Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Montecarli

Problem i vardagen,(ADD?)

Hej jag är en tjej på som under hela min tonår har upplevt problem i vardagen. Som barn var jag främst väldigt otålig men också aktiv. Vill inte direkt säga att jag var överaktiv, men nu när åren gått känner jag att jag blivit mer underaktiv och ångestladdad. Jag tycker småsaker är jobbiga, t ex att höra av sig till vänner har jag länge känt varit jobbigt, har på senare tid kommit på att enda anledningen till att jag har vänner är för att de hör av sig till mig och det är för det mesta barndomsvänner.

Skolan har jag gått ur nu, det är inget fel på mitt intellekt, däremot är engagemanget lågt och jag skolkade några dagar i veckan då jag alltid haft problem med att ta mig upp och starta dagen. Det ger mig i sin tur ångest, har jag en planerad fika/möte under veckan får jag ångest över det, då jag känner att det är jobbigt att engagera mig. Trots det här känner jag ett socialt behov för jag gillar människor, jag gillar att festa, inte alltid dock, och kanske för att det är alkohol inblandat då. Jag har väldigt svårt för att organisera mina dagar, har jag ett jobb eller går i skolan blir jag stressad över att ha saker att göra, och när jag inte gör något blir jag stressad över det, att bli understimulerad som jag oftast är trots att mina tankar går på högvarv hela tiden. Har börjat få ont i axlarna ibland vilket jag misstänker beror på stress. Det är bara så konstigt hur stressad jag kan känna mig utan att ha särskilt mycket att göra. Har haft spänningshuvudvärk nästan varje gång jag har en heldag med saker att göra (som en normal skoldag eller fika med vänner osv) sen jag var 11 år. 

Det här med att inte starta dagen börjar bli väldigt problematiskt, trots att jag inte har några "ärenden" blir jag stressad och känner en press att jag måste göra något ständigt annars känner jag mig misslyckad, jag är liksom aldrig nöjd eller tillfredställd, då får man ju bilden kanske av någon som yrar runt och gör massa saker hela tiden men nej, jag gör i princip ingenting. Startar ett träningsschema då och då, ett projekt här och där, men avslutar det rätt fort igen eftersom jag tröttnar och min motivation inte håller. Är också väldigt glömsk och sen jag var liten har jag tappat bort massor med nycklar, mobiler, väskor, om och om igen. Försöker lära mig men det känns som att mina tankar är någon annanstans hela tiden och det får jag ofta höra av vänner, att jag sällan lyssnar, är med i konversationen. Är ständigt på väg någonstans, kan inte ofamna "nuet" utan ska ständigt tänka på annat. Ja, jag vet inte.. börjar bli tröttsamt, har läst lite om ADD som jag känner igen mig i väldigt mycket. Är det någon som känner samma som jag eller har några reflektioner?

• Svar på tråden Problem i vardagen,(ADD?)
  • alllison

Känner igen mig i det du skriver. Det att man vill så mycket men inte kan ta sig för att göra något o huvet känns som ett myrbo. Och så denna ständiga ångest. Jag vet inte så mycket om add men ska genomgå en utredning. Var hittade du information?

• Montecarli

Ja precis så är det. Jag googlade lite på symptomen och kom till denna tråd www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html Jag känner igen mig i princip allt, lämnade in en egenskriven remiss idag till psykiatrin så jag hoppas att jag blir kontaktad snart för ett besök. Man vill ju åtminstone gå vidare med det på något sätt och jag hoppas att gå haman i kö till utredning jag med! Hur yttrar sig symptomen för dig, hur påverkar det din vardag osv?

Svar på tråden Problem i vardagen,(ADD?)