• Anubisa

Förstorade halsmandlar, vilka symptom hade era barn?

Jag tycker det verkar som att det som är mest förknippat med förstorade halsmandlar är snarkning men jag undrar om ni som haft barn med detta problem upplevde andra symptom och om dessa i så fall blev bättre efter operation?

Jaghar en kille på 4 år som varit ganska sen med talet. Av den anledningen har vi inte riktigt tänkt tanken att en del av hans problem kunde ha varit kopplade till förstorade halsmandlar. Han dreglar fortfarande och har ett ganska grötigt uttal, har svårt att säga G och K ochljud som ligger långt bak i munnen. Trots att språket är väl utvecklat (grammatik och ordförråd osv) så blir inteuttalet bättre, ochinte dreglingen heller. Vi har kört med eltandborste för att stimulera munmotoriken men det hjälper inget vidare.

Senast när vi var hos logopeden så sa hon att det här kunde bero på hans halsmandlar, eftersom språket i övrigt var så utvecklat. Han var hos en öron-näsa-hals-läkare för 1 år sedan och hon sa att den läkaren hade skrivit ijournalen att han hade förstorade halsmandlar och att vi skulle fåett återbesök om ett år. Det enda jag minns från detta besök var att läkaren sa att allt var bra efter att han frågat om barnet snarkade och vi sa nej.

Nu läser jag på 1177 och ser att mycket stämmer in på sonen, om än inte snarkningarna. Han sover ganska oroligt på natten och svettas en del, han dreglar, grötigt uttal och är nog överaktiv (vad det nu innebär). Vid förkylningar så dreglar han ännu mera och han har ibland svårt att svälja mat och får kräkreflexer. Han har börjat äta ganska lite.

Så vilka symptom hade era barn?

• Svar på tråden Förstorade halsmandlar, vilka symptom hade era barn?
  • jessica p

Hejsan. Min son tog bort mandlarna när han var 4 år. Hans symtom var snarkningar, dreglade massa, halsfluss gång på gång, andningsuppehåll.
    Efter operationen blev allt bättre. Men det var en väldigt jobbig tid nån vecka efter operationen. Han hade mkt ont.

• Flickan och kråkan

Vår äldsta opererades för ett par veckor sedan. Han är 4,5 drygt. Han snarkade och hade apnéer. Sover tyst som en mus numera .

Har har varit sen med sitt tal också. Han har en uttalsförsening konstaterad då han inte hittar de bakre ljuden ännu. Han har ett rikt språk för övrigt och mycket god kognition. Vi går hos logoped för det. Han dreglade mycket rätt länge, men det slutade han med innan operationen - något halvår sedan kanske. Jag tror inte att det är halsmandlarna som spökar vad gäller hans uttal. Kan så klart inte veta men tror inte det. Logopeden har heller inte dragit någon sådan koppling. Hon tror att det snarast handlar om att han som liten haft svårt att höra skillnad mellan de bakre och framre ljuden och sedan har det blivit en vana. Han har inga som helst problem med att idag höra skillnad mellan främre och bakre ljud. Han kan bara inte forma/hitta de bakre k och g. Han har inte varit motoriskt tidig heller vilket kanske bidrar. Motorik helt enkelt.

Han sover som sagt alldles tyst och lugn och inga andningsuppehåll. SÅÅÅÅ skönt . Opererade delar av båda mandlarna samt polyp bakom näsan. Hade mycket lite besvär efter operationen.  

• Mamma muuu

Min son fick sina mandlar förminskade vid ca 3-års ålder. Operationen gick snabbt och bra:) Han hade haft besvär med kräkningar vid minsta förkylnings symptom. Så fort han somnat så började han att hosta och ha sig och så viste man att snart skulle han kräkas. Detta upphörde helt efter operationen samt att vi upplever att han vart lite mer matglad. Vilket var bra då han var en liten spätta innan:)

• Anubisa

Vad intressant att höra era erfarenheter! Det verkar ju helt klart vara ofta förekommande med snarkning. En läkare sa till mig att snarkningarna ofta beror på polyper i näsan och inte halsmandlarna. I så fall kanske inte min son har ngn sån där polyp.

