• anloo05

Fördelar med en fast anställning?

Jag har precis fått en 75% fast anställning/tillsvidareanställning på mitt jobb, från att ha jobbat som timvikare. Det har varit krångligt fram och tillbaka under flera månader med min arbetsgivare av olika anledningar, men nu har jag äntligen anställningen på papper. Underskrivet av både mig och min chef.

Jag trivs på min arbetsplats (ett litet familjeföretag) och med det jag gör men min arbetsgivares personalpolitik/personalvård är under all kritik. Denne har ingen som helst koll på lagar och regler och verkar inte vara intresserad av att höra med facket om vad som gäller. Jag har fått fixa och fråga om allt själv. Ändå vill jag jobba där för det är så mycket annat positivt som väger tyngre (mina kollegor är awesome och jag har nära till jobbet, bland annat). Ja - den största anledningen är väl att det är skitsvårt att få jobb idag så jag är verkligen tacksam över att ha fått in en fot i det här lilla företaget. Har dock inga ambitioner på att vara kvar där i all evighet, ska tilläggas.

Tillbaka till det här med okunskapen: jag bad till exempel om att få ett anställningsbevis efter att vi muntligen kommit överens om att jag skulle få jobba där på 75% framöver, men istället fick jag ett kluddigt arbetsgivarintyg som ju är något helt annat än ett anställningsbevis. Suck. Jag kände att jag inte orkade tjata mer utan tog tag i det själv: skrev ut korrekta papper hemma, ringde facket för att kolla så allt blev rätt och tog med dem till jobbet idag. Bad min chef kolla igenom dem och skriva under.

När jag nämner lite kort att det behövs ett nytt anställningsbevis om min sysselsättningsgrad skulle ändras (till 100% eller 50% som exempel) börjar hen gnälla över att allt är så krångligt med facket samt att det blir så mycket papper hit och dit i så fall. "Jaha", tänkte jag.. "det skiter jag fullständigt i, det är inte jag som bestämmer reglerna, här är jag bara snäll och informerar för att du inte orkar söka reda på fakta!" Ville ärligt talat bara skrika rakt ut. Hen var så fruktansvärt otrevlig och oresonlig. Min avsikt är ju inte att vara dryg och jävlig - jag vill bara att allt ska bli rätt från början så ingen blir lurad på något sätt.

Mår skit och har extrem ångest för tillfället :( Jag borde ju vara glad nu när jag fått en fast anställning (min första i livet dessutom) som innebär större trygghet, men min chefs dåliga bemötande idag krossade minsta lilla glädje kring detta. Går verkligen inte att prata med henom. Känner mig osäker på mig själv, på min framtid. Vill jag verkligen jobba åt en sådan okunnig och otrevlig arbetsgivare? :(

Så jag skulle behöva lite pepp och positiv feedback från er "familjelivare" om vilka fördelar jag plötsligt fått i och med min fasta anställning för att jag ska orka. Skulle må mycket bättre av att se det framför mig! Vilka fördelar innebär det till exempel om jag skulle bli gravid eller sjuk? Hur fungerar det med semesterdagar? Min anställning står skriven från 1 oktober 2012, kan jag då ta ut några lediga dagar vid jul?

Några andra fördelar? Mata på med allt som är positivt med en fast anställning på 75%.......... :)

• Svar på tråden Fördelar med en fast anställning?
  • Gladskit

Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?
    Där i skall tex. semesterfrågan regleras, så det beror helt på vad man går efter för avtal.
    Har ni semesterår och intjänandeår sammanfallande? Löper semesteråret från 1/4 eller kalenderår?

Jag skulle själv dra öronen åt mig och spontant aldrig välja att jobba åt en arbetsgivare som hade så pass dålig koll att man inte ens kan få ett korrekt anställningsbevis. Men så arbetar jag ju med den här typen av frågor själv också så jag vet hur det bör vara

Annars så innebär fast anställning (eller tillsvidare som det heter) främst trygghet. Arbetsgivaren kan inte säga upp dig hur som helst och du har också en viss uppsägningstid gentemot dem.
    Du tjänar in semester på din anställning och du har rätt att få arbeta motsvarande din sysselsättningsgrad.

När det gäller sjukdom så betalar arbetsgivaren sjuklön första 14 dagarna, därefter går ärendet över till Försäkringskassan. Och det gäller oavsett man är behovsanställd eller tillsvidare anställd. Men en timavlönad får ju bara ersättning från arbetsgivaren för de pass som var överenskomna när han/hon blev sjuk. Så där är det väl tryggare att vara tillsvidareanställd.

Vid föräldraledighet så beräknas ersättningen på det man har haft i inkomst och då spelar det ingen roll om du tjänat dina pengar som timanställd eller månadsavlönad. Däremot har du ju en anställning att komma tillbaka till efter din ledighet och det kan man känna kan vara en trygghet.

• Modesta

Om det inte finns kollektivavtal är förhållandet arbetsgivare-arbetstagare reglerat i ett antal lagar. De som främst är aktuella är: Lagen om anställningsskydd (LAS), Semesterlagen, Sjuklönelagen, Föräldraledighetslagen. Där regleras allt kring ev uppsägning, hur man tjänar in semester, när man har rätt att vara frånvarande pga sjukdom eller föräldraledighet osv. Detta ska naturligtvis din arbetsgivare ha kunskap om, men om det nu inte är så skadar det ju inte alls för dig att läsa på lite kring de frågorna du är intresserad av!

• anloo05
    Gladskit skrev 2012-10-23 09:34:10 följande:
    Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?
    Där i skall tex. semesterfrågan regleras, så det beror helt på vad man går efter för avtal.
    Har ni semesterår och intjänandeår sammanfallande? Löper semesteråret från 1/4 eller kalenderår?

Jag skulle själv dra öronen åt mig och spontant aldrig välja att jobba åt en arbetsgivare som hade så pass dålig koll att man inte ens kan få ett korrekt anställningsbevis. Men så arbetar jag ju med den här typen av frågor själv också så jag vet hur det bör vara

Annars så innebär fast anställning (eller tillsvidare som det heter) främst trygghet. Arbetsgivaren kan inte säga upp dig hur som helst och du har också en viss uppsägningstid gentemot dem.
    Du tjänar in semester på din anställning och du har rätt att få arbeta motsvarande din sysselsättningsgrad.

När det gäller sjukdom så betalar arbetsgivaren sjuklön första 14 dagarna, därefter går ärendet över till Försäkringskassan. Och det gäller oavsett man är behovsanställd eller tillsvidare anställd. Men en timavlönad får ju bara ersättning från arbetsgivaren för de pass som var överenskomna när han/hon blev sjuk. Så där är det väl tryggare att vara tillsvidareanställd.

Vid föräldraledighet så beräknas ersättningen på det man har haft i inkomst och då spelar det ingen roll om du tjänat dina pengar som timanställd eller månadsavlönad. Däremot har du ju en anställning att komma tillbaka till efter din ledighet och det kan man känna kan vara en trygghet.
    Känner mig otroligt dum nu, men jag tror att det finns kollektivavtal på min arbetsplats. Går det att kolla upp någonstans på nätet eller måste jag fråga min arbetsgivare? Känns inte som om jag vill komma och fråga/tjata mer nu (när bara den lilla grejen med riktiga anställningspapper var besvärligt) när hen bara blir upprörd. Vill inte "riskera" min anställning om ni förstår vad jag menar. Jag håller med om att min jobbsituation inte är optimal, men jag vet inte vad jag ska göra. Söker aktivt jobb vid sidan av hela tiden, men vill självklart ha trygghet på min nuvarande arbetsplats ändå. Särskilt nu när jag och sambon sagt att vi ska försöka bli gravida :)

