• UnikFamilj

    ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism

    Hej
    Jag har ju en hel hop med underbara "diagnosungar".  Just nu funderar jag över sonen, och jag behöver hjälp av er som har barn med ADHD eller ADHD i kombination med autism.

    Jag har insett att en del av problematiken kan förklaras utifrån hans hyperaktivitet och brist på impulskontroll, men jag har faktiskt inte riktigt bra koll på hur det funkar för personer med ADHD och hur brist på impulskontroll pga ADHD och pga autism skiljer sig.
    Han har idag diagnos autism och dyspraxi. Jag undrar om hans konstanta rastlöshet, hans totala oförmåga att vänta, hans rafsande i träningsmaterialet, hans "slarvfel" för att han svarar innan han hinner tänka etc kan bero på en ADHD-diagnos eller om det kommer av hans autismproblematik.
    SÅ... mina funderingar är väl typ dessa:
    - hur påverkas impulsiviteten hos barn med endast ADHD av förändringar i situationer? Alltså, märker man skillnad i impulskontroll när kravnivån är anpassad? När de överlag är lugna och sansade? Eller är bristen alltid lika närvarande, oavsett.
    - finns någon egentlig skillnad i hur impulsivitet och hyperaktivitet ter sig beroende på om den kommer av en ADHD-diagnos eller en autismdiagnos?
    - ni som har barn med ADHD typ impulsivitet/hyperaktivitet, hur funkar deras uppmärksamhet/koncentration?

    Jag har ju en dotter med ADHD (och autism) och en make med problematiken så egentligen bör jag väl kunna det här, men att helt plötsligt börja tänka i dessa banor och omvärdera hans reaktioner gör att jag blir lite snurrig. Hjälp någon..?
     

  • Svar på tråden ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism
  • pcalma

    Komplext!! Förstår dina tankar!!

    Jag har skrivit mkt om just det du skriver i min blogg. Tror du kan söka på inlägg där! Jag kan tyvärr inte länka från telen, bara bloggadressen som jag kan;)

    www.orkidemamman.blogspot.com

  • Busbellan

    Jag har funderat i precis samma banor när det gäller A, han är för det mesta väldigt aktiv samt impulskontrollen är noll sen om det enbart beror på autismen det vet jag inte.
    Han kan ju vid vissa tillfällen koncentrera sig en längre stund, jag ser dock sällan dessa tillfällen men hans lärare säger att han kan sitta stilla och jobba ganska länge 


    Mamma till Nora, August och Ella
  • UnikFamilj
    pcalma skrev 2012-10-24 20:47:19 följande:
    Komplext!! Förstår dina tankar!!

    Jag har skrivit mkt om just det du skriver i min blogg. Tror du kan söka på inlägg där! Jag kan tyvärr inte länka från telen, bara bloggadressen som jag kan;)

    www.orkidemamman.blogspot.com
    Du har ingen aning om vad såna inlägg kan ha för "titel"..? Har provat söka men hittar inget.
  • pcalma

    Jag kan kolla imorgon em/kväll och länka. Har du testat med sökord som impulskontroll osv?

  • Little Ms Chatterbox
    UnikFamilj skrev 2012-10-24 19:14:15 följande:
    Ingen..?? Kom igen, ni finns ju! Pcalma? Chatterbox? Nån?? Pleeeeease...!
    OJ! Lite generad Skäms Lägger sån tilltro till mig.

    Fast just nu är jag nog för trött för att tänka efter. Jag tänker på hur Zander skulle vara utan sina mediciner, Men samtidigt så har han haft Omega i 5 år (HJÄLP är det så länge!?!) och mediciner i 3 år och jag har nog glömt, eller förträngt hur det var utan medicin. Z. har ADHD av kombinerad typ och hans hyperaktivitet är inte så utåtaggerande, han är snarare som en ADD:are.
    Fast jag blev lite intresserad av den andra diagnosen som din sin har, Dyspraxi... Z. har mycket stor ovilja till att skriva och jag började fundera på Dyslexi för ett tag sen, det känns inte riktigt helt rätt men jag visste inte vad jag skulle leta efter heller, skapade t.o.m. en tråd om det här på FL. Men iaf. han har en en ytterligare diagnos utöver ADHD och Atypisk Autism, Motorisk koordinationsstörning, lite sådär ospecificerat, det skulle ju kunna vara något åt Dyspraxi. Om Man skulle orka rota i det. 

