• Suzanna

Tråd för "övernaturliga" upplevelser...

Jag har varit med om ganska många oförklarliga händelser i mitt liv. tänkte starta en tråd här om sådana upplevelser eftersom jag vet att det brukar finnas ett ganska stort intresse av att höra om sånt av andra ;)

Det allra otäckaste jag (och min familj) varit med om var när vi bodde i en villa i ett vanligt villaområde i en liten by i Småland. Min lillasyster var hemma ensam efter att hon kommit hem från skolan och satt på nedervåningen och gjorde läxor. Då hörde hon en röst från övervåningen som ropade hennes namn flera gånger. Hon rusade ut ur huset och satt sedan på trappan tills mamma kom hem.

Ett tag senare så satt jag och ett par tjejkompisar hemma och kollade på video, då vi hör hur det låter från övervåningen. Det kommer musik någonstans ifrån och när vi går upp (beväpnade med kniv- haha!) så märker vi att ljudet kommer från det lilla förvaringsrummet som finns bakom badrummet. Vi går in och längst ner i en korg ligger en speldosa som har en knapp man måste trycka på för att den ska spela, och spelar för fulla muggar! Den började också växla mellan de olika melodier som fanns på den när vi kom in i rummet.

Och så till det allra värsta; vi hittade vid ett FLERTAL tillfällen tjockt, svart och alldeles strävt hår i och under handfatet i badrummet på övervåningen, och detta var något som alla i familjen kunde se och ingen av oss förstod. Det är ingen av oss som har sånt hår och det var liksom inga små mängder.

Nu har vi flyttat från det huset och det är ombyggt och renoverat osv, men jag vet inte om det har hänt något mer efter det. Det var inget gammalt hus eller så heller. Men vi lekte ofta "anden i glaset" och försökte frammana andar och sådär, vilket man ju ska ha stor rspekt för och vara väldigt försiktig med om man tror på sånt.

Har varit med om fler saker men andra får också gärna berätta.

Suzanna

• Svar på tråden Tråd för "övernaturliga" upplevelser...
  • Jeylah

Jag bodde hos mian föräldrar i en villa och där finns det goda andar..dom går o pratar..jag va inte rädd för jag visste att dom inte ville illa..
    Oxå i småland de här..
    Och många som för att hälsa på upplevde att något for förbi snabbt so mattan..och försvann igen!!!

• Suzanna

Låter trevligt med goda andar som pratar tycker jag. Pratade du med dom?

Fler fler! Kom igen nu!

• Mumintrolle1

hej startade en egen "spök" tråd under skräck på allmänna.... har skrivit lite om mina upplevelser.. men kan berätta mer.. har liksom upplevt sen jag vart barn att jag har kontakt med något.....

• Hygea

Hejsan! =)

Har varit med om en hel del jag med.. Kan börja med en av de kusliga som jag var med om när jag bodde hos min mor o mina syskon.

Jag var själv hemma, hade varit det i 1 vecka, stod och diskade o fixade ordning i köket när jag hörde en JÄTTE smäll från övervåningen. Tänkte på våra katter men de hade jag precis släppt ut.. Efter en stund kom det en kraftig duns, som om man skulle slänga nån ner på golvet med en jädra fart, var så jag hoppa till. Efter dunsen så kom ett följande ljud av släpande. Lät verkligen som om det var ett bråk på övervåningen eller nåt, lät som om de "gömde" nåt också efter släpandet... :p
    Direkt efter det ringde jag en vän som kommer över på stört!

Samma vecka, detta med denna vän som sov över. ;p
    Så stod vi i köket igen, skulle laga middag när det lät från ALLA skåp.. Tog ett tag innan vi förstod att ljuden kom därifrån men då var det alla tallrikar o glas som stod o skakade o "slog" emot varann.
    Jag skrattade bara högt och stängde skåpen, min vän höll på "dö".

• Suzanna

Fler historier! alla älskar väl att höra om spöken ?

• LillaSnigel

Här är en iaf

När jag var 12 år så var jag och en kompis ofta hos en tant vars man hade gått bort.. Min kompis och tanten bodde grannar i ett 2 våningshus i S-vall.. En dag när vi skulle hem till henne så kom vi upp för trappen och skulle just öppna dörren.. Då hör vi att någon trycker ned dörrhandtaget hos tanten, samtidigt hör vi att hon är i köket och skramlar med skåpen/disk.. Hon hade tydligen oxå hört för hon låste upp sin dörr och ropade hallå.. Vi svarade då, hon frågade ifall det var vi som hade kännt på dörren.. Vilket vi inte hade gjort..

En annan händelse var när min pappa var ute i stallet med killen som skor våra hästar.. Dom skodde klart hästen dom höll på med för att sedan sätta sig i fikarummet och ta en paus.. När dom väl sitter där inne så hör dom en häst gå i gången... Dom kollar ut för att se ifall boxen inte var riktigt stängd..Vilket den var, och ingen häst.. Dom hörde detta 2 gånger till, sen var det bara borta..

Har faktist mer som har hänt, men det skulle bli för låååångt..

Har ni varit med om "flyttare"?? som flyttar runt prylar...

Pia

• Jessi

Det hände mig någonting bara häromveckan faktiskt... har aldrig upplevt något övernaturligt så tydligt förut.

