• mor 3barn

hur funkar igentligen badblöjor?

Nån som kan förklara för oss hur badblöjor funkar?
    Det är engångs vi undrar över.
    Blir de inte fyllda med massa klor vatten?
    Kan ju inte vara bra för barnens rumpa och bli indränkta i klor?
    Nån som kan ge en riktigt bra förklaring hur de funkar hittar ingenstans info.    

• Svar på tråden hur funkar igentligen badblöjor?
  • La Lola

Men alltså...utan blöja får de ju också klor på rumpan.....
    Vad är problemet?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Klycka
    La Lola skrev 2012-10-23 08:24:58 följande:
    Men alltså...utan blöja får de ju också klor på rumpan..... Vad är problemet?

Tänkte detsamma, "blir de väl i baddräkt också..." dock är jag ändå nyfiken på HUR de fungerar, själva konstruktionen alltså, suger de inte upp badvattnet liksom och blir "fulla"?
  • Danjella

dryg kommentar lola.

TS, badblöjorna suger inte åt sig lika mycket vätska som vanliga blöjor, och de är ju mest till för att de inte skall komma bajs i vattnet.

oavsett vad så kommer all hud få klor på sig.

• FruBecks

Badblöjorna är tunnare och suger inte åt lika mycket vatten som en vanlig blöja gör. De håller inte tätt lika bra men för ett bad i en halvtimme eller så undviker man att kisset hamnar i bassängen. Kisset rinner ofta ut när man tar av blöjan så gör det lämpligast i duschen efteråt. Se till att blöjan är tät runt benen, annars fylls de med vatten och hela funktionen med badblöja försvinner ju då. Jag rekommenderar istället att köpa badblöjbyxor för bebisar som sitter åt runt benen bättre och jag upplever att de håller bättre tätt och kan användas om och om igen. 

De dör inte av klor. Se till att skölja barnet ordentligt efter badet och smörj in med lotion eller olja så inte huden torkar ur. 

• La Lola
    Danjella skrev 2012-10-23 08:31:41 följande:
    dryg kommentar lola.

TS, badblöjorna suger inte åt sig lika mycket vätska som vanliga blöjor, och de är ju mest till för att de inte skall komma bajs i vattnet.

oavsett vad så kommer all hud få klor på sig.
    Dryg? Jag undrar ju vad problemet med klor är eftersom det kommer till barnets rumpa oavsett.
    Jag ser inte hur den frågan kan vara dryg?
  • Natulcien
    La Lola skrev 2012-10-23 08:36:06 följande:
    Dryg? Jag undrar ju vad problemet med klor är eftersom det kommer till barnets rumpa oavsett.
    Jag ser inte hur den frågan kan vara dryg?
    ...inte bara rumpan...hela huden lär väl få klor på sig, om det inte är så att bara rumpan ska doppas...? Flört
  • La Lola
    Natulcien skrev 2012-10-23 08:40:24 följande:
    ...inte bara rumpan...hela huden lär väl få klor på sig, om det inte är så att bara rumpan ska doppas...? Flört
    Ja precis.
Svar på tråden hur funkar igentligen badblöjor?