    Men nu ska jag sluta svamla, ska fundera på din frågeställning för jag fattar faktiskt inte. Inget fel på vad du skrivit! Det är min hjärna som förmodligen har gått och lagt sig, eller så beror det på att jag har tagit en Tramadol (Har försökt hjälpa tjejerna med broderier, de är 5 & 6 år och inte alls redo för det men de vill så gärna ändå = Mamma får göra 95% av det, handen totalhavererar. Hoppas det blir bra innan jul.)
    Nä-äää nu SKA jag sluta svamla
  • UnikFamilj

    Har läst lite pcalma men hittade inte tillräckligt. Chatterbox: frågan är väl i grunden När det nu ÄR så att uppmärksamhetsproblem, dålig impulskontroll och hyperaktivitet är så vanligt hos barn med autism, vad är det då som gör att vissa barn ändå får en ADHD-diagnos? Märk väl, jag ifrågasätter den inte. Jag undrar om nån har pejl på den finstilta skillnaden...

  • Little Ms Chatterbox
    UnikFamilj skrev 2012-10-25 08:54:19 följande:
    Har läst lite pcalma men hittade inte tillräckligt. Chatterbox: frågan är väl i grunden När det nu ÄR så att uppmärksamhetsproblem, dålig impulskontroll och hyperaktivitet är så vanligt hos barn med autism, vad är det då som gör att vissa barn ändå får en ADHD-diagnos? Märk väl, jag ifrågasätter den inte. Jag undrar om nån har pejl på den finstilta skillnaden...
    Hmm... Nu har Tramadolruset gått över så jag kan nog tänka klarare. 

    Innan vi fick tid för utredning på Z läste jag mycket på en sida som heter Neuronätet.se Jag tror att den inte är så aktiv längre, det har tex inte uppdaterats om ändringarna om autism, aspergers diagnoserna men annars är den bra. Om man tänker att Aspergers är en del av autism och läser på den här sidan http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_aspergers_syndrom.htm
    så kan det ge lite förklaring på det du tänker på tror jag. 

    Det jag själv tänker på är att hyperaktivitet som orsakas av ADHD kanske inte syns/uppmärksammas förrän vid just skolstart, förhöjda krav som inte motsvarar personens förmåga osv. Dvs att man kan ha det rätt så bra med en förstående och anpassad omgivning. Medan de med Autism har sin hyperaktivitet hela tiden, det kan synas redan ganska tidigt på barnet. 
    Men hur blir det då med dubbeldiagnos? Jag kan ju bara utgå från vår son eftersom jag inte känner andra så mycket så jag vill yttra mig om det och jag är ju inte utbildad heller på det så du måste veta att jag bara spekulerar.

    Z. var annorlunda än andra barn redan som liten, han är ju vårt första barn så vi hade ju inget att jämföra med men vi som föräldrar och även släkt och andra märkte det. Men när jag ser tillbaka så tror jag nog att det var nog mest ADHD symtom, när han blev runt 3 år skedde det en förändring och de som man ofta mer sätter i samband med Autism dör upp mer.
    Det var nog vid den tiden som man kanske skulle kunna förvänta sig att en del av impulskontrollen skulle böra försöka utvecklas som man märkte att den inte fanns. Jag litade mer på honom i trafiken när han var 2½ år än vad jag gjorde när han var 7 år och inte hade börjat med medicin. 
    Och jag tror det är ganska genomgående i hans utveckling, den frigörelsen  de olika stadierna som ett barn ska gå igenom gjorde han inte. EN gång har han tex gjort det där ta av och på en strumpa för att se att han klarar av det. Det har jag även upptäckt att det inte har varit så utvecklat hos 2 av de andra syskonen heller medan Meya har verkligen varit tydlig med det när hon gick igenom den perioden. Fast nu har hon kommit i bekvämligheten igen och tycker att mamma ska göra allt igen

    Z.s brist på impulskontroll är nog snarare det att han måste göra färdigt det han har börjat med. Tex om man säger nej, stopp, sluta osv så kan han inte bara lägga ner direkt, han måste slutföra det han påbörjat eller iaf största delen. Kanske dåligt exempel men om han häller upp juice i ett glas som redan har lite innehåll så häller han kanske så lång tid det tar att fylla ett glas och inte till att det är 1½ cm från kanten. När det redan är halvfullt så... tja rinner det över. Sån är definitivt Milton också. Nu är han ju bara 5 år så han har väl något år på sig att växa till sig men tjejerna är inte så, där såg man att det mognat fram vid "förväntad" ålder. Om det här är just under brist på impulskontroll vet jag inte riktigt men Z. & M.kille beter sig samma, där ser man helt klart en samband. 