Däremot sover han ju väldigt oroligt, vänder sig ofta i sängen mycket. Sover med öppen mun och täta uppvaknanden. Ibland gör han ett ljud med halsen som att det kliar där och när han är sjuk blir han väldigt hostig och slemmig.

Vad betyder apneér? Är det andningsuppehåll? Hur märker man dessa, vaknar barnet då eller vad händer? Hör man de för att barnet annars snarkar och vid apnén så blir det tyst?

Flickan och kråkan: Intessant att läsa om din son som verkar ha samma problem med uttalet som min. Som vår logoped sa till oss så kunde det absolut vara halsmandlarna som var boven i dramat när det gällde de bakre ljuden eftersom barnet kanske tycker det är obehagligt att göra ljud där bak, eller att det rent av är svårt att forma dem. Stora halsmandlar kan kännas som en stor potatis där bak. Ni har inte märkt någon skillnad i uttalet efter operationen?

Jag vet ju inte alls om vi får en operation eller inte, men jag hoppas nog på det för jag tror det spökar en hel del gällande min son. Jag är väldigt ängslig för operationen, ellerför veckan efteråt när det förmodligen kommer göra ont. Det verkar vara individuellt för en del barn har ont kort tid och en del längre tid.

• Flickan och kråkan
    Anubisa skrev 2012-10-24 20:26:11 följande:
    Vad intressant att höra era erfarenheter! Det verkar ju helt klart vara ofta förekommande med snarkning. En läkare sa till mig att snarkningarna ofta beror på polyper i näsan och inte halsmandlarna. I så fall kanske inte min son har ngn sån där polyp.

Däremot sover han ju väldigt oroligt, vänder sig ofta i sängen mycket. Sover med öppen mun och täta uppvaknanden. Ibland gör han ett ljud med halsen som att det kliar där och när han är sjuk blir han väldigt hostig och slemmig.

Vad betyder apneér? Är det andningsuppehåll? Hur märker man dessa, vaknar barnet då eller vad händer? Hör man de för att barnet annars snarkar och vid apnén så blir det tyst?

Flickan och kråkan: Intessant att läsa om din son som verkar ha samma problem med uttalet som min. Som vår logoped sa till oss så kunde det absolut vara halsmandlarna som var boven i dramat när det gällde de bakre ljuden eftersom barnet kanske tycker det är obehagligt att göra ljud där bak, eller att det rent av är svårt att forma dem. Stora halsmandlar kan kännas som en stor potatis där bak. Ni har inte märkt någon skillnad i uttalet efter operationen?

Jag vet ju inte alls om vi får en operation eller inte, men jag hoppas nog på det för jag tror det spökar en hel del gällande min son. Jag är väldigt ängslig för operationen, ellerför veckan efteråt när det förmodligen kommer göra ont. Det verkar vara individuellt för en del barn har ont kort tid och en del längre tid.
    Det är ju så kort tid som har gått för vår del. Han opererade sig den 18 september. Vi har inte märkt någon skillnad med talet alls. Det är ju möjligt att det var grundorsaken till varför han inte började med de bakre ljuden.....att det var så tjockt. Jag tror dock inte att borttagandet av dem kommer att lösa det hela eftersom det nu har blivit en så befäst vana hos honom. Vi har fått ett par täta träningstider nu med logoped från och med nästa vecka. 

