Förstorade halsmandlar, vilka symptom hade era barn?
Jag tycker det verkar som att det som är mest förknippat med förstorade halsmandlar är snarkning men jag undrar om ni som haft barn med detta problem upplevde andra symptom och om dessa i så fall blev bättre efter operation?
Jaghar en kille på 4 år som varit ganska sen med talet. Av den anledningen har vi inte riktigt tänkt tanken att en del av hans problem kunde ha varit kopplade till förstorade halsmandlar. Han dreglar fortfarande och har ett ganska grötigt uttal, har svårt att säga G och K ochljud som ligger långt bak i munnen. Trots att språket är väl utvecklat (grammatik och ordförråd osv) så blir inteuttalet bättre, ochinte dreglingen heller. Vi har kört med eltandborste för att stimulera munmotoriken men det hjälper inget vidare.
Senast när vi var hos logopeden så sa hon att det här kunde bero på hans halsmandlar, eftersom språket i övrigt var så utvecklat. Han var hos en öron-näsa-hals-läkare för 1 år sedan och hon sa att den läkaren hade skrivit ijournalen att han hade förstorade halsmandlar och att vi skulle fåett återbesök om ett år. Det enda jag minns från detta besök var att läkaren sa att allt var bra efter att han frågat om barnet snarkade och vi sa nej.
Nu läser jag på 1177 och ser att mycket stämmer in på sonen, om än inte snarkningarna. Han sover ganska oroligt på natten och svettas en del, han dreglar, grötigt uttal och är nog överaktiv (vad det nu innebär). Vid förkylningar så dreglar han ännu mera och han har ibland svårt att svälja mat och får kräkreflexer. Han har börjat äta ganska lite.
Så vilka symptom hade era barn?