• sofia20

Gå om en kurs/termin på högskola/uni

Har någon här gjort det?

Känner att jag ej kommer klara av nuvarande kurs, vet att man kan omtenta samtidigt som man börjar med en ny kurs men känner att det kommer bli för mycket så funderar på att ta om hela kursen.. Någon som gjort detta eller vet något om hur det funkar och så? Studerar till SSK. 

• Svar på tråden Gå om en kurs/termin på högskola/uni
  • Piggley Wink

Så länge du kan försörja dig på något annat än studiemedel får du väl gå om så många gånger du vill? Problemet är ju att du bara kan få studiemedel för varje kurs en gång...

H juni 07, N november 10
  • Elaifiknow

Det kan också bli problem om det är "spärrtenta". En del utbildningar har tentor/avklarade poäng som spärrar, t ex för att få gå vidare till termin tre måste allt från termin ett vara godkänt, för att få gå vidare till termin fyra måste alla poäng från termin ett och två vara godkända osv.

Ett annat alternativ är ju att du får göra omtentorna medan du tar ett studieuppehåll?

Diskutera med studievägledare på din skola.

• snedtak
    Piggley Wink skrev 2012-10-24 09:59:43 följande:
    Så länge du kan försörja dig på något annat än studiemedel får du väl gå om så många gånger du vill? Problemet är ju att du bara kan få studiemedel för varje kurs en gång...
    Jag vill inflika att detta inte stämmer. Möjligen kan det vara så när man löser enskilda kurser, men om man är programstudent är det möjligt att läsa om samma kurs inom ramarna för programmet och få studiemedel. Förutsatt att man har tagit tillräckligt många poäng för att bli beviljad fortsatt studiemedel. Ett villkor är också att din högskola är villiga att registrera om dig på kursen och det kanske inte heller är självklart.

Jag studerar inte till SSK, men det är möjligt som de säger ovan att det är en spärrtenta. Råder dig också till att ta kontakt med en studievägledare.
  • Guld Nougat
    Piggley Wink skrev 2012-10-24 09:59:43 följande:

Så länge du inte klarat kursen kan du omregistrera dig på kursen och få csn för kursen en gång till.
  • Piggley Wink

Men oj, det trodde inte jag . Det låter ju kanon för dem som behöver, själv har jag ändå för få veckor kvar hos csn så jag kan inte ta två gånger för samma kurs. Jag tar ut lägstanivådagar istället. Jag läser program men min klasskompis blev nekad csn för att han redan läst kursen...

H juni 07, N november 10
  • Guld Nougat
    Piggley Wink skrev 2012-10-24 15:58:20 följande:
    Men oj, det trodde inte jag . Det låter ju kanon för dem som behöver, själv har jag ändå för få veckor kvar hos csn så jag kan inte ta två gånger för samma kurs. Jag tar ut lägstanivådagar istället. Jag läser program men min klasskompis blev nekad csn för att han redan läst kursen...

Fast då hade han förmodligen klarat kursen, dvs fått godkänd. Och en godkänd kurs kan man inte läsa om och man kan heller inte få csn för den.
  • snedtak
    Guld Nougat skrev 2012-10-24 15:59:29 följande:

Fast då hade han förmodligen klarat kursen, dvs fått godkänd. Och en godkänd kurs kan man inte läsa om och man kan heller inte få csn för den.
    Eller att han läste om den men inte blev registrerad på den av högskolan. Som jag förstått sker ibland registreringarna på kursen i mån av plats, och om man inte är registrerad på kursen under den aktuella perioden får man inte heller studiemedel. Sedan kan man ju inte stoppa studenterna från att komma på föreläsningar, oavsett om de är registrerade eller ej.
  • Piggley Wink

Här blir man alltid registrerad, annars kommer man inte åt kurshemsidan. Det var väl någon annan twist som gjorde att det inte funkade. Jaja, det var ju jättebra att jag hade fel iaf

• hundpuss

Jag fick en kronisk diagnos och valde därför att läsa om hela höstterminen (blev sjuk förra hösten o var hemma sjuk under våren) , så jag hoppade helt enkelt på utbildningen igen med de som eg. går året under mig.

Jag upplevde inte det som ett problem, jag har diskuterat med både Csn och skolan, och jag tror nog att det mesta går att lösa om man bara diskuterar sig fram med en öppen dialog.

Men som redan nämnts , ibland finns ju vissa tentor som en sorts spärr för att man ska få påbörja efterföljande termin. Men är det "bara en vanlig" tenta så brukar det inte vara några problem att läsa den nästa gång den ges, även om det kanske kan bli mkt för en själv just då, eftersom man får läsa dubbelt nästa år istället.

Prata med din studievägledare?

Svar på tråden Gå om en kurs/termin på högskola/uni