När vi besökte läkare för hans snarkningar och apnéer så sa läkaren att det både kunde vara polyp bakom näsan samt mandlar. Eftersom han - när hon undersökte honom - kunde andas så besvärsfritt genom näsan (vilket hon egentligen inte tyckte att han borde kunna eftersom det var så trångt ) så valde de att ta bort delar av mandlarna också för att försäkra sig om att problemet åtgärdades. Eftersom han lät så när han sov så gick detinte att missa hans apnéer = andningsuppehåll. Det blev tyst och så såg man hur kroppen kämpade efter luft och så kom ett jättedjup andetag när han fick luft efter en stund. Det var värst när han var förkyld, men han kunde ha det även annars.

Man brukar ha mest problem med smärta när man blir lite äldre. Inget kul att operera mandlar som vuxen. Det var många barn som opererade mandlarna samtidigt och det var full rulle och inte många ledsna miner. Min kille var ledsen när han vaknade ur narkosen, men fick smärtlindrande och hade inte särskilt ont efter det. Han pillade i sig ett par smörgåsar och hinkvis med glass på sjukhuset. Han klarade sig smärtfritt med enbart vanlig alvedondos regelbundet. Han hade lite feber dagen efter men sedan var han mer eller mindre som vanligt. Kunde klaga på lite halsont precis innan det var dags för alvedon under 3-5 dagar, sedan inte mer. 
  • Anubisa

Flicka och kråkan:Tack för svaret! Det kan nog stämma att även om halsmandlarna skulle kunna ha varit orsaken till uttalsproblemet så kan det ju ha blivit en vana eftersom det gått så lång tid, dåtar det säkert lång tid ochrätta till det hela också. Det är skönt att höra att det blivit så mycket bättre med sömnen.

Jag vet inte om min son har andningsuppehåll. Han snarkar ju inte, som sagt, men ända sedan han föddes så kan han stanna upp i andingen och liksom...hmm, svårt att beskriva, dra efter andan. Det blir som många små korta inandningar som tillsammans bildar ett djupt andetag. Jag har alltid undrat vad det är för något, det kanske är någon typ av apnéer.

Hur har ni upplevt era barn när de sovit dåligt på nätterna? Har de varit överaktiva på dagarna eller har de varit trötta? Eller har de klarat av dagarna bra ändå, trots störd nattsömn?

• Flickan och kråkan
    Anubisa skrev 2012-10-24 20:48:19 följande:
    Hur har ni upplevt era barn när de sovit dåligt på nätterna? Har de varit överaktiva på dagarna eller har de varit trötta? Eller har de klarat av dagarna bra ändå, trots störd nattsömn?
    För vår del har han verkat helt opåverkad. Han har inte verkat påverkad alls dagtid. Han är precis likadan nu som före operationen också. Skillnaden är som sagt att han sover tyst och andas normalt. Det har däremot gjort en hel del för vår sömn - för oss som föräldrar. Vi har båda våra barn sovandes i sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Barnen har sovit som stockar.....men vi har lyssnat till snarkandet .
  • Anubisa

Nu har vi fått tid nästa fredag och ska kolla halsmandlarna igen. Jag ska rada upp alla symtom så får vi se sen vad som händer. Han svettas mycket i sömnen också vilket vekar vara vanligt med storahalsmandlar. På senaste tiden äter han nästan ingenting och han beskriver det själv som att "det blir en rad i halsen", och det är hans argument för att inte äta. Den där raden gör att han tycker det är svårt att svälja och han säger ibland att "även om jag tar i allt vad jag kan så går det nästan inte".

Han sover noginget vidare på natten trots att han inte snarkar, han sover ju12 timmar men säger ändå att han är trött cirka 2 timmar efter att han klivit upp. Tyvärr regarear han på detta med att bli hyperaktiv istället för att vila...så det har verkligen blivit en jobbig situation.

Så...jag hoppas att detta beror på stora halsmandlar för då är det ju ett ganska lättfixat problem.

