• saraelinor

okastrerad hona attakerar nykastrerad hane

Igår vad jag och kastrerade lilla Melvin på 6 månader.
    Han var lugn och fin och vaknade direkt efter ingreppet, man märkte såklart att han var väldig tyst hela dagen och luddig, frånvarande, som de blir av bedövningen.

Hur som haver, när vi kommer hem verkar allt som vanligt.
    Syrran & bästa kompisen Alice håller sig undan. Jag antog att det var för respekt åt Melvin då han var lite borta och behövde vila.
    Men icke, några timmar senare blir hon som galen.. fräser, skriker, klöser, biter. Ja det är en liten krigszoon hemma hos oss. Höll dem separerade under natten och så fort de förenas igen är det samma visa i någon timme på morgonen.
    Sen blev det tyst... och hela dagen har gått och de har knappt tittat på varandra. De har ätit samtidigt, brevid varandra utan tjafs men inte mycket mer än så.

Vad jag förstått så är Melvin, efter kastreringen i en lägre ragn, men herregud.. de är ju syskon, jämngamla och satt ihop för 42 timmar sen och nu är de ärkefiender?
    Melvin har varit tyst hela tiden, kanske provocerat genom att gå nära henne trots att hon skrikit och fräst.

Vad är det för fel på henne? Hon försökte till och med attakera min sambo en gång. (Då kan jag säga att min sambo är hennes favorit av oss två, hon går alltid till honom sitter i fönstret och väntar tills han kommer hem och skriker när han lämnar hemmet.. så dom har inga problem).

Hur ska jag göra? Är det bara tillfälligt? vi vill inte ha två innekatter som inte tål varandra :(

• Svar på tråden okastrerad hona attakerar nykastrerad hane
  • Sunt förnuft

Din hankatt är nykastrerat och behöver vara för sig själv ett tag! Veterinären måste ha upplyst dig om att han ska hållas ifrån andra katter ett par dagar så han får återhämta sig i lugn och ro och så att inte andra katter slickar på hans sår?

Klart honkatten är sur. Han luktar annorlunda och är lite tagen efter operationen. Det handlar INTE om att han har lägre rang.

Håll dem åtskilda ett tag. 

• Sunt förnuft

Nykastrerad*

Herregud FL, ge oss en editera-funktion. 

• saraelinor

Tack för svar!

Hur länge ska jag hålla dem åtskilda?
    Bör man kastrera henne också?
    Kommer de att få tillbaka samma relation de hade tidigare?

• nemo1

Det handlar inte om rang nu utan att han luktar konstigt. Inte helt ovanligt att det kan bli så. Gnugga en handduk mellan katterna så att dom luktar likadant igen. Det går över.

• IceJossan

Du bör kastrera henne också av diverse anledningar, till exempel att hon riskerar att få livmodersinflammation om hon inte kastreras (jättevanligt och mycket smärtsamt), och dessutom är risken stor att hon börjar pinka revir inne. Inte bara fertila hanar gör det utan många honor gör också det.

Håller med om nemos tips! Och låt det ta tid.

Svar på tråden okastrerad hona attakerar nykastrerad hane