tics
Har en son på 6 år som har ADD,på gränsen till lätt utvecklingsstörning och lite tics. Senaste veckorna har ticsen ökat och nu harklar han sig konstant! Någon med tips och råd?
Har en son på 6 år som har ADD,på gränsen till lätt utvecklingsstörning och lite tics. Senaste veckorna har ticsen ökat och nu harklar han sig konstant! Någon med tips och råd?
Trodde vår son hade tics,men det visade sig att han stimmar,har autism..finns videoklipp på min sida här på fl
Håll koll på det, för det är ungefär i den åldern som Tourettes syndrom brukar märkas. Många med Tourettes har ADHD. Harklingarna är ett klassiskt sätt som det kan börja på. Plötsliga skrikutbrott är också vanligt. Jag säger inte att det är detta din son har, men man bör kolla upp det om det har fortskridit i över 6 månader.
Skillnaden mellan tics och stimming är att tics kommer plötsligt som ryck, är svåra eller ibland omöjliga att förhindra/distrahera ifrån, och att personen inte själv vill utföra dem. Stereotypiska rörelser eller stimming som det också kallas är upprepande rörelser (brukar inte vara så snabba som tics) som är lugnande för individen, eller ett sätt att söka sensorisk stimuli.
Tips är svårt att ge, det är som att försöka stoppa en nysning att stoppa en tic. Men när man blir äldre brukar man kunna kontrollera det bättre genom att försöka trycka tillbaka dem.
Verkar som att det finns många här som är pålästa om tics :) Kanske nån skulle vilja hjälpa mig?
Jag har en dotter som snart blir 9 och hon har haft tics i ansiktet sen hon var ca 3-4 år. I perioder så blir det värre då hon får ticsen väldigt ofta, andra perioder så kan det gå flera dagar utan att jag ser det. Hennes tics kan även triggas igång av att hon ser nån annan göra miner t ex. Hon har också haft tics i form av harklingar som återkommer emellanåt.
Är det nån som kanskehar några funderingar på min dotters fall? Jag vet inte om det är något vi behöver kolla upp osv och skulle vilja höra vad nån annan tänker :)