Jag var på ovanvåningen och det var helt tyst på nedanvåningen, så jag trodde att min man hade lagt Saga för att sova i sin vagn i hallen, som han brukar. Så jag "visk-ropade" liksom hans namn och han svarade ja, precis nedanför trappen. Så frågade jag nånting och han viskade "vad sa du?", så jag frågade igen, och då sa han "va?".

Då hör jag Saga "snacka" ute i köket , och min man som sjunger för henne, så jag gick ner och upptäckte att det var ingen nedanför trappen. Precis då kom min man ut från köket och jag frågade naturligtvis "varför viskade du?". Men han fattade ju ingenting, han hade varit ute i köket med Saga hela tiden och hållt låda...

• michells mamma

måste erkänna att jag var här inatt vid 2-tiden för att jag inte kunde sova... det blev värre, jag blev rädd!!! Fick kurra ihop mig hos min man och tvingade mig att somna...

• egina

har bara varit med om en grej, som hände efter min farmor dött för ca 4 år sen. men nu så här efteråt så undrar jag om det verkligen var ngt övernaturligt eller om det spökade i mitt huvud.

var så ledsen över att farmor dött och bad till Gud att farmor skulle få visa sig för mig så jag liksom skulle få veta att hon har det bra. (detta var mitt i natten och alla låg och sov.) bara nga sek. efter så "blixtrar" det till utanför min sovrumsdörr, var som ett vitt, ganska starkt sken som varade typ en halv sek. eller nåt. jag blev jätteskraj (var tydligen inte redo för att möta på nåt övernaturligt, är nog fortfarande inte det tyvärr) och hjärtat höll på att hoppa ur bröstet på mig. drog täcket över huvudet och bad Gud att inte visa mig ngt "tecken" från farmor för jag är inte redo. bad även Gud att "skicka" ngt till mig som kunde lugna ner mig och ta bort min rädsla. ngn sek. efter denna bön kom min kritvita underbara katt, som en ängel och hoppade upp i min säng och lugnade ner mig helt. var inte ett dugg rädd efter det :)

• evis m bebis

Hej,
    Har varit med om några oförklarliga saker. En som jag minns väldigt tydligt hände för nåt år sen.
    Jag hade lagt min bebis att sova middag på övervåningen, somnade själv på soffan nere ivardagsrummet. Då hör jag att hon gråter däruppe, vi har en sån där babymonitor så man hörde tydligt, sen hör jag mig själv!!! säga till henne att ; det är bra mamma är här nu, aldrig förut har det kännts som om blodet frusit i kroppen. JAg inser att jag måste dit upp fort för någon är ju hos min gråtande bebis! Jag känner mig helt paralyserad men tar mig dit upp och då SOVER bebisen fortfarande??! Det var en fruktansvärd känsla kan jag säga, huset som detta hände i var helt nybyggt, så om det var något övernaturligt väsen så tillhörde det oss i så fall?
    Kramar

• babyred

Det här hände förra året på Jamtli (historiemuseum)
    De var mitt i natten och jag och min kompis var ute och gick och promenerade in på området, och gick omkring bland gårdarna som dom har där. Kompisen hade haft det jobbigt med sin pojkvän så vi satt oss på bron till Näsgårn och pratade när plötsligt hästarna dom har i hagen aldeles nedanför får frispel och börjar kuta omkring i hagen, blir väl lite brydd men tänker inte så mycket på de.
    Men bara några sekunder senare låter det som att de springer någon nedför trappen inne i huset. Så kompisen frågar om jag hörde nått.. - ja, gjorde du svarar jag och jo de hade hon.. så vi tog och skynda oss därifrån ganska snabbt..

När vi var där så var området stängt för året så de var inge folk där, och speciellt mitt i natten.
    Men har jobbat där i 3 sommrar och fått höra en hel del spökhistorier som har utspelat sig i gårdarna.
    Och de påstås spöka på näsgårn, Anna- Märta går igen.. Så vem vet vad vi hörde..

• Vintersaga

En morgon när jag gick i mellanstadiet stod jag och liskom speglade mig i fönstret, när jag fik se min döda gammelmormors huvud rakt ovanför mitt. LIvrädd sprang jag till mamma och bara skrek!

Sedan trillade en tavla ner från väggen och under sängen, en tavla jag ärvt efter gammelmormor. När jag skulle plocka upp den någon dag senare var den borta liksom hålet i väggen.

Fler år senare så fick återigen se gammelmormors huvud, men inte alls lika tydligt. Och ett par veckor efter det satt jag vid kakelungnen själv på natten och kände att snart kommer jag se något igen. Så jag blunande och kom på att det finns ju faktiskt andra sätt att visa sig än med enbart synen. Då drog en kallvindpust igenom huset. Men det var sista gången jag upplevde något tydligt.

Båda de husen som jag bodde i när jag var ung var helt nybygda. Efter har jag bott i riktigt gamla hus, ett till och med från 100-talet, men har aldrg känt av något där. Ju äldre jag blivit desto mindre "känningar" har jag. När jag var yngre hade jag alltid en påtaglig känsla att "någon" gick bakom snett till vänster. Den känslan kan jag knappt förnimma idag.

Svar på tråden Tråd för "övernaturliga" upplevelser...