• Sackolina

Fit efter graviditet? Går det? Kan man komma i bättre form än innan?

Innan jag blev gravid hade jag några enstaka överskottskilon som jag planerade att bli av med.. Det blev i och med graviditeten till att tänka om och istället lära sig att acceptera situationen. Mitt mål efter graviditeten är att komma i form, och mitt mål är ju att gå ned ännu mer en bara graviditetskilona. Jag vill ju liksom bli ännu mer fit än INNAN jag blev gravid. Blir så deprimerad när man läser överallt och hör folk säga att kroppen aldrig mer blir detsamma osv. Går det helt enkelt inte eller vadå? Ska jag lägga ner mina tankar om en kropp att äntligen få vara stolt och glad över? Med träning, rätt kost och motivation borde det väl inte vara helt orimligt? Har jag fel?

• Svar på tråden Fit efter graviditet? Går det? Kan man komma i bättre form än innan?
  • lindalinaa

Jag hoppas verkligen inte att de är kört för jag hade samma planer som du, sen blev ja gravid och nu bara väntar ja på få att bli smalare än förut å jävlar anamma va ja ska kämpa!!! ;)

• LMH84

jag är i bättre form än innan graviditet. äter bättre, tränar (hårt) ca 4 dar i veckan. väger dessutom mindre än innan. lite mage kvar, men det börjar ge med sig det med. har inga bristningar, det enda som avslöjar mig är taskig hållning från att bära runt min dotter på hösten ;) jag gick förvisso inte upp så mycket under grav. utan det mest kom med allt mamma-fika efteråt. lycka till och för lite peppa så kolla olga rönneberga blogg!

• LMH84

på höften menar jag ju, det gör jag ju året runt, haha

• miss tänksam

Så klart det går!!! Bara det att det är lite svårare. Inte svårare med kroppen, men man får jobba lite mer för att pussla fram tiden, energin osv.

Det enda som inte träning avhjälper är bristningar. Men dom bleknar ju med tiden. Och man kan få lite lös hud på magen om man blir STOOOR (mycket få jag sett det på av alla träningsvänner som blivit mammor) för då kan det vara svårt för allt att dra ihop sig.
    Sen måste man ju så klart se över sina kostvanor lite, man kan träna som en dåre men har man mer på in-kontot än ut-kontot så förlorar man inget.

Lägg absolut inte ner dina tankar! Du ska se vilken kick det är att se kroppen snygga till sig bit för bit med hjälp av träning. Man mår också mycket bättre i själen av att få komma iväg och röra på sig ett par gånger i veckan.

Många får "förstörda" kroppar när dom skaffar barn. Visst dom går upp under graviditeterna, men framförallt efteråt. Slutar röra sig.
    Är det då barnen som förstört kroppen eller den som fött dom som börjat slarva med sig själv och skyller på ifrån sig? Tidsbrist (måste hinna baka cupcakes), sömnbrist, ekonomin (inte råd med träningskort), mannen (han är aldrig hemma) osv.

Allt här i livet handlar om prioriteringar. Och då menar jag inte att prioritera bort barnen. Jag tror tvärt om att dom tjänar på att ha en frisk och glad mamma som är nöjd med sig själv. Jag tänker att jag är ett gott föredöme när jag drar på mig träningskläderna och kommer hem hel och lycklig. Mina barn växer upp med självklarheten att man mår bra av att träna - inte att det är jobbigt.

Lycka till med både bebisen och din framtida träning!

• Sthlm27

Jag har aldrig varit så fit som jag blev efter dottern, gick upp 20kilo under graviditeten men gick ner allt plus 5kilo med strikt diet och 6-7 timmars träning i veckan, Vägde 60kilo till mina 180 cm och det var endast magrutor och biceps. Nu är jag gravid igen och har gått upp 18 kilo. Men är inte orolig för att inte gå ner.. Allt handlar om vilja och karaktär

• Emen

Har två barn och har nog aldrig varit så vältränad och slimmad som efter andra barnet. Jag höll upp med hård träning i ett år för att verkligen återhämta mig då det var tätt mellan barnen men sen körde jag igång med löpning och PT vilket gav mycket bra resultat. Så det går! Nu väntar vi vårt tredje barn och jag tränar nu lite lugnare men målet är att springa maraton om några år! Jag tycker att få barn har gjort mig effektivare på många plan och sen får man mycket gratis motion hela tiden vilket är perfekt! Lycka till!

• lyckligmamma87

Jag tränar mån-fre äter nyttigt vist någon gg då o då kan man ta någon kaka men äter bara halva i så fall o äter små måltider osv ja minskar i cm osv men står still i vikten el då o då kan ja gå ner 2-5 kg o gå upp dom igen lika fort o får inte ihop det suck när ja sluta amma så gick ja upp 10 kg o det fatta ja inte heller då ja börja träna äta nyttigt osv hälvetes kropp man här så hoppas man kan bli som innan i vikt o utseende osv...... Många tror att det rör sig om Max 5 kg när dom ser mig men det är mycket mer än det blä......

• Snigelkott

Jag var rejält tjock, på gränsen till fet, innan graviditeten. Jag vet att jag kan gå ner och vilka verktyg jag behöver då jag gjort det förr men valde att bli gravid istället och tänker gå ner till normalvikt efter förlossningen (eftersom jag inte blir gravid sådär hux flux, det tog oss 1,5 år inklusive utredning och behandling, så bortprioriterade jag att gå ner innan eftersom det skulle lagt till ca ett år på den tiden). Jag är beredd på att kroppen kommer förändras, omfördelas och tänjas ut lite här och var men det innebär ju på intet vis att man inte kan göra sig av med övervikt. Jag kommer aldrig se ut som en 17-åring i kroppen igen heller, så jag förväntar mig inte att se ut som en nån som aldrig burit och fött barn. Men tjock tänkte jag i alla fall sluta vara.

Svar på tråden Fit efter graviditet? Går det? Kan man komma i bättre form än innan?