Sojaprodukter, gravid?
Jag är vegetarian och är gravid, går in i v 12 på torsdag. Jag har fått höra att det kan vara skadligt att äta typ sojakorv etc när man är gravid. Nån som vet?
Jag är vegetarian och är gravid, går in i v 12 på torsdag. Jag har fått höra att det kan vara skadligt att äta typ sojakorv etc när man är gravid. Nån som vet?
Eeeh det var något nytt! Det vill jag med gärna veta.
Det tror jag inte att det är.
Nä det kan jag inte tänka mig!
Jag är själv vego och har lyckats föda tre friska barn, jag äter och åt under graviditeterna en hel del sojaprodukter.
I början av min första graviditet fick jag träffa en dietist ( på egen begäran) då jag kände mig osäker på hur jag skulle äta på bästa sätt för mitt ofödda barn. Och hon sa absolut ingenting om sojaprodukter.
Råden angående detta kan ju eventuellt ha ändrats eftersom det var 8 år sen jag var nygravid med äldsta barnet...
Men är det inte på Livsmedelsverkets hemsida man kan läsa om livsmedelsrekomendationer för gravida? Eller är jag helt ute och cyklar?
Där borde de ju nämna sojaprodukter om det skulle vara skadligt på något sätt!
Okej, jag hörde att det skulle innehålla nån form av östrogen som inte skulle vara bra. Kollade slv men hittade inget om det där, kanske är det bara ytterligare en hysterisk grej som folk fått för sig?
Ja östrogen är ingen höjdare för barn och den hormonella utvecklingen. Fast som jag läst på mitt jobb och uppfattat det så handlar det om större mängder och om man byter ut mjölkprodukter mot soja ( soja mjölk, sojaost osv) och då blir det ett östrogen påslag som är onyttigt. En soja korv eller två till maten som gravid bidrar nog mer till proteiner (som är cellens byggstenar) och är bra för bebisen och den snabba celldelning mini bebisar har. Kasta iväg ett mail till din BM eller en dietist så får du veta men glöm inte bort att berätta för mig med sen
Lycka till!
Chickenpox: Tack för infon, ska prata med min BM imorgon ändå pga att jag haft ljusbruna flytningar senaste veckan Frågar då! Återkommer
Hmm.. Jag har ätit massor av sojaprodukter under min graviditet då jag är veggo. Det blir ju varje dag i princip eftersom man vill åt proteinet. Har aldrig hört talas om detta men blir såklart nyfiken på hur det skulle kunna påverka barnet. Är det en ny upptäckt att det skulle vara skadligt?
Yndig:Förstår du är orolig. Hur har det gått?? Håller tummar och tår!
Nej, fytoöstrogener är inte skadliga, men vissa har fått för sig att fytoöstrogener är nyttig och ska ätas som kosttillskott även om man inte är i klimakteriet, vilket inte stämmer.
Soja innehåller mycket fytoöstrogen, men det är inte skadligt alls, vilket den nya forskningen visat. De resultat som pekat på sojans skadeverkningar har brister i validitet såväl som reabilitet.
Att äta allsidig kost är vikigt. Att äta för mycket sojaprodukter är inte bra, det finns andra alternativ som inte får glömmas bort. Jag är själv oerhört förtjust i mandelmjölk, hampamjölk OCH sojamjölk. Det finns ett supergott köttsubstitut som kallas Seitan som är underbart på alla sätt (men ej för glutenallergiker) som jag verkligen kan rekommendera. Recept finns på nätet, det kan göras hemma och det blir superbra efter ett par gånger när man fått till snitsen.