    Z.s hyperaktivitet var inte så påtaglig från början, eller rättare sagt så var det inte så att man kunde tolka det som hyperaktivitet men efter att vi fått lite mer förklaring  runt det så förstår vi ju att det han gjorde var hyperaktivitet. Åt upp knapparna på fjärkontrollen, tuggade bort bomullen på topz (hände även att han gjorde det på användaKräks) pillade på min leverfläck till han somnade, det kunde ta upp mot 2 h varje kväll, den var ofta så öm att jag svor att jag skulle ta bort den själv, utan bedövning! Trådar på kläder och annat fick aldrig vara ifred men konstigt nog så har han aldrig pillat på tapeter eller så riktigt förstört saker så hela tiden så har ju vi hävdat att han är ett väldigt snällt och väluppfostrat barn Och den bilden man hade innan om ADHD hos pojkar va ju att de gick igenom rum efter rum som virvelvindar och aldrig satt still. Så vi trodde ju att det var vi som föräldrar som helt uppenbart gjorde något fel för det stämde ju inte med den mallenFoten i munnen
    När han började F-klass blev det allt mer tydligare att han verkligen mådde dåligt, hans utåtagerande hyperaktivitet ökade, han började tugga på tröjor och koncentrationsförmågan blev helt noll. Han hade stor kunskapstörst och samtidigt är han väldigt allmänutbildad men det såg man inte på F-klass för de såg bara en liten kille som inte klarade av att sitta still länge nog för att lära sig att läsa och skriva. Så han var oerhört understimulerad och stressad under den tiden. Tänk om man hade kunnat göra om det
    För efter att han lärde sig att läsa så blev det som ett utlopp för hans hyperaktivitet, han behöver inte så mycket för att reglera det men det är väl kanske inte det första man tänker på att stimulera den aktiviteten genom att sätta sig stilla och läsa

    Det jag tror är att i både ADHD och Autism, kanske bland allt som ingår i NPF så finns det hyperaktivitet i grunden, mer eller mindre. Men samtidigt så är det även ett symtom, en reaktion på missförhållanden. När något vad det än må vara så blir reaktionen hyperaktivitet så om man har en dålig dag, sömnbrist eller något annat har blivit fel så är man mer mottaglig för att lösa andra problem med att skicka ut det mentala skortet som hyperaktivitet.  
    Och det är ju klart att de flesta dagar kommer iaf ha lite skrot i maskineriet, sällan som det finns gulddagar helt igenom men genom den rätta vardagsanpassningen, Omega och medicinering så skulle man kunna använda en del hyperaktiviteten till något bra, kreativt, något skapande och sen får resten bara komma ut som  ren mental skrot. 

    Tror inte någon blev något klarare på mina tankar men jag har fått mer att tänka på i alla fall  Ska fundera ett tag till. 

    Men varför vill du egentligen reda ut varifrån ditt barns brist på impulskontroll och hyperaktivitet kommer från? Det som går att förebygga med förberedelser och anpassning i vardagen, det som går att förbättra med Omega och kanske dämpa med medicin, tex centralstimulerande och även låta komma ut på tex en boxboll är ju ok att bara låta komma, det är ju som man inte kan göra något åt som eventuellt skulle kunna kommat till att bli ett problem. Och det är ju i så fall ett problem vad det än kommer av. 
    Jag vill inte att du tolkar detta sista stycket som om jag dissar dig eller nåt utan bara ren nyfikenhet

    Nu ska jag nog försöka göra lite nytta, ha en bra dag alla {#emotions_dlg.flower} 
  • UnikFamilj

    Jag börjar från slutet... Glad Att jag funderar så mycket, handlar om att han verkligen är en mycket komplex liten kille som vi gång på gång fått omvärdera våra tankar kring - och andra runt omkring tenderar att inte omvärdera lika mycket... Han är idag 4,5 år gammal, och i och med vi tidigare inte funderat i dessa banor och man heller inte vill medicinera så gärna före 6 års ålder - så medicinerar han inte. Det är väl den stora konkreta grejen det handlar om, om man inte räknar in vår egen medvetenhet. 

