Fördelar med en fast anställning?
Jag har precis fått en 75% fast anställning/tillsvidareanställning på mitt jobb, från att ha jobbat som timvikare. Det har varit krångligt fram och tillbaka under flera månader med min arbetsgivare av olika anledningar, men nu har jag äntligen anställningen på papper. Underskrivet av både mig och min chef.
Jag trivs på min arbetsplats (ett litet familjeföretag) och med det jag gör men min arbetsgivares personalpolitik/personalvård är under all kritik. Denne har ingen som helst koll på lagar och regler och verkar inte vara intresserad av att höra med facket om vad som gäller. Jag har fått fixa och fråga om allt själv. Ändå vill jag jobba där för det är så mycket annat positivt som väger tyngre (mina kollegor är awesome och jag har nära till jobbet, bland annat). Ja - den största anledningen är väl att det är skitsvårt att få jobb idag så jag är verkligen tacksam över att ha fått in en fot i det här lilla företaget. Har dock inga ambitioner på att vara kvar där i all evighet, ska tilläggas.
Tillbaka till det här med okunskapen: jag bad till exempel om att få ett anställningsbevis efter att vi muntligen kommit överens om att jag skulle få jobba där på 75% framöver, men istället fick jag ett kluddigt arbetsgivarintyg som ju är något helt annat än ett anställningsbevis. Suck. Jag kände att jag inte orkade tjata mer utan tog tag i det själv: skrev ut korrekta papper hemma, ringde facket för att kolla så allt blev rätt och tog med dem till jobbet idag. Bad min chef kolla igenom dem och skriva under.
När jag nämner lite kort att det behövs ett nytt anställningsbevis om min sysselsättningsgrad skulle ändras (till 100% eller 50% som exempel) börjar hen gnälla över att allt är så krångligt med facket samt att det blir så mycket papper hit och dit i så fall. "Jaha", tänkte jag.. "det skiter jag fullständigt i, det är inte jag som bestämmer reglerna, här är jag bara snäll och informerar för att du inte orkar söka reda på fakta!" Ville ärligt talat bara skrika rakt ut. Hen var så fruktansvärt otrevlig och oresonlig. Min avsikt är ju inte att vara dryg och jävlig - jag vill bara att allt ska bli rätt från början så ingen blir lurad på något sätt.
Mår skit och har extrem ångest för tillfället :( Jag borde ju vara glad nu när jag fått en fast anställning (min första i livet dessutom) som innebär större trygghet, men min chefs dåliga bemötande idag krossade minsta lilla glädje kring detta. Går verkligen inte att prata med henom. Känner mig osäker på mig själv, på min framtid. Vill jag verkligen jobba åt en sådan okunnig och otrevlig arbetsgivare? :(
Så jag skulle behöva lite pepp och positiv feedback från er "familjelivare" om vilka fördelar jag plötsligt fått i och med min fasta anställning för att jag ska orka. Skulle må mycket bättre av att se det framför mig! Vilka fördelar innebär det till exempel om jag skulle bli gravid eller sjuk? Hur fungerar det med semesterdagar? Min anställning står skriven från 1 oktober 2012, kan jag då ta ut några lediga dagar vid jul?
Några andra fördelar? Mata på med allt som är positivt med en fast anställning på 75%.......... :)