de rekommenderade ett foto.
    För mig känns det helt främmande.
    Ett CV ska sålla ut kandidater efter kvalifikationer, inte utseende. 

• Febreg
    Callan skrev 2012-10-22 18:55:11 följande:
    JAg har nyligen fått hjälp att granska mitt CV och de rekommenderade ett foto.
    För mig känns det helt främmande.
    Ett CV ska sålla ut kandidater efter kvalifikationer, inte utseende. 
    Ja, jag håller med dig.
    Känner mig inte speciellt bekväm i att skicka med ett foto, men ja, hört så många andra säga att man ska ha med det så lika bra att jag tar ett.

Har du fotot i personliga brevet eller CV:t?
  • Kastrullresan

Jag tycker att det är stor skillnad på bild och bild.

En liten diskret bild tycker jag är helt okay men stora blaffiga bilder med den sökande på bryggan med hunden eller frun är inte direkt passande.

Jag sorterar också bort ansökningar med bilder som mer påminner om någon som vill bli modell då vi inte anställer sådana.  

• Studentpappa

Jag har alltid med en liten bild på enbart ansiktet, jag inbillar mig att det är positivt att de får ett ansikte på den sökande direkt på cv. Den är i storlek med körkortsbilden på ett ungefär.
    Jag har mer än en termin kvar på skolan och det går ändå bra med jobbsökandet. Gick redan i somras vidare på en tjänst men det sprack på att jag hade ett år kvar.
    Har nu varit på andra intervjun på ett annat jobb där jag hoppas chansen är större då jag inte har så länge kvar i skolan. Gick då vidare från många sökande och hade en bra feeling på senaste intervjun :)

Det kan ju bero på cv:et i sig och inte bilden men jag tror inte det är en nackdel.  

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
Svar på tråden Bild i CV - Ja/nej?