• natha

köttsoppa med klimp. Recept samt tips?

Imorgon ska det göras köttsoppa med klimp... Någon med recept på hur man tillagar detta? Aldrig gjort det förr med det är sååå gott

• Svar på tråden köttsoppa med klimp. Recept samt tips?
  • natha

ingen som är bra på de?` :)

• Pimpinellan

Jag gör köttsoppa på fläskben. Kokar dem riktigt länge,vi pratar kanske 2 timmar. Kokar grönsaker under tiden,man tar vad man vill. Potatis,morötter,palsternacka t.e.x. Klimpen kokar jag med grönsakerna. Tar bort köttet från benen,silar buljongen,häller i det delade köttet och grönsakerna. Väldigt gott!Glad

• natha

man ska alltså inte koka kött och grönsaker ihop? jag vill ha nötkött av något slag.. tänkte koka det i en timme? sen tillsätta grönsaker?? använder du buljong? samt hur gör du klimpen? tack för svar

• Pimpinellan

Köttet ska ju koka mycket längre än grönsakerna så det måste kokas för sig. Plus att buljongen man får när man kokat köttet är full av "skräp" så den måste silas och klarnas. Man kan använda kött -eller grönsaksbuljong i t.e.x form av tärning,men jag kör med kryddor och viltfond.  Nötkött har jag aldrig använt,men en timme låter väl som minimum. Det är klart när det mycket lätt lossnar från benen eller går sticka en gaffel lätt igenom. Klimpen gör jag enklast tänkbara: vatten,vetemjöl och salt och bara kokar med grönsakerna.

Svar på tråden köttsoppa med klimp. Recept samt tips?