• Anonym (hyressänkning?)

Hyr ett hus där värmen nu inte fungerar?!!

Visste verkligen inte vart jag skulle lägga tråden, hoppas någon hittar den iallafall:)

Ska fatta mig kort.

Vi hyr ett hus på landet. De vi hyr av bor i huset brevid.
    Vi har nu de senaste två veckorna inte haft någon värme i huset.
    Elpatronen är paj så om man har den igång så kokar det och man får inte lämna huset alls samt att det kan förstöra en massa enligt elektrikern som vår värd tagit ut för att titta på problemet.

Detta strulade redan förra året underf vintern när det var som kallast. Men de lyckades ordna det tillfälligt.
    Elektrikern tycker inte det är mer att laga på denna elcentral utan det är bättre att sätta in något annat. Vår hyresvärd är rätt känd för att hålla hååårt i pengarna och han tycker att det ska testas att lagas igen trots att det gjordes för två veckor sedan.

Hur som, vi har två små barn och har nu i två veckor stått utan värme i huset. Vi har så vi kan elda tack och lov men då den är så liten måste man stoppa in en pinne var 15 minut för att hålla det igåg så ni kan ju tänka er att dels kan man inte åka hemifrån utan att komma hem till ett kallt hus. Och varje morgon nu när man vaknat så har det legat runt 14 grader inne.
    Vi anser inte detta som acceptabelt längre och var över och pratade ordentligt med värden idag.
    Vi sa att det måste ordnas omgående och att vi ser gärna att vi får en hyressänkning för att vi stått ut med detta samt gör det ännu. Vi vet fortfarande inte när elektrikern ska komma nästa gång och har inte någon aning om när vi kan få värme igen.
    Han motsätter sig helt att sänka hyran och han anser inte det är hans fel utan elektrikerns fel då han inte kunnat åtgärna problemet.

Jag är riktigt sur över detta då mannen jobbar och jag är hemma med två små barn och inte varken kan eller har tid att elda var 15:e minut. Då ska vi dessutom köpa hem ved själv.
    Vi kan inte åka iväg och absolut inte under mer än en dag.
    Värden erbjöd sig att elda när vi behövde åka bort, trodde jag skulle tappa hakan när han sa det. Jag blev grinig och sa det att ja men så bra då kan du elda natten igenom då så att det ia blir 18 grader här hemma hos oss.

Nej detta kan väl ändå inte vara okej?

Hur ska vi gå tillväga för att få värme först och främst men även kompensation för att vi stått ut med detta inte en gång utan vid 5 tillfällen på 2 år och som längst under 2 veckor!

Usch så arg jag är:(

Hjälp?                    

• Svar på tråden Hyr ett hus där värmen nu inte fungerar?!!
  • Anonym

Hyresgästföreningen om ni har ett skrivet avtal. Annars gilla läget el flytta.

• Studentpappa

Har ni varm eller kallhyra? Om ni har varmhyra så köp en byggfläkt på 5-10kw och ställ in i huset. Hyr ni vitt eller svart? Hyr ni vitt bör det finnas hjälp hos typ hyresrättsföreningen?

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Anonym

så länge ni inte bara betalar kallhyra till honom så är han skyldig att se till att ni har värme.
    ta kontakt med hyresrättsöreningen för råd om vad ni kan å inte kan krava av han... 

Anonym skrev 2012-10-22 19:56:06 följande:
    Hyresgästföreningen om ni har ett skrivet avtal. Annars gilla läget el flytta.

Vi är medlemmar båda två i hyresgästföreningen och vi har ett vanligt skrivet hyreskontrakt som för lägenhet bara att detta är särskilt avsett när man hyr ut hus.
    I kotraktet står det att det att uppvärmningen är via elpatron. (Vi har kallhyra) Så värden står inte för uppvärmning så han vinner inget på att det står avstängt ifall nån undrar.

• Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (hyressänkning?) skrev 2012-10-22 19:58:49 följande:
    Vi är medlemmar båda två i hyresgästföreningen och vi har ett vanligt skrivet hyreskontrakt som för lägenhet bara att detta är särskilt avsett när man hyr ut hus. I kotraktet står det att det att uppvärmningen är via elpatron. (Vi har kallhyra) Så värden står inte för uppvärmning så han vinner inget på att det står avstängt ifall nån undrar.  

