• Piff

Sjukskriven från föräldraledighet

Hej!

Jag är föräldraledig till en tjej på dryga året och gravid i v 27.

Har pga hemsk foglossning blivit sjukskriven på 50% så att jag får vila lite, min fråga är nu hur det blir med de 2 första veckorna som arbetsgivaren i normala fall betalar ut sjuklön?

Blir jag utan inkomst i 2 veckor innan jag får sjukersättning från FK?

Om FK inte godkänner sjukskrivningen - finns det möjlighet att ändra så att jag tar ut föräldrapenning 5 dagar/vecka (som jag gjort innan sjukskrivningen) för att skydda SGI'n inför kommande föräldraledighet?

Tacksam för svar =)               

• Svar på tråden Sjukskriven från föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man blir sjukskriven under föräldraledighet ska man kontakta oss sin första sjuka dag och göra en sjukanmälan.
    Det blir en karensdag men sedan betalar vi ut ersättning från dag två.

Om man blir gravid inom 1 år och 9 månader sedan förra barnets födelse är SGI:n skyddad.
    Som blivande mamma kan man sluta arbeta eller minska sin arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att SGI:n sänks.

Det är mindre än 3% som inte får sin sjukpenning godkänd. Procentsatsen är ännu lägre för gravida med graviditets sjukdomar.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

• Piff

Tack för snabbt och bra svar! =)

Lustigt att man får höra olika saker från olika FK-medarbetare... Pratade med en dam i telefon härom veckan och hon var noga med att jag skulle skydda SGI'n inför kommande barn genom att vara sysselsatt 5 dagar/vecka nu när första barnet är 1, det behöver jag alltså inte egentligen?

Ett par frågor till, jag blev sjukskriven i tisdags, då var sambon hemma så då får han ta en föräldradag. Men borde han egentligen vab:a eftersom att jag är sjukskriven?

Han har mycket på jobbet denhär veckan och kan inte komma ifrån någon mer dag, så min syster (som är timmanställd men inte jobbade idag) var här idag och hjälpte mig med lillan, imorgon kommer svärmor(som inte heller missar någon arbetstid) och är barnvakt. Behöver det på något vis redovisas att jag har hjälp?

Framöver kommer dock pappan vara hemma. Vab:a eller vanlig FP?      

• Försäkringskassan

Hej!

När barnet är över 8 månader, så kan man ta Tillfällig föräldrapenning (Vab) då ordinarie
    vårdare är sjuk. Går ert barn på förskola så är det förskolan som är ordinarie vårdare.
    Då är det föräldrapenning  som han får ta i så fall. 

När det gäller din sjukskrivning, så kommer du att få frågan om vilken eller vilka som vårdar barnet
    då du är sjuk.   

Hälsningar
    Ida, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven från föräldraledighet