• Mickis

Perfekt realation, men inte kär? Vad gör man?

Jag borde vara den lyckligaste tjejen på jorden, har två underbara barn med en fantastisk sambo som älskar mig och som kunde göra allting för mig. VI är bästa vänner och han stöttar mig genom allt.VI har varit ett par nu i snart fem år och ja det har varit tufft att bli förälder tidigare än som var planerat (19år) men han har stöttat mig och jag honom.

Men trots att jag älskar honom mest av allt så känner jag mig inte kär i honom längre, vi har pratat om det här problemet i snart två års tid nu och gått till olika psykologer och rådgivare. Det är helt enkelt jag som tappat känslorna.

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre, jag har försökt göra slut tidigare men han har lyckats övertala mig att stanna. Och som sagt har vi det så bra tillsammans, inge bråk ingen konstig stämmning så det är ganska bekvämt att stanna kvar när det bara att jag inte är kär längre.
    Och nu på senare tid har jag börjat kolla in andra killar. Det tråkiga är att jag inte skäms över det heller.
    Mitt hjärta vill en sak men min hjärna säger att jag måste få tillbaks känslorna för min sambo.
    Vad ska jag göra!?  

• Svar på tråden Perfekt realation, men inte kär? Vad gör man?
  • Mariohn

Man ska nog fundera väldigt länge och noga och överväga alternativ. Min väninna satt i din situation. Två underbara ungar. En man som hon aldrig bråkade med och som verkligen var hennes andra hälft. De var bästa vänner i vått och torrt och älskade väl egentligen att leva tillsammans. Det var bara så att hon inte var kär. Hon kände ingen gnista längre. Eftersom de delade hus och barn och det var bekvämt stannade hon ändå. Han visste hur hon kände. De låg inte med varandra eftersom hon inte alls hade den lusten.

Hon började titta på andra. Han stod ut i 3 år innan han till slut lämnade. Det var helt ok tills han blev våldsamt kär i en annan kvinna. Då insåg min väninna vad hon hade förlorat och aldrig kunde få tillbaka.

Jag säger inte att du ska stanna om det inte känns rätt. Tänk bara två gånger för mycket hellre än en gång för lite

• Mickis
    Mariohn skrev 2012-10-23 14:08:45 följande:
    Man ska nog fundera väldigt länge och noga och överväga alternativ. Min väninna satt i din situation. Två underbara ungar. En man som hon aldrig bråkade med och som verkligen var hennes andra hälft. De var bästa vänner i vått och torrt och älskade väl egentligen att leva tillsammans. Det var bara så att hon inte var kär. Hon kände ingen gnista längre. Eftersom de delade hus och barn och det var bekvämt stannade hon ändå. Han visste hur hon kände. De låg inte med varandra eftersom hon inte alls hade den lusten.

Hon började titta på andra. Han stod ut i 3 år innan han till slut lämnade. Det var helt ok tills han blev våldsamt kär i en annan kvinna. Då insåg min väninna vad hon hade förlorat och aldrig kunde få tillbaka.

Jag säger inte att du ska stanna om det inte känns rätt. Tänk bara två gånger för mycket hellre än en gång för lite

Tack för ditt ärliga svar, det var som om du berättatde om oss, för det är nästan extakt samma situation!
    Ska verkligen tänka igenom allting innan.
    För är just rädd för de seraiet att jag ska lämmna honom och sen ångra mig när jag ser honom lycklig med någon annan.

• Hurmanrå

Ja, det finns nog många som du som hamnat i denna sits, om än kanske de flesta hamnar där senare i livet.

Finns tre alternativ egentlingen.

1. Lämnar bra, men ångra dig senare (ångern kommer komma då killen verkar vara grym, hade han var mansgris hade det vart mindre ångest)
    2. Fortsätt att bara vänta och vänta, tills du eller han totalt tröttnar, börjar gå bakom ryggen osv.
    3. Bestäm dig för att du vill vara med killen och gör allt DU kan för att ta er tillbaka.

Du undrar vad du ska göra, igen kan svara på den frågan. Den stora frågan är vad du egentligen vill. Sen är det bara upp till dig att se till att det blir så. Jag antar att Alt 2 inte är så lockande.

Alt 1. Du VILL vara singel - Du gör slut, ni flyttar isär så snart det går.

Alt 2. Du VILL att allt ska bli bra - NI ser till att NI göra nya saker tillsammans, lär känna varandra i nya sammanhang. Ändra hur ni är rent fysiks mot varanda. Byt sexställning eller vad som. testa "sexvecka" eller bestäm er för att inte göra något sexuellt tillsammans innan jul. Testa bara ät vegitariskt eller vad som helst.

Så som du skriver, tror jag endå att det du vill är Alt 2. du vill vara med dina parns pappa osv osv. 
    Du är i en fas i livet där du inte känner attraktion för din partner, klart du kanske kollar efter andra, han gör säkert samma sak. 

Vad vet jag, fundera över vilken tråd du helst skulle vilja skapa på FL. 
    Alt 1 "Hur gör jag för att ta steget till separation"
    Alt 2 "Hur blir jag kär i min fantastiska sambo igen" 

Vad du än väljer kommer folk kunna stötta dig här, men åt vilket håll du ska gå. Det måste du välja själv.
    Jag har ju allid en supporter av familjer som jobbar igenom sina problem, så jag röstar på Altarnativ 2.

Lycka till Glad       

• grind

Du har antagligen sett för mycket på romantiska komedier.

• Hurmanrå
    grind skrev 2012-10-31 16:44:47 följande:
    Du har antagligen sett för mycket på romantiska komedier.
    Baserat på vad?

Antingen så vet man vad man vill, eller så vet man vad man vill vilja.

Då tar man det man vill vilja och konstaterar att det är det man vill.

Om man vill forstätta i en relation så tar man tag i den själv och börjar googla på saker om hur man "blir kär igen osv osv". Så länge man tycker om varandra i en relation så är min uppfattning att allt går att lösa. Men man måste vara två om att försöka.

Vad jag förstår TS så vill hon bli kär i sin kille igen. Då får hon väll ställa frågan, Hur blir jag kär i min kille igen.

Förlåt men jag stör mig lite på folk som jag uppfattar trots allt vet vad de vill uppnå, men tvekar inför de olika förlslag på lösningar som ges för att något uppfattas som svårt eller rent av omöjligt.

Vill man separera - Ja då separerar man
    Vill man väcka tillbaka känslor - Ja då hittar man ett sätt att göra det på.

hur som helst så är det upp till en själv, varför denna rädla att försöka eller ta ett beslut förstår jag inte...                    
Svar på tråden Perfekt realation, men inte kär? Vad gör man?