Nä men ni hyr med fungerande förutsättning så kontakta hgf imorrn så reder de ut hur ni ska gå tillväga.
  • Indianica
    Anonym (hyressänkning?) skrev 2012-10-22 19:58:49 följande:

Vi är medlemmar båda två i hyresgästföreningen och vi har ett vanligt skrivet hyreskontrakt som för lägenhet bara att detta är särskilt avsett när man hyr ut hus.
    I kotraktet står det att det att uppvärmningen är via elpatron. (Vi har kallhyra) Så värden står inte för uppvärmning så han vinner inget på att det står avstängt ifall nån undrar.

Kontakta hyresgästföreningen. Det hyresvärden vinner på är ju inte elkostnaderna som uteblir, utan han sparar pengar på att inte köpa nytt uppvärmningssystem. Ren snålhet handlar det om alltså. Klart ni ska ha hyresnedsättning om ni dessutom måste elda var 15:e minut och köpa ved själva.

Tack för hjälpen, ska kontakta de imorgon så tidigt det går. 

Vi fick veta att vi kan sänka hyra mellan 30-50% från den dagen det felanmäldes tills dess att det är åtgärdat.

Tack för hjälpen, då han är rädd att förlora pengar så hoppas vi att detta gör att det går undan så vi får värme i huset snart. Ska bli kallt i helgen både natt och dag :(

• Indianica
    Anonym (hyressänkning?) skrev 2012-10-23 10:34:45 följande:
    Vi fick veta att vi kan sänka hyra mellan 30-50% från den dagen det felanmäldes tills dess att det är åtgärdat.

Tack för hjälpen, då han är rädd att förlora pengar så hoppas vi att detta gör att det går undan så vi får värme i huset snart. Ska bli kallt i helgen både natt och dag :(

Bra med hyresnedsättning, det är ju självklart! Jag håller tummarna att det går undan, börjar ju bli så kallt ute nu också. När vi bodde i hus fick vi en period problem med värmen och jag kan rekommendera att ni sover i vanliga kläder (med långkalsonger) om det blir riktigt illa, skönare att kliva upp på morgonen då också. Givetvis ohållbart att leva så en längre period, men en helg kan det gå.
  • Anonym

Hyresvärden borde kunna köpa in ett antal fristående element till er så länge tills elpatronen är fixad.

Finns oljefyllda fristående element att köpa överallt de drar inte så mycket el heller, har själv sådana som komplement till luft/luft- värmepump istället för att använda de gamla väggfasta elradiatorerna. 

Indianica skrev 2012-10-23 12:13:40 följande:
    Bra med hyresnedsättning, det är ju självklart! Jag håller tummarna att det går undan, börjar ju bli så kallt ute nu också. När vi bodde i hus fick vi en period problem med värmen och jag kan rekommendera att ni sover i vanliga kläder (med långkalsonger) om det blir riktigt illa, skönare att kliva upp på morgonen då också. Givetvis ohållbart att leva så en längre period, men en helg kan det gå.

Ja jag sover redan med tunnare kläder då jag är väldigt frussen av mig så det behövs.

:)

Hyresnämnden sa att vi skulle skriva ett papper där vi förklarar att vi drar 200.-/ dag på hyran tills värmen är fixad

Hur skriver man ihop på ett bra sätt? Någon som har ett bra förslag?
    Det ska stå att vi fråm igår den 22/10 drar av på hyran.
    Vi hade rätt att göra det för två veckor bakåt men vi känner att vi tar det från igår då det var då han helt satte sig på tvären och bemötte oss dåligt och verkligen inte tog det på sitt ansvar.
    Innan kan vi inte med gott samvete göra det då han ändå tagit hit elektriker och försökt "laga"

Ja som sagt tips på hr vi kan skriva lite kort att vi drar av tills problemet är åtgärdat

• Anonym (m)

På grund av icke fungerande uppvärmning i vår bostad kommer vi, from 22/10 2012, på inrådan från hyresgästföreningen att dra av 200:- per dag på vår hyra.

Undertecknat av
    XXXXX

• Anonym (m)

... fram till den dagen uppvärmningen återigen fungerar kan ju vara bra att lägga till :)

Anonym (m) Tusen tack!
    :)

Svar på tråden Hyr ett hus där värmen nu inte fungerar?!!