Får väl helt enkelt fråga om julledighet när det närmar sig, om jag får betalda dagar eller hur det nu fungerar. Enligt anställningsbeviset har jag rätt till 25 semesterdagar, men är det först när jag jobbat ett år? Eller är det så att jag "tjänar in" betalda semesterdagar för varje månad (hörde något om att det är 2 dagar) jag jobbar från och med min första anställningsdag, dvs. skulle jag ha arbetat ihop 6 betalda semesterdagar vid jul? På mitt avtal är jag anställd från och med 1 oktober 2012. Kan jag ta ut 25 semesterdagar i låt oss säga början på mars 2013 (bara exempel) men bara ha 10 betalda, eftersom jag då jobbat 5 månader x 2 dagar?

Är så fruktansvärt förvirrad. Det är så himla mycket man ska ha koll på som ung vuxen som man aldrig går igenom i skolan. Var på bankmöte idag då jag diskuterade mitt sparande i stort, och självklart kom vi in på pensionssparandet. Oh God.. Känner mig så himla vilsen och korkad. Jag kan ingenting! Och när jag försöker plugga på blir allt bara en enda röra av valmöjligheter. Min hjärna vill bara stänga av. Får svår ångest av detta och undrar samtidigt hur alla andra klarar av att ha koll på alla bestämmelser hit och dit. Avtal, Försäkringskassan, Facket, Banken, Fonder, Aktier, Pensionssparande, Försäkringar, Lån, Föräldrapenning, Sjukpenning.. Alla ord bara snurrar runt! Kommer jag någonsin att kunna slappna av och känna att jag har koll på allt? :(

Har ni något länktips på en bra sida där jag kan läsa på om vad som gäller vid ledighetsansökan?
  • Gladskit

Om du inte vill fråga din chef så tror jag att man möjligen kan få svar om man kontaktar den arbetsgivarorganisation som arbetsplatsen kan tänkas ha kollektivavtal med.
    SHR om det är hotell/restaurang, KFO och Almega är exempel på sådana.

En ledighetsblankett, väldigt enkel, hittade jag här:
    http://download.vismaspcs.se/verktyg-och-blanketter/Ledighetsansokan.pdf

Och det är svårt att säga hur ditt intjänande ser ut om man inte vet vilket avtal man lyder under.
    Om intjänandeår och semesterår är sammanfallande så innebär det att man tjänar in dagarna samma år som man kan använda dem. Då får du 25st nya dagar för 2013 den 1 januari 2013. Du har rätt att ta ut dagarna under året men modellen bygger på att du arbetar in dagarna vartefter, så slutar du i den 31/8 så kan du bli återbetalningsskyldig om du tagit ut fler dagar än du tjänar in. Har ni den modellen så har du nu under 2012 rätt att ta ut de dagar som du tjänat in från det att du började tills den 31/12.

Om ni först har ett intjänandeår och sedan ett uttagsår och vi låtsas att det löper from 1/4 så betyder det att du börjar tjäna in dagar den 1/10 tom 31 mars nästa år. De dagarna du tjänar in då kan du sedan använda från den 1/4 2013 tom 31/3 2014. Dvs. först tjänar du in dagarna, sedan tar du ut dem påföljande år.
    Med den modellen har du egentligen inte tjänat in någon semester än som du har rätt att ta ut. Men man kombinerar ofta det med att ha förskottssemester. Då kan du ta ut upp till 5 dagar brukar det vara, och slutar du inom en viss tid så blir du återbetalningsskyldig.

Jag förstår att det är mycket och jag tycker att det borde finnas någon sorts konsument-kurs eller nåt i gymnasiet som gick igenom sånt här. Annars så krävs det rätt mycket av en själv för att man ska få reda på vad som gäller och vilka rättigheter man har. I och för sig så ska man alltid kunna vara trygg i exempelvis sin anställning i och med att alla arbetsgivare har lagar att rätta sig efter (LAS, arbetstidslagen, lagen om föräldrapenning mfl), oavsett om det finns kollektival på arbetsplatsen eller ej.

Svar på tråden Fördelar med en fast anställning?