• Emma Stark

Sömn 4-månaders bebis

Hej :)

Detta är säkert det vanligaste "problemet" någonsin men jag skriver här ändå för man kanske kan få några tips och råd :)

Jag har en liten tös på snart 4 månader här hemma. Hon följer sina kurvor och sover gott på nätterna (ca 22-09 med 2-3 uppvak för lite mat) och hon är vaken ungefär 2 timmar innan det är dags att sova middag under dagtid.

Mitt "problem" är när jag och bebis har saker inplanerat på specifika tider som vi ska göra. På måndagar har vi babyrytmik kl 11 och på onsdagar har vi babysim kl 11. Hur tajmar man så man har en go och glad unge under dessa aktiviteter? Det känns som om hon ALLTID är trött/övertrött när vi ska hitta på nåt och då tycker ju varken hon eller jag att det är roligt, men jag kan ju inte ändra på aktiviteternas klockslag :S

Ska man väcka henne tidigare på morgonen, försöka få henne att sova längre på morgonen eller vad? :S Hur gör ni, och har ni några tips och råd? :) 

• Svar på tråden Sömn 4-månaders bebis
  • Onormalin160

Har samma problem med min son i samma ålder. Har löst det så att vi inte planerar in så mycket utan jag följer hans rutiner.
    Min son sover väldigt mycket, och har märkt att han mår bäst av det.

Men annars så kanske hon kan sova i vagnen/bilen på väg till er aktivitet och även efteråt. Då brukar de vara lite piggare och gladare iallafall. :)

• Natulcien

Vi hade inte så mycket aktiviteter i den åldern. Men visst, ibland hade man någon tid att passa för att fika med någon, går till BVC eller något annat. Men om det blev otajming med sömnen så löste det sig oftast ändå; antingen fick han sova en kortis i vagn/bil på väg, eller så fick han sova i famnen/vagnen så fort det fanns möjlighet. Oftast gick det att ordna även om det blev lite "skevt" och man fick kanske kompensera med att sova mer senare, eller lägga senare etc.

• Pion82

Min 4 månaders sover nästan precis som din om natten. Fast vaknar oftast mellan 8-8.30 på morgonen. Sen sover hon mycket på dagen ca 5 tim uppdelat i ca 3 pass. Gärna ett längre mitt på dagen. Blir också trött efter ca 2 tim.

Men som sagt ibland har man ju saker inplanerat och då får det bli lite som det blir. Har märkt att min lilla ändå är rätt bra på att anpassa sig och ta igen timmar lite senare om hon missat vid sin "vanliga" tid. Problemet är ju då som sagt att det kan bli lite "skevt" med tiderna och natten börjar lite senare el. tidigare än vanligt.

Hur mycket vill din flicka sova åt gången ungefär? Min lilla kan "nöja" sig med ca 30 min om det krisar. T ex om vi har något inplanerat 11 så räcker det att hon får sova mellan 10.30-11 så "håller" hon sig i alla fall 1,5 tim vaken och relativt pigg till nästa sovpass. Detta trots att hon ofta vill sova ett par timmar då vid 10.30.

Jag skulle prova att väcka henne lite lite tidigare om jag hade aktiviter som krockade. För mig räcker det ju som sagt att bara skjuta på hennes sovpass en halvtimme. Tror inte det är farligt då alla dagar inte ser ut så. Eller så kanske du har tur och kan börja väcka henne 8 på morgonen och så vänjer hon sig vid det och somnar tidigare på kvällen.

Svar på tråden Sömn 4-månaders bebis