• Anonym (bombom)

Känns ibland som det är luft i hjärtat/konstiga slag, vad är det?

Ibland får jag konstiga hjärtslag, som om det vore luft i hjärtat eller hur jag ska förklara. Det är jätte obehagligt och jag fick det nyss och det tog 15 sekunder innan det slutade, blev jätte rädd och höll på att få panik... annars håller det bara på i några slag och sen är det över och jag bryr mig inte.

Vet nån vad det här är???

• Svar på tråden Känns ibland som det är luft i hjärtat/konstiga slag, vad är det?
  • Anonym (Ssk)
    VET gör ingen, utifrån en text på ett nätforum, men man kan gissa.

Sannolikt är det du känner av VES (ventrikulära extraslag eller ventrikelprematurslag). Hjärtat slår lite oregelbundet för en kort stund.

Förekommer hos alla människor, och är vanligen ofarligt. Om man har mycket besvär, och upplever att det händer ofta kan det vara en idé att kontakta Husläkare eller Vårdcentral, eftersom VES även förekommer vid hjärtsjukdomar (men då oftast betydligt mer påtagligt och frekvent än "någon gång ibland").

Vanligast är ändock att man får lite extra känningar av sådant här när man är stressad eller orolig.
  • Anonym (bombom)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-10-23 11:22:49 följande:
    VET gör ingen, utifrån en text på ett nätforum, men man kan gissa.

Sannolikt är det du känner av VES (ventrikulära extraslag eller ventrikelprematurslag). Hjärtat slår lite oregelbundet för en kort stund.

Förekommer hos alla människor, och är vanligen ofarligt. Om man har mycket besvär, och upplever att det händer ofta kan det vara en idé att kontakta Husläkare eller Vårdcentral, eftersom VES även förekommer vid hjärtsjukdomar (men då oftast betydligt mer påtagligt och frekvent än "någon gång ibland").

Vanligast är ändock att man får lite extra känningar av sådant här när man är stressad eller orolig.
    Jag får sådana slag ca 1 gång/varannan vecka, är det "för" ofta?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (bombom) skrev 2012-10-23 11:30:35 följande:
    Är du en stressad och orolig själ? Eller har mycket i livet just nu?
  • Anonym (bombom)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-10-23 14:47:37 följande:
    Är du en stressad och orolig själ? Eller har mycket i livet just nu?
    Väldigt stressad, väldigt alldeles för stressad
  • orolig2325

Kan vara ångest oxå.

Om du är orolig för hjärtat så kontakta vården så du får ett expert-utlåtande.

• orolig2325
    Anonym (bombom) skrev 2012-10-23 11:30:35 följande:
    Mitt hjärta beter sig konstigt mycket oftare än så, läkaren sa att det var ofarligt och att det händer oftare om man upplever stress och ångest vilket jag har massor av.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (bombom) skrev 2012-10-23 17:58:57 följande:
    Väldigt stressad, väldigt alldeles för stressad
    Min gissning såhär över nätet, (utan att se dig, känna dig eller ha sett ett EKG) är då faktiskt att det är just stressen som orsakar det här för dig.

Jag hade själv episoder av dessa extraslag under en väldigt stressig period av mitt liv. Tog EKG på mig själv på jobbet och fann just många VES men i övrigt en helt normal fin kurva. Har gjort hjärt-eko och EKG efter detta i andra syften, och jag är alltså helt hjärtfrisk.

Är du orolig och upplever mycket besvär av detta så kontakta vården, naturligtvis.
    Men jag tror definitivt dina besvär går att koppla till att du är stressad.

{#emotions_dlg.flower}
  • Takex

Ditt hjärta startade väl om :) alltså slog ett dubbelslag, det känns himla obehagligt men är inget farligt, som andra skriver så är stress ofta en faktor.
    Jag har arrytmi och mitt hjärta startar om 'rätt ofta' men ännu oftare när jag är stressad (och ännu mer om jag dessutom inte är utvilad).

Försök att inte låta det skrämma upp dig det blir en massa mer onödig stress då.

• Anonym

Får också VES ibland. När jag är nervös eller stressad så kan det komma. Antingen när jag går ut på en promenad eller ligger och vilar. Kommer tvärt men går snabbt över. Känns lite lustigt men jag vet att jag är hjärtfrisk :)

Svar på tråden Känns ibland som det är luft i hjärtat/konstiga slag, vad är det?