Bakat bröd me krossade linfrön, läst nu att det e giftigt i visst intag?! hjälp!
Jag bakade två limpor med bland annat krossade linfrön i .. Minns inte hur mkt jag hällde i smeten, men kanske 2 dl... minns inte riktigt...
Hur som helst, jag tänkte ge bort en limpa till min pappa.
Men efter att först ha googlat på vad linfrön har för positiv effekt, för det vet jag sedan innan att den hjälper magen att hålla igång bra, men enligt livsmedelsverket är krossade linfrön i viss mängd farligt ?
För kroppen gör om till något som heter blåsyra i magen som e giftigt ??
Nu vågar jag inte äta mer av mitt bröd, eller ge bort till pappa :-O ?
Någon som vet ...? ?! Gud, detta visst inte jag ....
Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov. Man bör vara uppmärksam på att överdrivna intag av linfrö eller nya beredningar av linfrön kan leda till intag av cyanid som kan vara skadliga. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt.
4. Vid gräddning av bröd försvinner cyanidinnehållet om man använder krossat linfrö men inte om man har hela linfrö?
Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning, precis som du säger. Vi har inte information om vad som händer vid upphettning av hela linfrön, men det bör även för dessa ske en minskning av cyanidhalten, men troligen i mindre omfattning.
5. Vid vilken temperatur "oskadliggörs" linfrö från cyanid? Är det olika för krossade eller hela linfrö?
Vi har inte specifik temperaturinformation, men då det är vid bakning som man har sett att cyanidhalten minskar så torde det vara 175-250 grader Celsius.