• Flickan och kråkan
    Anubisa skrev 2012-12-24 11:09:07 följande:
    Nu har vi fått tid nästa fredag och ska kolla halsmandlarna igen. Jag ska rada upp alla symtom så får vi se sen vad som händer. Han svettas mycket i sömnen också vilket vekar vara vanligt med storahalsmandlar. På senaste tiden äter han nästan ingenting och han beskriver det själv som att "det blir en rad i halsen", och det är hans argument för att inte äta. Den där raden gör att han tycker det är svårt att svälja och han säger ibland att "även om jag tar i allt vad jag kan så går det nästan inte".

Han sover noginget vidare på natten trots att han inte snarkar, han sover ju12 timmar men säger ändå att han är trött cirka 2 timmar efter att han klivit upp. Tyvärr regarear han på detta med att bli hyperaktiv istället för att vila...så det har verkligen blivit en jobbig situation.

Så...jag hoppas att detta beror på stora halsmandlar för då är det ju ett ganska lättfixat problem.
    Som sagt, vår äldsta sover mycket lugnare nu sedan han skrapat bort körteln bakom näsan samt opererat bort stora delar av halsmandlarna. Sedan har han faktiskt nu lärt sig säga g och k appropå det . Han kan använda dem jättefint i alla lägen på ord, däremot är vanan att byta ut dem mot d och t fortfarande så stark att han glömmer bort det när han pratar vardagligt. Påminner vi honom om ljuden i ord så kan han. Det löste sig inte genom halsmandeloperation utan genom ren och skär handkraft . Han fyllde 5 år för 2 dagar sedan.
  • mandelblomma

som flera andra här i tråden hade mina barn upprepade halsflusser och allmänt mycket mer sjuka än andra barn.
    När de blev sjuka hostade de mycket och kräktes
    Snarkningar
    Andningsuppehåll
    orolig sömn
    sena i talet med grötigt tal.

De opererades för ett år sen då de var 3 år och blev mycket bättre, men tyvärr växte halsmandlarna ut igen och de har nyss opererats om exakt ett år senare.

• Anubisa

Intressant att höra alla era erfarenheter.

Vi har varit och tittat hos öron-näsa-hals läkare nu och de har konstaterat att sonen inte har för stora halsmandlar. Jag blev lite paff eftersom han alltså har dessa symptom:

* Dreglar
    * Svårt att svälja
    * Överaktiv (sover oroligt på natten, verkar behöva luft eftersom han ligger men nacken bakåt).
    * Sjuk ofta
    * Grötig tal och svårt att säga bakre ljud

Men han har alltså inte för stora halsmandlar. Förra året när vi var på kontroll hade han förstorade halsmandlar men nu hade de krympt sa läkaren. När jag tog upp alla dessa symptom så tyckte han iaf att de skulle ge sonen narkos och kolla körteln bakom näsan. Så vi ska få en tid för det.  Men den ska väl inte ge alla dessa symptom? Orolig sömn blir det ju förstås och därmed hyperaktivitet men grötigt tal och dregling och sånt borde det ju inte bli av adenoiden.

• Sonja123

Hej Anubisa!

Hur har det gått?

Vi kollar just nu båda våra barn.

Den yngsta har fått remiss till Ystad för att skrapa adenoiden. Han kan i stort sett inte andas alls när han är sjuk. Adenoiden var lite svullen liksom mandlarna, men om han har så mycket andningsuppehåll som han har så sa doktorn att han skulle opereras.

Vår äldsta ska kollas på torsdag. Han är hyperaktiv efter att han varit vaken en stund, men tycker inte om att sova heller; mycket drömmar, nattskräck, svettas och kissar mycket på nätterna. Har nyligen förstått att det kanske beror på att han har svårt att andas. Har ett tag försökt få honom att äta med stängd mun för han låter otroligt mycket när han äter. Undrar vad de kommer fram till med honom...? Just nu tänker jag att det både är mandlar och adenoid eller näspolyper. 

Svar på tråden Förstorade halsmandlar, vilka symptom hade era barn?