• Anonym (undrar)

ägglossning efter skrapning pga MA?? När kommer den??

Hej! För några veckor sen skrapades jag pga av ett MA. Var nog runt v.8 och fostret vart dött minst 1 månad innan jag skrapades. Försökte med cytotec 2 gånger, men fick bara jätteont i magen av dem. Efter skrapningen blödde jag i en vecka och räknar man detta som mens borde jag ha ägglossning nu vilken dag som helst men icke! Kollar med testlagrets stickor. Nu är jag orolig att jag ska behöva vänta jättelänge innan vi kan försöka igen (ska ha en mens imellan). Hur lång tid tog det för dig att få tillbaka äl efter skrapning? Tack!!

• Svar på tråden ägglossning efter skrapning pga MA?? När kommer den??
  • Azi

Om de fått ut allt vid skrapningen (vilket de oftast får) så är den blödningen som en mens och äl kommer ofta igång direkt efter. När beror ju på ens vanliga cykler.
    Men det är klart att det kan bli några dagars fördröjning utan att det är något konstigt. Sen är det lätt att missa stegringen och tro att man inte har haft äl. Kanske ska skippa testerna den här månaden och bara vänta in nästa mens?

~*rabiat*~
  • Anonym (undrar)

Tack! Jo, jag vet att man kanske egentligen borde låta bli men vill så gärna ha koll.. Men testar väl någa dagar till och får se, förhoppningsvis kan jag se någon stegring.

• Azi

OM du inte ser stegringen så försök att inte oroa dig. För det mesta kommer allt igång som det ska. Lycka till!

~*rabiat*~
  • Anonym (undrar)

Du verkar insatt i detta?! Har du tips till en nybörjare för att inte missa stegringen? Jag brukar testa runt kl17 och då försökt hålla mig i minst 3 timmar innan. Första gången jag testar med sådanahär stickor

• Azi

Tja, jag hann läsa på en del innan första barnet äntligen såg världens ljus.

Stegringen visar sig olika tider för alla, så det kan vara bra att köpa lite billiga stickor och testa sig fram under en cykel. Börja med att testa andra gången du går på toaletten för dagen. Har du råd och möjlighet så ta en cykel när du dagarna runt förväntat äl testar kanske var tredje timme.
    Somliga har bara stegring en kort stund, andra har det en hel dag.
    Har du koll på hur man räknar ut förväntat äl?
    Har man regelbundna cykler så är det egentligen inte nödvändigt att testa för äl, har man sex varannan var tredje dag från några dagar innan förväntat äl till några dagar efter så har man gjort sitt.

~*rabiat*~
  • Anonym (undrar)

Tack! Nej jag har ju inte koll alls. Har under flera år ätit cerazette som gett mig antingen blödningar hela tiden eller inte alls. Efter att jag slutade i somras blev jag gravid på en gång utan mens imellan. Om jag räknar skrapningen som dag 1 så är jag nu på dag 15, men jag kan ju likaväl ha längre cykler än standard 28 dagar vilket skulle ge mig ÄL nu eller dagarna framöver. Vad jag minns innan jag började med minipillrerna så hade jag allt mellan 28-35 dagar, vilket gör mig oregelbunden, men detta kan ju ändrats på 6 år. Jag kanske ska testa fler än 1 gång per dag då. Tack för dina svar!!

• Azi

Vet du hur lång din lutealfas är? Om vi går på dina tidigare cykler och en normal lutealfas på 14-16 dagar så ligger spannet för äl på dag 12 till dag 21.
    Om man inte har lust att kissa i en mugg flera gånger om dagen kan man mäta sin temp också. Det kräver att man har en basal termometer och att man tar tempen innan man går upp och samma tid varje dag.

~*rabiat*~
  • Anonym (undrar)

Ja, jag har tänkt på det alternativet också. Ska nog ta och skaffa mig en termometer. Hmm.. En konstig fråga kanske men spelar det någon roll vart man tar tempen? Stämmer det att man också oå detta sätt vet att man verkligen släpper ägget, dvs att man inte bara har hormoner i kroppen som stickorna mäter? Vid ÄL ska väl tempen gå upp va? Tack snälla att du svarar så fint och bra.

• Azi
    Anonym (undrar) skrev 2012-10-23 12:49:17 följande:
    Ja, jag har tänkt på det alternativet också. Ska nog ta och skaffa mig en termometer. Hmm.. En konstig fråga kanske men spelar det någon roll vart man tar tempen? Stämmer det att man också oå detta sätt vet att man verkligen släpper ägget, dvs att man inte bara har hormoner i kroppen som stickorna mäter? Vid ÄL ska väl tempen gå upp va? Tack snälla att du svarar så fint och bra.
    Jag har inte tempat så jag vet inte om tempställe spelar roll. Det är sant att man genom tempning kan se om ägget släpper. 100% säker kan man bara vara med blodprov, men om ägget släpper så stiger tempen och faller först inför mensen.
    fertilityfriend.com är ett bra hjälpmedel om man tempar.
    ~*rabiat*~
  • Anonym (undrar)

Okej. Tack! Blir en promenad till apoteket i eftermiddag hoppas på ett plus innan jul!

• Anonym (undrar)
    Capiche skrev 2012-10-23 13:10:38 följande:
    Beklagar ditt missfall, jag var med om ett MA vecka 11 den 21/9. Är 33 dagar sedan idag blödningen började och jag har fortfarande inte fått igång mensen..men jag tempar så jag kan hålla lite koll på ÄL m.m.

Kika in här www.familjeliv.se/Forum-11-238/m54452920.html

där kan du fråga och läsa massar ang tempning.

Tack, och detsamma! Fy vad man måste gå igenom för att få den där efterlängtade bebisen som är målet. Jag ska absolut kika in hos er, tack för inbjudan!
Svar på tråden ägglossning efter skrapning pga MA?? När kommer den??