    Han har alltid varit små-hyper på olika sätt, men det blir helt klart mer och mer av den varan. När han var lite var han rätt lugn, i alla fall om vi jämförde med storasyster som då är hyperaktiv med stort H. Hos sonen har det mer varit att han ändrat kroppsställning mycket, som sagt tuggat och bitit på mycket (tröjor, jackor, bokhyllor, bord, leksaker, BÖCKER - you name it). Han har dock alltid varit otroligt mycket mer tålmodig än storasyster, mer följsam, men också otroligt mycket mer initiativsvag. De är så olika varandra. 
    Sonen fick sin diagnos som 2-åring, och träningen gick väääääldigt trögt. Imitation var ett gissel, språket verkade inte alls funka (varken in eller ut), matchning och sånt gick bra så länge han inte hade så många alternativ att välja mellan. Ge saker på uppmaning gick rätt bra, peka ut var väldigt svårt. Överlag gick det mesta vid bordet ändå rätt bra, ffa matchning, men 1 dm från bordet funkade inget. Vi funderade MASSOR på vad allt berodde på, och efter miljarder google-vändor, sömnlösa nätter, och ändlösa diskussioner, så började jag se mönstren. Vi jobbade ju lite längre fram bland övningar med storasyster, och jag plockade helt enkelt svårare övningar från hennes arbete och så testade jag att helt enkelt så långt det gick eliminera det motoriska momentet - och då kunde han helt plötsligt allt.

    Han lärde sig läsa innan 3 års ålder, skriva vid 4. Han räknar alla fyra räknesätten, kan klockan, sorterar ord i ordgrupper, resonerar kring abstrakta känslor, etc etc etc. Han kan en massa sånt, men kan inte använda det i vardagen pga sina motoriska svårigheter. Vi jobbar nu helt annorlunda, men fortfarande delvis med IBT. Vi anpassar övningar och använder hjälpmedel, jobbar specifikt och generellt med hans motoriska svårigheter, och är nöjda med att det går framåt. Men funderingen som nu alltså dykt upp, är om det finns nåt mer där bakom. 
    Att han inte kan peka ut saker i omgivningen, beror på dyspraxin. Att han inte kan peka ut saker vid bordet, beror på att han aldrig hinner tänka klart innan han svarar. Är uppgiften att "ge" istället, så kan han rafsa lite bland bilder/ord och korrigera sig innan han lämnar. Ger vi honom det utrymmet blir det nästan alltid rätt.  Han kommunicerar i skrift via en app på sin iPad, och kan egentligen bara skriva tillsammans med mig. Han fixar det inte själv pga sin dyspraxi, utan nån måste sitta bredvid honom som lite sensoriskt stöd/stabilitet. Den personen måste vara väldigt följsam för att han rent motoriskt ska få till det hela. Dessutom, måste den personen helt och fullt agera impulskontroll åt honom - tvinga honom att tänka lite innan han slänger fram armen, annars blir det goddag yxskaft. Det innebär också att man måste känna honom väldigt bra, och att han är otroligt trygg med den personen han ska kommunicera "genom". 
    Träning med mig, går rätt bra. Visst finns impulsproblematiken med, men det är hanterbart mycket eftersom jag känner honom och vet i alla fall till en del hur jag ska lugna honom. Träning med assistenten går rätt bra. Träning med ovana personer går inte alls i stort sett. Generaliseringsproblem..? Nja, det trodde vi länge. However, om jag finns med bakom honom och agerar impulskontroll, så får han till det. Han hör och förstår alltså fullt ut, han klarar uppgiften i många olika varianter bara den presenteras tydligt, men när kravsituationen blir tydligare (nyare person, osäkerhet) så blir impulskontrollen ÄNNU sämre - och den var inte bra innan. 
    I sociala situationer, samt när han över över- eller understimulerad är hyperaktiviteten hopplös, medan den i bra anpassade sitautioner där han är lagom stimulerad är nästans obefintlig. Den är på intet sätt konstant. 

    Allt runt omkring honom kräver en enorm fingertoppskänsla, och det är svårt. Han är världens goaste kille, han är superintelligent och helt underbar, och jag vill helt enkelt kunna hjälpa honom så gott jag kan. Finns det en chans att en del av hans omfattande problematik kunde avhjälpas med medicinering, så vill jag prova. Omega får han dagligen, och det reagerar han bra på. I perioder då vi haft tillfälligt slut så märks skillnaden snabbt = mer hyper, mindre närvarande.

    Jag tänker mig att det utifrån detta, hur problematiken med hyperaktivitet och impulsivitet ser ut, skulle kunna handla om en ADHD-problematik. Att han har lättare att koncentrera sig när han han stöd, att han är så följsam och lär så otroligt lätt, förklarar jag med att han har en väldigt aspergig autismproblematik (om man bortser från det motoriska som gör honom ickeverbal i stort sett) och att jag inte tror att ADHD:n i så fall är kombinerad typ.

    *pust* Långt..! Nån som har några funderingar..? 

Svar på tråden ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism