• Karlisle

Jag har en gammal SonyEricsson-mobil. Hur lägger jag över info i telefonen till datorn?

Jag har köpt en iPhone och nu vill jag föra över mina kontakter och gärna sms från min gamla SonyEricsson-mobil till den nya mobilen men det funkar inte med bluetooth så nu tänkte jag att jag lägger över kontakterna på datorn. Men, jag vet inte hur man gör....

Jag har en sladd som jag tidigare har fört över bilder från mobilen till datorn men när jag stoppar in sladden nu så börjar bara min mobil att ladda på batteriet och jag har ingen aning om hur jag ev kan ändra så att jag kommer åt infon i telefonen.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig??     

• Svar på tråden Jag har en gammal SonyEricsson-mobil. Hur lägger jag över info i telefonen till datorn?
  • slazh

Du skulle kunna lägga upp kontakterna på Google Contacs eller synka dom i Outlook till exempel och sen hämta ut dom på din iPhone.

• Karlisle

inze: Det är en modell som heter T280i

slazh: jag antar att jag kanske kan komma ut på nätet med min mobil men har aldrig använt den för det.. Försökte gå in där nu men när jag testade med google så stod det "requested URL is barred". Jag kanske inte haft internetuppkoppling i mitt abonnemang.... Hjälp vad lite jag vet!

• slazh

Det finns synkroniseringsmjukvara till datorn för Sony Ericsson-telefoner. Jag vet inte om din gamla mobil stöder synkronisering mot en dator (koppla in den med sladd till datorn). Installera Sony Ericsson PC-Suite först och kolla vad det finns för synkmöjligheter där för din mobil annars installerar du MyPhoneExplorer också.

Sony Ericsson PC-Suite:
    http://www.sonymobile.com/se/tools/sony-ericsson-pc-suite-16/

MyPhoneExplorer stöder synkronisering med många Sony Ericsson-mobiler:
    http://www.fjsoft.at/en/downloads.php

• inze
    Karlisle skrev 2012-10-24 11:47:14 följande:
    inze: Det är en modell som heter T280i

Ja det är ingen mobil jag själv haft nåt att göra med och den verkar ha ett par år på nacken. Till mina "knapp-telefoner" (C905 resp Zylo) har jag använt PC Suite och hämtat kontakterna och sedan fört över dem till ett Googlekonto. Sen har jag inte haft nån iPhone utan androidtelefoner och då har det ju inte varit nåt problem att hämta kontakterna till den nya telefonen. Men det borde väl gå att hämta kontakter från ett Googlekonto även till en iPhone (de borde väl vilja att man lätt kan byta till en sån om man skulle få lust med det).
  • slazh
    inze skrev 2012-10-24 18:40:07 följande:

Ja det är ingen mobil jag själv haft nåt att göra med och den verkar ha ett par år på nacken. Till mina "knapp-telefoner" (C905 resp Zylo) har jag använt PC Suite och hämtat kontakterna och sedan fört över dem till ett Googlekonto. Sen har jag inte haft nån iPhone utan androidtelefoner och då har det ju inte varit nåt problem att hämta kontakterna till den nya telefonen. Men det borde väl gå att hämta kontakter från ett Googlekonto även till en iPhone (de borde väl vilja att man lätt kan byta till en sån om man skulle få lust med det).
    Japp det kan man antingen så loggar man in med sitt Google konto på Google Contacts och exporterar kontakterna till en fil eller så synkar man sin iPhone mot Google Contacts med hjälp av CardDAV-protokollet.

Synka med CardDAV:
    http://support.google.com/mail/bin/answer.py?hl=en&answer=2753077
  • slazh

Vill man istället exportera sina kontakter till en fil så loggar man bara in på gmail.com och klickar på kontakter så kommer man till Google Contacts där kan man bara klicka på exportera så får man en fil med sina kontakter att ladda hem. Filen med kontakter får man sen importera på sin iPhone.

• Karlisle

Stort tack för era svar! Mitt problem har också varit att jag har inte kommit in på internet på min gamla mobil + att jag inte kunnat föra över från mobilen till datorn med min sladd så tyvärr fick jag föra över telefonnumrerna manuellt... Lite minnen från foton och och sms fick också gå till spillo. Messade över de vikigaste iaf innan telefonnummeröverföringen gick igenom.

Tack för att ni tog er tid att svara! 

Svar på tråden Jag har en gammal SonyEricsson-mobil. Hur lägger jag över info i telefonen till datorn?